Kommentti: Areenat edelleen täyttävä Depeche Mode on kulta-aikojensa jättihittien varassa elävä nostalgiakone

Täydellisyyttä hipovat takavuosien hitit ja keulakaksikon karisma pitävät Depeche Moden suosion areenaluokassa vielä 38 vuotta yhtyeen perustamisen jälkeen.

Kun Depeche Moden laulaja David Gahan, 55, keinuttaa takapuoltaan helmikuisena sunnuntai-iltana Helsingin Hartwall Arenan lavalla, 12 000 ihmistä hurraa.

Kun Gahan laulattaa vuoden 1990 jättihittien Enjoy the Silence ja Personal Jesus kertosäkeissä yleisöä, yleisö laulaa. Aluksi nihkeästi, mutta jatkuvasti enemmän lämmeten.

Karismaattisesti, pöyhkeästi sekä energisesti lavalla kukkoileva laulaja on iso syy vuonna 1980 perustetun konepopin brittiläisen konkariyhtyeen areenakokoluokan aktina pysymiseen.

Toinen iso syy on Depeche Moden primus motor, valtaosan yhtyeen lauluista kirjoittanut ja osan niistä laulava Martin L. Gore, 56.

Gahanin ja Goren välinen kontrasti on kolmas iso syy Depeche Moden suosioon ja viehätykseen.

Siinä missä Gahan on koululuokan paha poika, Gore on se hiljainen tarkkailija, joka ei tuo itseään juurikaan esille. Mutta päästessään ääneen, tuo tarkkailija saakin kiedottua lähes loppuunmyydyn areenan pauloihinsa.

Loput syyt yhtyeen suosioon kuultiin hieman yli kaksituntisen keikan aikana. Depeche Moden edellisestä uudesta studioalbumista Spirit ei ole kulunut kuin vuosi, mutta enemmistö yleisöstä haluaa kuulla bändin hittejä ja muuta materiaalia viime vuosituhannen puolelta.

Uudelta levyltä kuultiin sopivasti vain kolme kappaletta, jotka solahtivat yllättävän sujuvasti osaksi konserttia.

Vuoden 1990 menestyslevy Violatorin jättihitit, 1980-luvulla Depeche Moden läpimurtoa pohjustaneet konepop-klassikot sekä 1990-luvun myöhempien Depeche Mode -levyjen Songs of Faith and Devotion (1993) ja Ultra (1996) hitit saivat yleisöltä innokkaimman vastaanoton.

Noiden yli 20, osittain yli 30 vuotta vanhojen kappaleiden lumo on edelleen erittäin vahvaa, vaikka muutamien laulujen keikkasovitukset tuntuivatkin tarpeettoman raskailta.

Mutta ne täydellisimmät Depeche Mode -kappaleet, ne ovat lähes täydellisiä myös konserttitilanteessa. 1980-luvun hitit Everything Counts ja Stripped. Ultra-levyn hitti It's No Good ja tyylipuhdas Martin L. Gore -balladikaunokki Home. Songs of Faith and Devotionin tummanpuhuvat hitit In Your Room ja Walking In My Shoes.

Keikan yksittäinen kohokohta oli hieman yllättäen vuoden 2005 Playing the Angel -albumin ykkössingle, herkkä, liikuttava, melankolinen ja musertavan kaunis konepop-muotovalio Precious.

Noissa täydellisimmissä hetkissä kiteytyy Depeche Moden hienous. Niissä kiteytyvät myös ne syyt, mitkä saavat Depeche Moden vetämään Suomen suurimman areenan täyteen kiertue toisensa jälkeen.

Lue myös:

    Uusimmat