KymiRingin rata yhä tarkistamatta, MotoGP-talli varautuu jo synkimpään vaihtoehtoon

Ratamoottoripyöräilyn MotoGP-kausi 2020 on mennyt monien muiden urheilusarjojen tavoin täysin uusiksi maailmalla vallitsevan tilanteen johdosta.

MotoGP-kautta on jo rukattu uusiksi varsin kovalla kädellä, ja todennäköistä on, että lähiaikoina on luvassa lisää ilmoituksia kisojen perumisesta tai siirtämisestä.

Muun muassa Motorsport-sivusto kertoi lauantaina, että Katalonian aluehallinto olisi jo kieltänyt Montmelón radalla ajettavan kilpailun järjestämisen 7. kesäkuuta. Kaupallisia oikeuksia hallinnoiva Dorna Sports ei ole vielä vahvistanut asiaa.

MotoGP-kausi olisi määrä aloittaa viikkoa aiemmin Italiassa, mutta koska Italian koronavirustilanne on vähintään yhtä paha kuin Espanjan, on selvää, että mikäli Montmelóssa ei ajeta, ei Mugellossakaan voi ajaa.

Seuraavina kalenterissa ovat Saksan (21.6.) ja Hollannin (28.6.) osakilpailut. Myös niiden, samoin kuin 12. heinäkuuta KymiRingillä ajettavan Suomen GP:n toteutuminen on tällä tietoa vaarassa. Iitissä olisi tarkoitus ajaa vielä ennen kilpailua rengastestit, mutta Motorsportin mukaan kukaan ei tällä hetkellä usko, että testit voitaisiin ajaa.

Lisäksi kattojärjestö FIM:n italialainen turvallisuuspomo Franco Uncini ei ole vielä päässyt tarkastamaan KymiRingiä.

– Radalla ei ole GP-luokittelua. Toistaiseksi on epävarmaa, milloin voin tehdä sen. Tiedän sen vasta sitten, kun voin taas matkustaa. Tällä hetkellä olen jumissa kotonani, Uncini sanoi Speedweekille.

Realistisin arvio kauden aloituksesta on tällä hetkellä se, että ensimmäiset kilpailut päästään ajamaan elokuussa. MotoGP-kalenterissa oli alun perin 20 osakilpailua, mutta todennäköisintä on, että kisoja päästään ajamaan 10, korkeintaan 12.

Esimerkiksi Ducati, mahdollisesti monet muutkin tallit, varautuu tällä hetkellä kahteen hyvin erilaiseen vaihtoehtoon.

– Ensimmäinen vaihtoehto on se – ja kutsuisin tätä optimistiseksi – että kisoja ajetaan kymmenen. En usko, että pystymme ajamaan enempää. Toinen, pessimistinen näkemys on se, että kaikki kisat jäävät ajamatta, Ducatin urheilujohtaja Paolo Ciabatti sanoi Motorsportille.

– Meidän täytyy valmistautua kaikkeen mahdolliseen. Emme tietenkään halua, että niin käy, mutta olisi vastuutonta, ettemme varautuisi siihen, että kausi jää kokonaan väliin.

Se, missä 10–12 kisaa voitaisiin ajaa, on täysi arvoitus.

– Ei ole helppoa löytää kymmentä maata, jossa voimme ajaa jokseenkin normaaleissa olosuhteissa. Yksi mahdollinen ratkaisu on löytää esimerkiksi viisi maata, viettää niissä kerrallaan 10 päivää ja kaksi kisaa peräkkäisinä viikonloppuina, Ciabatti sanoo.

– On tärkeää, että arvioimme tilannetta realistisesti ja yritämme selvitä tästä tilanteesta.

Myös Dorna Sportsin toimitusjohtaja Carmelo Ezpeleta myönsi perjantaina, että kauden jääminen kokonaan väliin on mahdollista. Se olisi hänen mukaansa pahin mahdollinen painajainen.

Lue myös:

    Uusimmat