Kotona tuoksuu pakastepulla

Tuore, tuoksuva pullanautinto kuuluu erottamattomasti suomalaiseen kahvihetkeen. Keski-Euroopassa puolestaan herkutellaan enemmän konditoriatuotteilla. Suosituimpia kahvileipiä meillä ovat pullat, pitkot, munkit, piirakat ja kääretortut. Kotileivonta vähenee, joten kaupasta myytävän kahvileivän markkinat kasvavat. Erityisesti ovat nousussa leivonnaispakastemarkkinat. Pakasteiden avulla saadaan kodeissa leijailemaan leivonnaisten tuoksu, joka samalla tuo monelle muistoja äidin tai mummon keittiöstä. Kahvileivän kokonaismarkkinat ovat meillä kuluttajahinnoin laskettuna noin miljardi markkaa. Leivän osalta vastaava luku on noin 4 miljardia. Suurin osa kahvileivästä myydään pakattuna, toiseksi suurin ryhmä ovat irtotuotteet. Vaikka suomalaiset vieläkin ovat innokkaita leipojia, on kotona leipominen vähentynyt. Sen sijaan leivonnaispakasteiden paistaminen on huimassa nousussa. Suomalaiset ovat vähentäneet päivittäistavaroiden hankintakertojaan viimeisen kymmenen vuoden aikana viidestä kerrasta noin neljään, ilmenee A.C. Nielsenin talouspaneelista. Tämä heijastuu myös tuoreen leivän ja kahvileivän ostokertoihin.

Kahvileipäpakasteita ostavien määrä puolestaan on kaksinkertaistunut kahdessa vuodessa. Leivonnaispakasteita arvioidaan tänä vuonna ostettavan koko maassa yhteensä jo yli 200 miljoonalla markalla. Tuoteryhmä on kooltaan jo yhtä suuri kuin pakastevihannesten tai perunapakasteiden ryhmä. (Lähde: STT / MTV3 Internet)

Lue myös:

    Uusimmat