Kauppiaat: Energiajuomien ikäsuosituksilla ei merkitystä

Vähittäiskauppojen mukaan energiajuomien menekki on lisääntynyt ja markkinoille on tullut uusia toimijoita sekä tuotteita. Kauppa voi kuitenkin valvoa vain lakisääteisiä ikärajoja, joten alaikäisten ostoksiin on hankala puuttua.

Markkinoille on hiljattain tullut uusi Tilt-energiajuoma, jota markkinoidaan vastuullisempana ja ikärajoitettuna tuotteena. Tuotesarjassa on erilaiset juomasekoitukset 7 - 18-vuotiaille lapsille ja nuorille.

Kauppiaiden mukaan pullon kyljessä olevilla ikäsuosituksilla ei kuitenkaan ole mitään merkitystä. Harva alaikäinen, saati 7-vuotias kantaa henkilöpapereita mukanaan.

Tuotesijoittelu ja markkinointi avuksi

Energiajuomia koskee elintarvikelainsäädäntö, johon ei sisälly myynnin rajoittamista koskevia säännöksiä toisin kuin alkoholi- ja tupakkatuotteiden kohdalla.

Kauppiaat voivat kuitenkin ohjata lasten ja nuorten ostokäyttäytymistä tuotesijoittelulla. Myös markkinoinnilla pystytään vaikuttamaan nuoren kulutustottumuksiin.

Suomessa osa kaupoista on omatoimisesti lopettanut energiajuomien myymisen alle 15-vuotiaille. Päivittäistavarakauppa ry ei puutu millään tavalla paikallisten kauppiaiden asettamiin ikärajoihin.

Tällä hetkellä se noudattaa elintarviketurvallisuusvirasto Eviran suosituksia, jonka mukaan energiajuomissa olevat varoitusmerkinnät on suunnattu kuluttajille. Niiden on tarkoitus ohjata ostokäyttäytymistä ja kulutustottumuksia.

Lue myös:

    Uusimmat