Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kuluttaja-asiamies ja tubettajaverkostot samaa mieltä: Kaupallinen sisältö on merkittävä Youtubessa selvästi

Shutterstock
Julkaistu 01.11.2017 13:55

MTV LIFESTYLE –STT

Kaupallinen yhteistyö tulee merkitä Youtube-videoihin selvällä ja yhtenäisellä tavalla. Tätä mieltä ovat sekä kuluttaja-asiamies että tubettajaverkostot.

Kuluttaja-asiamies on keskustellut syksyllä kolmen tubettajaverkoston, Splay Suomi Oy:n, Troot Network Oy:n ja United Screens Oy:n kanssa hyvistä käytännöistä, joilla mainonnan tunnistettavuus varmistetaan. Kuluttaja-asiamies edellytti tubettajaverkostoja ohjeistamaan tubettajia kaupallisen yhteistyön merkitsemisestä asianmukaisesti.

Kuluttaja-asiamiehen keväällä tekemässä seurantakampanjassa kävi ilmi, että Youtubessa on paljon erilaista kaupallista yhteistyötä. Osa kaupallisesta sisällöstä on tunnistettavissa markkinoinniksi, mutta osa jää piiloon puutteellisten merkintöjen vuoksi.

Tubettajaverkostot ovat kuluttaja-asiamiehen kanssa samaa mieltä siitä, että mainonnan on oltava tunnistettavaa. Tubettajaverkostot katsoivat olevansa vastuussa sen varmistamisesta, ettei heidän kaupallisissa yhteistyöprojekteissaan esiinny piilomainontaa. Avoimuuden ja läpinäkyvyyden katsottiin hyödyttävän kaikkia osapuolia.

Verkostot ovat jo aiemmin laatineet itsesääntelynä Tubettajayhteistyöoppaan. Kuluttaja-asiamies piti oppaan sisältöä hyvänä, mutta korosti käytännön toimien merkitystä.

Kuluttaja-asiamiehen mukaan markkinoinnin merkitsemisessä tulee käyttää videon alussa esiintyvää erillistä tekstiä ja selkeitä käsitteitä, esimerkiksi "kaupallinen yhteistyö yrityksen X kanssa." Merkintä tulee olla helposti näkyvissä.

Pelkkä suullinen ilmoitus videolla ei riitä, sillä katsojan tulee voida heti tunnistaa sisältö markkinoinniksi, vaikka katsoisi videota ilman ääniä. Merkintätapojen on oltava selkeitä riippumatta siitä, millä laitteella videota katsellaan.

Kuluttaja-asiamies ja tubettajaverkostot linjasivat myös, että markkinointi alaikäisille on sallittua, mutta markkinoinnin sopivuutta arvioidaan sitä tiukemmin kriteerein mitä nuoremmista katsojista on kysymys.

Lisää aiheesta:

Mainonnan eettiseltä neuvostolta huomautuksia useille vaikuttajille – mukana Minttu Räikkönen ja Janne KatajaFinnair, Marimekko, Stockmann, Zalando – näin isot firmat hämäävät ostajiaOatly saa huomautuksen markkinoinnistaan – kantelija piti mainosta "räikeästi hyvän tavan vastaisena"Alko mainostaa 12–17-vuotiaiden suosimassa Instagramissa – perustelee toimintaa vastuullisuuskampanjoillaSuomalaisbloggaaja sai huomautuksen piilomainonnasta – mainostaja vastasi syytöksiin: "Kaiken maailman kommunistit kitisevät joka asiasta tänä päivänä"Nettivideomainoksista aiempaa enemmän valituksia
DigiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Digi
  • Eilen19:00
    Ukrainan sota

    Venäjän droonisota yltyy – kolme erilaista sotakonetta lentää nyt Ukrainan taivaalla

  • Eilen18:55
    Videopelit

    Löytyykö sinulta tällainen ohjekirja tai pahvikotelo? Voi olla satasien arvoinen: "Älkää hävittäkö"

  • Eilen06:02
    Robotiikka

    Suomalaisyrityksen Arska-humanoidirobotti hurmaa ihmiset – "Potentiaalisin käyttökohde terveydenhuolto"

  • Eilen05:20
    Droonit

    Drooneja: Lentoliikenne keskeytettiin Brysselissä

  • ti23:21
    Bryssel

    Belgialaismedia: Liikenne palautumassa normaaliksi Brysselin ja Liegen lentokentillä