Lentäjän hurja tarina: Tällaista on työ halpalentoyhtiössä

Ryanair ei ole ainoa lentoyhtiö, joka vaatii työntekijöiltään kohtuuttomia työehtoja. Norwegianille vuosi sitten töihin hakenut lentäjä kertoo, että lentoyhtiön työehtovaatimukset karkottivat hänet toisen firman leipiin jo työhaastattelun jälkeen.

– Enemmän töitä, vähemmän vapaita, ei ID-etua, puolitettu palkka ja mikä pahinta – ei mahdollisuutta työntekijäksi. Tämä tarkoittaa, että kaikki sosiaaliturvamaksut ja eläkemaksut jäävät sopimuspilotin vastuulle. Ja verot tietysti päälle, lentäjä kertoo.

Sopimuspilotit eivät ole työsuhteessa lentoyhtiöön, vaan heidät on vuokrattu vuokratyöfirman kautta. ID-edut tarkoittavat esimerkiksi alennuksia lentolipuista ja tax free-tuotteista.

Jos perämies maksaisi noin 2500 euron palkastaan itse kaikki maksut, ei käteen jäisi lentäjän mukaan kuin noin tuhat euroa kuussa. Useimmat lentäjät ovat joutuneet maksamaan itse koulutuksensa, jonka hinnaksi tulee tänä päivänä jopa 150 000 euroa. Tonnin kuukausipalkalla ei velkoja paljon maksella, huomauttaa lentäjä.

Norwegianin toimintatapa on lentäjän mukaan kopio Ryanairilta. Tosin irlantilaisyhtiössä lentäjät joutuvat maksamaan jopa pääsystä haastatteluun. Kuluja kertyy myös uniformusta, ID-kortista ja viranomaisten vaatimista simulaattorilennoista kahdesti vuodessa.

– Sopimuspilotilla ei ole mitään työntekijäoikeuksia. Ei isyyslomaa, ei palkallisia vapaita, ei mahdollisuutta olla sairaana. Tämä tietysti johtaa siihen, että sairaana lennetään ja lomia ei pidetä, lentäjä sanoo.

Lentäjän tietojen mukaan Norwegianille ei palkattu kyseisellä sopimuksella yhtäkään suomalaista.

Sopimuspilottien käytöstä on tullut lentäjän mukaan ilmailussa lähes standardi. Hän epäilee, että kohta lentoyhtiöt eivät palkkaa enää lainkaan normaaleilla työehdoilla toimivia lentäjiä.

Lentoyhtiöille on halvempaa palkata vuokrapilotteja, joista pääsee tarvittaessa helposti eroon ja joista ei koidu työnantajalle ylimääräisiä maksuja.

Lue myös:

    Uusimmat