"Kun kasvukivut sattuivat, isä valvoi kanssani" – kauniit lapsuusmuistot herkistävät sinutkin

Pyysimme isänpäivän kunniaksi lukijoitamme kertomaan parhaat muistonsa isän kanssa eletyistä hetkistä. Isä työntää kärryissä, nostaa harteilleen ja vie joulukirkkoon hevosella! Lue ihastuttavat tarinat.

Kauneimmat isämuistot

”Olimme tukkuliikkeessä hakemassa kauppaamme tavaroita, ja isä alkoi ihmetellä, minne se tyttö on mennyt. Olin tukkuliikkeen miesten kanssa kahvilla, ja sieltä isä minut sitten löysi. Olin noin 5v.”

”Lapsena oli mukava ajella isän kanssa milloin traktorilla ja milloin vaikkapa puimurilla!”

”Lapsena sisarusten kanssa käytiin isän kanssa hiihtoretkellä ja paistettiin makkaroita metsässä nuotiolla.”

”Isän kanssa metsähommissa, pullossa maitoa ja ruisleipäset eväänä, parhaita muistoja.”

”Isä työnsi minua ja kaksoissiskoani punaisissa maitokärryissä.”

”Kahvila, jossa pienenä aina söin isin kanssa berliininmunkkia. Söin aina munkeista vaan hillon ja kuorrutteen.”

”Se tunne, kun meidän isi tuli hakemaan eskarista ja nosti yhtä aikaa minut ja kaverini syliinsä niin, että päät kopsahti kattoon! Sen jälkeen hänestä puhuttiinkin sitten eskarilaisten kesken "voimamiehenä". Saliharrastajana asukin oli ysärin alkupuolella vähintäänkin helposti erottuva kuviollisine salihousuineen ja pinkkeine t-paitoineen.”

”Mieleen tuli lapsuuden marja/sieniretket metsään, isän kulkiessa iso kontti selässään. Siihen selkään mahtui vielä lapset yksi kerrallaan, kun ylitettiin isoja metsän vesiojia. Aina isä jätti meidät lapset ja äidin auton lähelle poimimaan, ja katosi itse metsän syvyyksiin. Palasi vasta, kun kontti tai saavi oli täynnä marjoja. Ja tänäkin kesänä isän (76v.) kanssa käytiin mustikoita poimimassa metsässä, mutta enää ei tarvinnut tytärtä kantaa ojan yli.”

”Kun opettelin puhumaan, isä äänitti puhettani C-kasetille. Kyllä on saanut nauraa jälkeenpäin niitä kuunnellessa. Vieläkin tallella ja kuunneltavissa... 1970-luvun alkupuolelta hyvin säilynyt, niin kuin itsekin!”

”Yöllä, kun kasvukivut häiritsivät ja sattuivat, isä valvoi ja teki munakasta sillä aikaa, kun liottelin lämpimässä vedessä jalkojani.”

”Teinipoikana kävimme isän kanssa Lapissa vaeltamassa Kevon kanjonissa! Se oli mahtava reissu ja hyvin jaksoimme vaeltaa koko reitin, vaikka matka olikin tosi pitkä.”

”Aina, kun isillä alkoi loma, aamuyöstä startattiin lomalle, kainalossa tyyny.”

”Muistan, kun isä saattoi minut kouluun ensimmäisenä koulupäivänä, kun menin ensimmäiselle luokalle.”

”Navetassa sain olla isän mukana katsomassa, kun vasikka syntyi.”

”Joulukirkkoon ajettiin hevosella aamuvarhain, ihan kuin siinä laulussa.”

”Olimme siskon kanssa aika pieniä vielä, kun oli isän viikonloppu. Piti lähteä kauppaan, ja ihan välttämättä halusimme suksilla mennä, vaikka lunta ei ollut nimeksikään. Isä pyörällä, me siskon kanssa pidimme tarakasta kiinni, ja niin mentiin. Meillä oli vain yhdet sukset, joten kengillä toinen seisoi päällä vain.”

”Oli mukavaa, kun isä tuli auttamaan meitä naapuruston lapsia mäkihyppyhyppyrin rakentamisessa – kun hyppyri ojanpenkalta ei muuten oikein meinannut pysyä kasassa, kasattiin oksia ja havuja lumen sisään, lunta tajuttomasti päälle ja avot! Siinä sitten katkottiin jokunen murtsikkasuksikin epäonnistuneen ponnistusvaiheen jälkeen, koska minarit eli minisukset eivät pysyneet jalassa eikä niillä siis voinut hypätä! Ja toinen mukava muisto on, kun olin sairaana ala-asteikäisenä ja ilmeisestikin jo jonkun aikaa jankuttanut radio-ohjattavasta autosta. Sellaista en saanut, mutta sainpa letkuohjattavan poliisi-Porschen, joka (vaikka oli hieman rajoittuneempi liikkeissään) oli kyllä mainio kannustin tervehtymiseen sekin. Onhan näitä, tarinoita.”

”Isällä ja mun koiralla oli aina pientä "sohvanvaltaus-kiistaa", sitä oli hauska katsella vierestä.”

”Kun olin pieni tyttö, joka kesä ja joka viikonloppu menimme läheiseen saareen telttailemaan, oi niitä aikoja! Retkeily ja telttailu isän kanssa oli aivan parasta.”