Eurooppalaisissa lentoyhtiöissä käytetään yhä useammin sopimuspilotteja, jotka eivät ole työsuhteessa lentoyhtiöön vaan vuokratyöfirmaan, kertoo Suomen Lentäjäliiton puheenjohtaja Sami Simonen.
Vuokratyöfirmojen lentäjien työehdot ovat kehnot. Nimettömänä pysyttelevä lentäjä kertoo MTV3:lle, että palkasta jää työntekijän käteen noin tuhat euroa kuussa eikä heillä ole palkallisia vapaita tai mahdollisuutta jäädä sairauslomalle.
Simosen mukaan sopimuspilotteja löytyy etenkin nuorista lentoyhtiöistä, joissa ei ole työehtosopimuskäytäntöjä. Tällöin työntekijän vaihtoehdoksi jää joko allekirjoittaa sopimus tai jäädä työttömäksi.
Euroopan lentomarkkinoilla sopimuspilottien määrä kasvaa, koska kilpailu lentobisneksessä kovenee. Vuokrapilotteja käyttävät Simosen mukaan ainakin Ryanair, joka on koko järjestelmän edelläkävijä, sekä Airfix Aviation, Jet Flight Aviation, Golden Air ja Norwegian.
"Ennen pitkää jokin pettää"
Eilen uutisoimme, että Ryanairin työntekijöiden työsopimukset ovat niin tiukkoja, etteivät lentäjät uskalla jäädä edes sairauslomille. Simonen ei ole tästä yllättynyt, eikä hän epäile, etteikö vuokrafirmojen sopimuksista löytyisi muitakin epäselvyyksiä.
