Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Veikkaus ostaa näkyvyyttä Metan alustoilla – Poliisihallitus selvittää

Veikkauksen mukaan se käy Poliisihallituksen kanssa jatkuvaa vuoropuhelua muun muassa sen markkinointiin liittyvistä tulkinnoista.
Veikkauksen mukaan se käy Poliisihallituksen kanssa jatkuvaa vuoropuhelua muun muassa sen markkinointiin liittyvistä tulkinnoista.Lehtikuva
Julkaistu 18.10.2025 08:19

MTV UUTISET – STT

Poliisihallituksen mukaan pelipaikoista saa kertoa sosiaalisessa mediassa, mutta julkaisut eivät saa muistuttaa mainoksia.

Valtio-omisteinen rahapeliyhtiö Veikkaus ostaa näkyvyyttä kasino- ja automaattipeleistä sekä pelipaikoista kertoville julkaisuilleen sosiaalisessa mediassa. Asiasta kertoi ensin Pokerit-lehti.

Lehden mukaan Veikkaus olisi markkinoinut kuluvan vuoden aikana useampaan kertaan sosiaalisessa mediassa pokeriturnauksia, jotka on järjestetty nettipokerissa tai yhtiön kasinolla Casino Helsingissä. Arpajaislain mukaan esimerkiksi automaatti- tai kasinopelejä saa markkinoida vain pelisaleissa ja kasinoissa, joihin kyseiset pelit on sijoitettu. Pelipaikkoja ei saa markkinoida.

STT on nähnyt sponsoroituja julkaisuja Instagramissa, joiden lisäksi julkaisuja on Pokerit-lehden mukaan ollut myös Facebookissa. Julkaisut ilmestyvät sosiaalisen median käyttäjän syötteeseen eli uutisvirtaan sponsoroiduiksi merkittyinä. Tämä tarkoittaa, että myös käyttäjät, jotka eivät seuraa Veikkauksen tilejä, voivat nähdä julkaisut.

Kysyttäessä kuinka paljon ja missä julkaisujen markkinointia on ostettu, Veikkaus kertoi keskiviikkona sähköpostitse STT:lle niitä olleen vain Metan kanavissa, maltillisesti ja lähinnä isoimmista turnauksista

Pelipaikoista saa kertoa houkuttelematta

Arpajaishallinnon ylitarkastaja Johanna Syväterä Poliisihallituksesta kertoo STT:lle, että aiheesta ei ole tullut ilmoituksia, mutta asiaa tullaan selvittämään.

Veikkaus saa antaa pelipaikkatietoja markkinointikiellon alaisista peleistä myös sosiaalisessa mediassa. Poliisihallitus ei ota kantaa siihen, olisiko pelipaikoista kertoville sosiaalisen median julkaisuille ostettu sponsorointi arpajaislain vastaista markkinointia.

–  Tähän täytyy perehtyä ja katsoa, täytyykö tehdä jotakin toimenpiteitä Veikkauksen osalta, Syväterä sanoo.

Pokeriturnauksistakin saa antaa tietoa, mutta kaiken pelipaikkatiedon antamisen tulee pysyä sellaisissa puitteissa, ettei siitä tule tosiasiallisesti mainostamista. 

Sisällöltään pelipaikkaviestinnän tulee pitäytyä tiukasti asiatekstimuotoiseen tiedon antamiseen pelipaikasta, se ei saa houkutella pelaamaan eikä viestintä saa miltään osin sisältää elämyksellisiä elementtejä.

–  Sallittua informaatiota voi verrata tuotteesta annettavaan tuoteselosteeseen, Syväterä sanoo.

Elämyksellisiä voivat olla esimerkiksi adjektiivit, kuten "jännittävä" tai käskymuotoiset kehotukset "pelaa ja voita". Paitsi sanavalinnat myös käytetyt värit, äänimaailma ja liikkuva kuva tai animaatiot voivat tehdä pelipaikkatiedosta siinä määrin houkuttelevaa, että se on katsottava elämykselliseksi markkinoinniksi.

Karttalinkki vie lähimpään pelisaliin

STT:n näkemässä Casino Helsingin sponsoroidussa julkaisussa kerrotaan tekstimuodossa kasinon paikkatiedot ja minkä tyyppisiä pelejä tiloista löytyy. Taustalla pyörii kullanvärinen kuvitusvideo. Julkaisun saatesanat ovat "Kasinoviihdettä ydinkeskustassa".

Toisessa sponsoroidussa julkaisussa Veikkauksen päätili listaa pelisalien pelityyppejä. Taustalla soi vauhdikas musiikki, ja lisätietolinkki vie Veikkauksen sivuille karttanäkymään lähimmistä pelisaleista.

