Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Koeajo: Renault Kadjar – sisartaan mukavampi ja pehmeämpi

Julkaistu 30.05.2015 00:21
Toimittajan kuva

Vesa Eskola

toimitus@teknavi.fi

Kadjar on tervetullut lisä Renault-mallistoon. Kansa haluaa henkilöautomaisia katumaastureita, ja lisäksi Kadjar erottautuu riittävästi sisarestaan.

Näitä kansa haluaa, joten Renault-kauppiaat ottavat Kadjarin mielellään vastaan. Peruspalikat ovat ainakin kohdallaan, ja istuvat suomalaisten tarpeisiin, tämän on Kadjarin kanssa saman tekniikan jakava Nissan Qashqai jo todistanut.

Autoilla on kuitenkin selvästi erilaiset luonteensa. Kadjar on pehmeämpi – sekä muodoiltaan että jousitukseltaan. Moottorit ovat samat, joskin hieman erilailla viritetyt. Kadjar on noin seitsemän senttiä Qashqaita pidempi, joten sen 1,2-litrainen bensaturbo on saanut 15 lisähevosvoimaa. Toistaiseksi 1,2-litrainen turbo on kuitenkin ainoa bensavaihtoehto.

Renault haluaa myös myydä Kadjaria, mikä näkyy hinnoittelussa. Hinnat alken -versio on muutaman satasen Qashqaita kalliimpi, mikä ei hieman kasvaneiden tilojen myötä ole paha investointi. Renaultissa on myös neljän vuoden takuu. Kilpailu sisarusten välillä tulee varmasti olemaan kovaa. Myös muut aasialaiset crossoverit saavat olla varuillaan.

Mikään maastohirmu ei Kadjar ole, nelivetokin on tarjolla vain tehokkaimman dieselin yhteyteen. Näin ollen iso osa autoista myydään meillä etuvetoisena.

Maastohenkisempää X-Mod-versiota ei edes tuoda pohjoismaihin. Auton 20 sentin maavara mahdollistaa kuitenkin maastossa etenemisen, ja myös lähestymis- ja jättökulmat antavat hyvin pelivaraa epätasaisemmassa maastossa edettäessä.

Renault puhuu Kadjarista kokonaan uuden segmentin tuotteena, mutta henkisesti Kadjaria voi pitää Koleosin seuraajana. Toteutus on vain selvästi henkilöautomaisempi.

MIKÄ Nissan Qashqain ja X-Trailin serkku, joka osuu kooltaan Nissan-kaksikon väliin.

KENELLE Selkeästi henkilöautomaista katumaasturia etsivälle. Ranskalaiset tunnetaan mukavuuspainotteisista alustoistaan, eikä Kadjar petä. Tilojen puolesta Kadjar istuu hyvin hieman isommankin perheen tarpeisiin.

AJETTAVUUS Ohjaus on ollut usein ranskalaisten helmasynti, eikä Renault ole onnistunut rakentamaan Kadjariin hääppöistä ohjaustuntumaa. Tuntuma tiehen jää kovin etäiseksi. Pisteitä Kadjar saa jousituksestaan, meno oli ainakin Espanjassa mukavaa vielä 19-tuumaisilla renkaillakin. Perstuntumalta ero Qashqaihin on selvä.

SUORITUSKYKY Moottorivalikoima on turhan kapea. 1,2-litrainen ja 130-heppainen bensaturbo liikuttaa kyllä isohkoa autoa riittävästi, kunhan konetta vain käskee määrätietoisesti kaasupolkimella. Samantehoinen diesel on nöyrempi ja halukkaampi kulkemaan, eli ajokokemus on sen ratissa myönteisempi. Maavaraa on tasan 20 senttiä, eli aivan heti ei pohja ole maata raapimassa.

TILAT Kadjar on hieman Qashqaita isompi, joka näkyy myös hieman isommassa tavaratilassa. Tilan laajentaminen on helppoa, ja laajennettu tila on suht' tasapohjainen. Tavaratilassa on myös välipohja. Takamatkustajillekin on hyvin jalkatilaa. Ohjaamo on hyvin kuljettajakeskeinen ja väljän oloinen.

MALLISTO Bensamoottori on 1,2-litrainen (130 hv), ja dieselitä on kaksi (1.5/110 hv ja 1.6/130 hv). Näistä jälkimmäinen on aina nelivetoinen, muut ovat aina etuvetoisia. Kaksoiskytkinautomaatin saa ainoastaan pienempitehoiseen dieseliin. Varustetasoja on kolme, joista heikoin taso eli Life on hinnoiteltu vain bensamoottorin yhteyteen, eli se toimii sisään heittäjä koko mallistolle. Se tulee 16-tuumaisilla peltivanteilla ja perusilmastoinnilla.

Renault Kadjar TCe 130
Hinta alk. 23 390 €
Suomeen kesällä 2015

Moottori 1 197 cm3, bensaturbo
Teho 96 kW (130 hv) / 5 500
Vääntö 205 Nm / 2 000
0-100 km/h 10,1 s
Huippunopeus 192 km/h
EU-kulutus 5,6 l/100 km
CO2-päästöt 126 g/km
Mitat Pituus 4 450 mm, leveys 1 840 mm, korkeus 1 600 mm, akseliväli 2 646 mm
Omamassa 1 306 kg
Tavaratila 472 l

Lisää aiheesta:

Koeajossa täysin uusi Peugeot 5008 SUV – nimestään huolimatta tila-auton sukuaKoeajossa Skoda Kodiaq: paljon hyvää, hyvin vähän moitittavaaKoeajossa Fordin urbaani selviytyjäUusi Astra vakuuttaa farkkuna – kilpailu suositussa perheautoluokassa kiristyy entisestäänKoeajo: Hyundain uusi ”aktiivi”-malli ei avaudu ensi-istumaltaKoeajossa uusi Renault Mégane – mielenkiintoinen vaihtoehto Suomen rakastetuimpaan autoluokkaan
RenaultAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Renault
  • 10.9.09:01
    F1

    Täyskäännös: Autojätti sitoutunut F1-sarjaan

  • 1.9.10:44
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi Renault 5 E-Tech

  • 30.10.202408:44
    F1

    F1-sarjassa mätkäistiin miljoonasakot

  • 02.10.202408:45
    F1

    Jyrkkä F1-päätös – perinteikkään yhtiön johto kritiikin kohteena

  • 28.08.202416:48
    F1

    F1-sarjassa tekeillä järeä päätös – Flavio Briatore kiistää osallisuutensa: "En ole kaikessa se paha poika"