Legendaariset Venetsian gondoliveneet katoamassa – valmistustaito hiipuu, kun nuoria ei kiinnosta

Käsintehtyjen gondolien valmistus uhkaa loppua 2:15

Gondolit ovat suosittuja ja kuuluisia kulkuvälineitä lukuisista kanaaleistaan tunnetussa Venetsiassa. Voi kuitenkin olla, että aidot gondolit ovat pian katoavaa kansanperinnettä.

Perinteinen käsintehtyjen gondolien valmistustaito on hiipumassa, koska nuoria ei kiinnosta veneenrakennuksen opetteleminen.

Lähes jokainen Venetsiassa vieraileva turisti haluaa matkata kanavia pitkin gondolin kyydissä. Käsityönä valmistettujen gondolien perinne alkoi jo 1800-luvulla.

Vuonna 1884 Domenico Tramontin perusti Tramontin veneveistämön.

Gondolit valmistetaan 8 eri puulajista

Aiemmin gondolit olivat olleet symmetrisiä ja melko litteitä kulkuvälineitä, mutta nyt niiden muoto muuttui epäsymmetriseksi ja banaania muistuttavaksi.

– 32-vuotiaana hän avasi veneveistämön. Opettajia ei ollut, joten hän varasti tietonsa ja taitonsa tuon ajan mestareilta ja kehitteli niitä edelleen, koska hän ei uskonut, että gondoli olisi jo ollut täydellinen, kertoo perustajan pojanpojan poika ja nykyinen omistaja Roberto Tramontin.

Gondolin valmistukseen käytetään 8 eri puulajia: tammea, kuusta, kirsikkapuuta, lehtikuusta, pähkinäpuuta, lehmusta, mahonkia ja jalavaa.

Jotta lankut saadaan oikeaan muotoon, ne täytyy ensin liottaa vedessä ja sitten kuumentaa tulella, jotta puun kuidut eivät vahingoitu.

– Nykyään käytämme samoja menetelmiä, mittoja ja työtapoja kuin Domenicon aikana, sanoo Roberto Tramontin.

Vanhat mitat edelleen käytössä

Matteo Tamassia on opetellut taidon tehdä Tramontin gondoleja.

– Kun saavuin tänne ensimmäisen kerran, minulla oli mukana metrin mittatikku ja lyijykynä, mutta opin pian, että täällä ei käytetä senttimetri-mittoja vaan Venetsian jalkoja ja unsseja. Minun täytyi käyttää hiomakonetta, luopua mittatikustani ja kirjoittaa ylös Roberton mittayksiköt, muistelee Tamassia.

Tramontin veistämössä käytetään edelleen venetsialaisia mittoja, jotka olivat käytössä ennen kuin metrijärjestelmä saapui Italiaan 1800-luvun lopulla.

"Neljästä lankusta jotain, mitä maailma kadehtii"

Vaikka Roberto Tramontin syntyi gondolien keskelle, hän ei ole aina rakastanut gondolien rakentamista. Gondolit valmistetaan yleensä talvella ja tuntikausien työskentely kylmässä ei ole helppoa. Harjoittelu alkoi 14-vuotiaana ja 16-vuotiaana Roberto alkoi valmistaa gondoleja päätyökseen. Rakennettuaan gondoleja 48 vuotta, hän on oppinut arvostamaan työtään.

– Voitko kuvitella, että neljästä toisiinsa liitetystä lankusta, voit rakentaa jotain, mitä koko maailma kadehtii? Gondoli tunnetaan kaikkialla maailmassa. Olen kuullut että se on maailman valokuvatuin esine. Se tekee minut onnelliseksi, kuvailee Tramontin.

Vuosien varrella Tramontin on tehnyt pieniä parannuksia malliin, jotta gondolit olisivat kestävämpiä. Aluksen muotoilu on kuitenkin pysynyt entisellään.

Gondolieerit suosivat perinteistä mallia

Alessio Trentin on yksi Venetsian 433 virallisesta gondolieerista. Hänen isällään oli Tramontin gondoli ja kun hän itse päätti ryhtyä gondolieeriksi, hän tiesi heti, mistä hankkisi gondolin.

– Tramontin gondoli on gondolieerien suosikki. Sen etuja ovat ohjattavuus, keveys soudettaessa, ainutlaatuinen muoto ja silhuetti. Ammattilaiset huomaavat erot gondolien välillä, selittää Trentin.

Venetsiassa on useita gondolien valmistajia, mutta useimmat ovat automatisoineet työvaiheet ja ottaneet käyttöön modernit mitat. Tramontin gondoleista on alkanut tulla harvinaisuuksia eikä tulevaisuus näytä hyvältä.

Korvaako muovi perinteisen käsityötaidon?

Vielä 60-luvulla Tramontin veistämö valmisti kolme gondolia kuukaudessa. Nykyään niitä valmistuu vain yksi vuodessa.

Roberto Tramontin on kouluttanut lukuisia nuoria gondolien valmistuksen saloihin, mutta yksikään heistä ei ole innostunut jatkamaan alalla.

– Varmaan Venetsian kanaaleilla liikkuu jotain mustia kulkuvälineitä myös tulevaisuudessa. Ehkä ne valmistetaan muovista tai ne voivat olla vaikka puhallettavia. Joku voi kutsua niitä gondoleiksi, mutta sitä ne eivät taatusti ole, tuhahtaa Tramontin.

Lue myös:

    Uusimmat