Suomen mestaruus keihäänheitossa, päihteitä, rikoksia ja sairauseläke. Sami Saksiosta nimensä Sami Saxiksi vaihtanut ex-keihäänheittäjä kävi pohjalla, mutta nousi takaisin elämänsyrjään kiinni. Keväällä 50 vuotta täyttävän Saxin arjessa on taas iloa ja toivoa.
Sami Saksio tunsi olonsa vahvaksi Iin kisoissa vuonna 2001 ensimmäisen heiton jälkeen. Keihäs tippui 81 metriin ja 40 senttiin.
Pystyn vielä parempaan, Saksio ajatteli. Edmontonin MM-kisojen raja on 82,5. Kaikki peliin, niin kisalippu on takataskussa.
Yritystä oli liikaakin. Tukijalka petti, ja selässä tuntui raju vihlaisu.
Nousussa ollut keihäsura oli käytännössä siinä. Virallisesti hän lopetti 2002.
Sitten petti elämän tukijalka.
Ote elämästä katosi
Saksio vaihtoi sukunimensä vanhojen sukujuuriensa mukaiseen muotoon Sax 2000-luvun alussa. Sen jälkeen on tapahtunut paljon.
Sax sai kahdeksan kuukauden ehdollisen tuomion törkeästä kätkemisrikoksesta, joka liittyi osittain vuonna 2001 Kempeleessä tapahtuneeseen kultasepänliikkeen murtoon.
Keväällä 2009 häntä syytettiin riehumisesta aseen kanssa ravintolassa. Oululainen sanoi, että hänellä oli mukana aseen sijasta tupakansytytin. Asetta ei lopulta löytynyt, mutta se oli taas yksi musta piste lisää elämään, joka oli kääntynyt pimeälle puolelle.
Alkoholi maistui liikaa.
Toukokuussa 50 vuotta täyttävä ex-keihäänheittäjä vastaa puhelimeen aamupäivällä aamiaispöydässä. Äänestä kuuluu läpi eletty elämä, mutta silti siinä on ripaus niitä tärkeitä asioita, jotka joskus puuttuivat. Toivoa ja iloa.
Uran loppumisen jälkeen elämältä yksinkertaisesti katosi suunta.
– Päässä ei liikkunut enää mitään. Kyllä minulle ehdotettiin kaikenlaista, mutta en halunnut enää harrastaa tai tehdä mitään. Kipinä lähti sisältä pois, Sax sanoo.