Käyttäjä voi saada jonkin verran tietoa siitä, miksi näkee Instagramin syötteessä mainoksia. Edellä kuvatuissa tapauksissa Instagram kertoo, että mainostajan valintojen perusteella tilit haluavat tavoittaa "kaltaisiasi ihmisiä", ihmisiä, jotka ovat vähintään 18 ja joiden ensisijainen sijainti on Suomi.

Veikkaus: Toimimme arpajaislain mukaisesti

Veikkauksen mukaan se käy Poliisihallituksen kanssa jatkuvaa vuoropuhelua muun muassa sen markkinointiin liittyvistä tulkinnoista.

–  Arpajaislain noudattaminen on meille itsestäänselvyys ja kaiken lähtökohta, sanotaan Veikkauksen viestinnän STT:lle keskiviikkona lähettämässä sähköpostissa.

Pokeriturnausten näkyvyyttä perustellaan pyrkimyksellä kanavoida pelaamista Veikkaukselle. Veikkauksen kanta on, että turnauksista on jaettu pelipaikkatietoa maltillisesti Poliisihallituksen linjan mukaisesti.

–  Veikkaus ei missään nimessä toimi arpajaislain vastaisesti, emme tässäkään tapauksessa. Siksi olemme tässäkin hakeneet Poliisihallitukselta näkemyksen ennen kuin olemme vieneet pokeria koskevaa pelipaikkatietoa ulkoisiin kanaviimme, sähköpostissa sanotaan.

Poliisihallituksella ei ole tietoa siitä, että tästä olisi etukäteen keskusteltu Veikkauksen kanssa, ylitarkastaja Syväterä kertoo STT:lle.

–  Me emme anna ennakkohyväksyntää Veikkauksen viestinnälle, Syväterä sanoo.

Uhkana markkinointikielto ja sakkoja

Jos Poliisihallitus katsoo Veikkauksen markkinoivan rahapelejä arpajaislain vastaisesti, voi se kieltää markkinoinnin ja asettaa kiellon tehosteeksi uhkasakon. Poliisihallitus voi myös esittää arpajaislain vastaisesta markkinoinnista seuraamusmaksua.

Paitsi viestinnän sävy ja laajuus myös sen muoto ja viestin sijainti vaikuttavat arviointiin siitä, onko kyseessä markkinointi. Jos pelipaikoista kerrottaisi esimerkiksi kadunvarressa muiden mainosten lomassa, voisi sen katsoa markkinoinniksi.

–  Mutta se, että Metalta ostetaan näkyvyyttä, ei itsessään tee välttämättä siitä mainosta. Tarkastellaan aina kokonaisuutta, Syväterä sanoo.

Lisää aiheesta:

Kaksi somevaikuttajaa kiinni rahapelien tyrkyttämisestä – yrittivät kieltää, mutta todisteet puhuvat puolestaanSomessa tunnetulle miehelle ehdollista vankeutta rahapelien markkinoimisesta – rikoshyötyä yli 50 000 euroaPoliisi kiinnostui Vesa-Matti Loirin 75-vuotisgaalasta – näin vastaa juhlia junaileva maltalainen rahapeliyhtiöVeikkauksen kohujen värittämä syksy jatkuu: Nyt rahapeliyhtiötä syytetään rahanpesusta – näin yhtiö vastaa kovasanaisiin syytöksiinTältä se näytti: Veikkauksen poikkeuksellisen räikeä mainoskampanja valtasi Rautatieaseman, peliongelmaiset eivät päässeet pakoon – "Herätti suurta ahdistusta"Alko mainostaa 12–17-vuotiaiden suosimassa Instagramissa – perustelee toimintaa vastuullisuuskampanjoilla
VeikkausPokeriFacebookPoliisiKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Veikkaus
  • 7.10.23:54
    Eurojackpot

    Suomeen yksi Eurojackpot-voitto – tällä rivillä jättipotti olisi pamahtanut tilille

  • 4.10.22:55
    Lotto

    Lotossa yksi täysosuma! Kahden miljoonan euron potti pelattiin kauppakeskuksen R-kioskilla

  • 4.10.10:32
    Raha

    Kaikkien aikojen Keno-voitto erikoisella pelitavalla! Miljonääri kertoi Veikkaukselle "valtavasta tuuristaan"

  • 24.9.21:24
    Raha

    Täysosuma! Joku voitti Vantaalla yli neljä miljoonaa Vikinglotosta

  • 23.9.23:45
    Kotimaa

    Eurojackpotista 120 miljoonan euron voitto Saksaan – Suomeen 154 000 euron potti