Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Lepää rauhassa, kaunotar – Audi vahvisti suru-uutisen

0:44Audi e-tron GT concept on upea neliovinen coupeAudi e-tron GT concept on upea neliovinen sähkö-coupe.
Julkaistu 24.05.2019 20:26

Ville Järveläinen

Audin ikoninen pikkusportti on tullut tiensä päähän.

Nyt se on varmaa. Volkswagen-konserniin lukeutuva Audi on virallisesti kertonut kuoppaavansa erään tarunhohtoisimmista tuotteistaan, TT-mallin urheiluauton, uutistoimisto Bloomberg kertoo.

Päätös heijastaa konsernin jyrkkää kurssinmuutosta. Polttomoottorilla varustettu tiennielijä jää Audin sähköistämishankkeiden jalkoihin.

TT korvataan muutaman vuoden sisällä uudella, sähköistetyllä urheiluautolla. Audin kammareissa pohditaan myös ärhäkän urheiluvaunun, yli 150 000 euroa maksavan R8:n tuotannon lopettamista.

Audin rahoitusjohtaja Alexander Seitz lausui eräänlaiset vanhan liiton urheilumallien muistosanat torstaina.

– Polttomoottoriautojen valmistaminen tulee keskipitkälle aikavälillä entistä kalliimmaksi, kun taas sähköautojen valmistuskustannukset putoavat, hän totesi Audin yhtiökokouksessa Neckarsulmissa.

Audi on valmistanut kaksipaikkaista TT-mallistoa vuodesta 1998. Auto on ollut saatavilla sekä kovakatto- että rättikattoversiona.

Mallilla on tukeva paikka konsernin kaapin päällä. Pyöreä, virtaviivainen TT antoi Audin konservatiiviseksi koetulle muotokielelle uuden suunnan.

Jotakin auton legendaarisesta asemasta kertoo se, että yhtiön insinööriporras taisteli kynsin hampain TT-malliston säilyttämisen puolesta. Heidän mukaansa TT on osa ”Audin DNA:ta”.

Sähköloikan Audi aloittaa esittelemällä muutaman vuoden kuluessa viisi täyssähköistä ja seitsemän töpselihybridiä. Vuoteen 2025 mennessä Volkswagen-konsernin tuottavin brändi aikoo rakentaa 20 täyssähköistä automallia.

Täyssähköisten ja hybridien osuus kokonaismyynnistä halutaan nostaa 40 prosenttiin.

On uumoiltu, että jopa merkin lippulaivan A8:n seuraava versio olisi täyssähköinen sedan. Lippulaivan päivitetty versio julkistettiin vuonna 2017. Seuraavan polven A8:n on määrä tulla valokeilaan vuoden 2025 paikkeilla.

Sähköistämishankkeen ohella Audilla on edessään muitakin haasteita. Merkin maailmanlaajuinen myynti putosi alkuvuodesta lähes kuudella prosentilla.

Audi on vuosikymmenet isännöinyt Kiinan markkinaa, mutta viime aikoina Mercedes-Benz ja BMW ovat kirineet puskurituntumaan. Haasteeseen Audi aikoo vastata kaksinkertaistamalla päämarkkinansa myyntiluvut.

Tarjontaa täydennetään uusilla paikallisesti valmistetuilla malleilla, joiden avulla Audi aikoo välttää tuontitullit. Vuonna 2018 Audi toimitti kiinalaisille asiakkailleen lähes 661 000 autoa.

Lue myös: Audi R8 on täydellinen talviauto – tämä herkkä video sen todistaa 

Merkin tuska kulminoitui viime vuonna, kun Audin entinen toimitusjohtaja Rupert Stadler vangittiin 800 miljoonan euron takuita vastaan. Suunnitteilla on 15 miljardin euron säästöohjelma, jolla konsernin perinteisen lypsylehmän tuottavuus yritetään trimmata takaisin entiselle tasolleen.

Lisää aiheesta:

Tälle täyskäännökselle eivät puristit lämpene: Ferrari sähköistää lähes koko mallistonsa – "Välttämätöntä"Volkkarin kulttibussista odotetaan hittituotetta: "Otettu uskomattoman hyvin vastaan"Onko Volkkari kateellinen ”halpismerkkinsä” menestyksestä?Unelma saksalaisen luksusauton paluusta on muuttumassa painajaiseksiKansa tahtoo katumaastureita: Valmistaja heittämässä hyvästit usealle vanhalle suosikilleMitä ihmettä BMW:llä tapahtuu? – Hurja huhu automallien joukkokuolemasta
AutotUrheiluautotSähköautotAudiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 1.11.16:30
    TV-ohjelmat

    Moni muistaa Pimp My Ride -hittisarjan – karu totuus tuunatuista autoista voi yllättää

  • 1.11.11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 31.10.14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • 31.10.13:13
    Autoteollisuus

    Patriasta Valmet Automotiven pelastus? Aiesopimus panssariajoneuvojen tekemisestä

  • 31.10.08:34
    Liikenne

    Ministeri: Uusien kuskien promilleraja alas