Energiajuomia markkinoidaan jo ekaluokkalaisille

Vanhempien vastuu kasvaa, mitä kirjavammaksi energiajuomien markkinat muuttuvat. Uusin tulokas on lapsille ja nuorille suunnattu Tilt-juoma, jonka kyljessä on ikäsuositus.

Juomia myydään 2,5 desin annoksissa, ja kolme erilaista juomaa on suunniteltu piristävien ainesosien määrästä riippuen 7-, 12-, ja 18-vuotiaille. Nuorimmille suunnatussa juomassa ei ole kofeiinia.

Erikoistutkija Marja-Leena Ovaskainen Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta ei ole vielä tutustunut uuteen tulokkaaseen mutta ei ihmettele, että markkinoille riittää tunkua.

– Juomisen kulttuuri on yleistynyt eli on tullut tavaksi, että koulurepussa kulkee aina joku juomapullo ja totta kai markkinateollisuus tarttuu tähän.

Ovaskainen korostaa, että juomisen yleistymistä vastaan pitäisi kampanjoida.

– Joka tunti ei tarvita energiapaukkua ja kouluissa sekä kotona pitäisi puhua, että vesi on paras janojuoma.

Energiajuomien runsaaseen käyttöön liittyy monia riskejä. Yksi suurimmista on ylipaino.

– Limoissa ja energiajuomissa on helposti saatavaa energiaa, niitä voi juoda helposti ja päivän mittaan voi kuluttaa erilaisia juomia. Lisäksi tiheä happaman juoman naukkailu vaurioittaa hampaita.

Tilt-juomavalmistajan nettisivuilla kerrotaan, että "energiajuomat sopivat kahvin tapaan piristykseksi kaikkiin tilanteisiin, joissa täytyy pysyä skarppina".

Ovaskainen näkee kuitenkin hankalaksi tilanteet, missä energiajuomiin tartutaan. Tyypillistä on, että juominen ajoittuu harrastuksiin ja ilta-aikaan, mikä on voi vaikeuttaa nukahtamista ja heikentää yöunia.

Viidessä vuodessa markkinat räjähtäneet

Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran mukaan alaikäiset saavat nauttia päivittäin korkeintaan 50 mg kofeiinia. Suomessa energiajuomien myynnille ei ole annettu ikärajaa mutta osa kauppiaista on omatoimisesti ryhtynyt rajoittamaan juomien myymistä alle 15-vuotiaille.

Ensisijaisesti valvonta on vanhempien vastuulla, sanoo professori Marina Heinonen elintarvike- ja ympäristötieteiden laitokselta Helsingin yliopistosta.

– Itse lähden siitä, että annettuja rajoituksia täytyy noudattaa, mutta emme voi lähteä rajoittamaan, mitä ihmiset ostavat.

Heinonen sanoo huomanneensa, että energiajuomien valikoima on kasvanut lyhyessä ajassa.

– Tilanne viiden vuoden takaiseen aikaan on täysin erilainen. Täytyy myös muistaa, että energiajuomissa käytettyjä ainesosia löytyy muistakin elintarvikkeista.

Heinonen kertoo törmänneensä esimerkiksi lapsille markkinoitavaan jäätelöön, joka sisältää kofeiinin kaltaista piristysainetta guaranaa.

– Vanhemmat saavat olla nykyisin hyvin valveutuneita, mitä ostavat lapsilleen.

Lue myös:

    Uusimmat