Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Juhannuksen F1-näyttämö kaukana erikoisimmasta – tässä historian omituisimmat F1-radat

Las Vegasin Caesars Palacen parkkipaikkarata.
Las Vegasin Caesars Palacen parkkipaikkarata.imago/WEREK/ All Over Press
Julkaistu 17.06.2017 07:00
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Toista kertaa F1-kisaa isännöivä Bakun katurata on yksi viime vuosien omalaatuisimmista ilmestyksistä kisakalenterissa, vaikka historiassa on nähty monta vähintään yhtä erikoista luomusta.

Kuusi kilometriä pitkä katurata pitää sisällään peräti 2,2 kilometriä pitkän pääsuoran leveällä rantakadulla sekä hyvin monacomaisen osuuden vanhan kaupungin kapeilla kujilla. Viime vuonna Euroopan GP:n nimellä kulkenut kisa tunnetaan nyt Azerbaidzhanin GP:nä.

MTV Sport kokosi yhteen joitain F1-historian kummallisimpia ja epäonnistuneimpia ratoja.

Dallas

1 kisa vuonna 1984

10.3589662aNigel Mansell johtaa letkaa Dallasin GP:ssä.Copyright Rex Features Ltd 2012/All Over Press

Historian ainoa Dallasin GP on jäänyt legendaariseksi monesta syystä. Keke Rosberg otti kamalaan kuntoon liki 40 asteen helteessä rapistuneella asfaltilla ehkä uransa vakuuttavimman voiton rymisteltyään betonilla paikatulla tiellä autoaan säästämättä. Kisa oli ajoitettu kalenteriin heinäkuun alkuun, joten Rosberg tajusi jo ennakolta pyytää tiimiä kehittämään viilentävän kypärän, jolle tuli lopulta hintaa 2 500 dollaria. Niki Lauda ja Alain Prost vaativat katastrofaalisissa oloissa kisan perumista, mutta katutappelijana tunnettua Kekeä kisaaminen ei haitannut alkuunkaan. 

Las Vegas

2 kisaa vuosina 1981–82

16.1.15308313

Toinen epätoivoinen kokeilu Yhdysvaltain markkinoilla oli Caesars Palace -hotellin parkkipaikalla kahtena vuonna kisattu GP, joka kantoi vieläpä virallisesti hotellin – ei Las Vegasin nimeä. Koska kisapaikan pinta-ala oli erittäin niukka, radan pituus saatiin venytettyä 3,7 kilometriin sahaamalla aluetta päästä päähän useaan kertaan. Kun tähän yhdistettiin 80-luvun alun vaaralliset maaefektiautot, kuskit olivat täyskäännöksissä hurjien g-voimien kohteena. Ensimmäisen maailmanmestaruutensa Las Vegasissa vuonna 1981 varmistanut Nelson Piquet jouduttiin kantamaan lopen uupuneena pois autostaan.

Zeltweg

1 kisa vuonna 1964

10.3742077a

Itävallan GP:n vanhaa näyttämöä Österreichringiä kutsuttiin 1980-luvulla toisinaan virheellisesti Zeltwegiksi, joka oli todellisuudessa mukana kalenterissa vain vuonna 1964. Silloinkaan se ei tarkalleen ottaen kuulunut varsinaiseen MM-sarjaan. Rata muistutti muodoltaan kaikessa yksinkertaisuudessaan jääkiekkomailaa: se koostui lentokentän kiitoradalla kahteen suuntaan kulkevasta, heinäpaaleilla rajatusta suorasta sekä lyhyestä mutkaosuudesta. Radan suunnittelu kuitenkin epäonnistui pahasti eikä pomppuisella alustalla ollut tulevaisuutta F1-kalenterissa.

Nivelles

2 kisaa vuosina 1972 ja 1974

16.1.3350688

Siinä missä Span järjestämät Belgian osakilpailut kisattiin näyttävässä metsämaisemassa, 1970-luvulla mukaan tullut Nivelles ajettiin tasaisella maalla keskellä peltoa. Alue oli tympeä ja persoonaton, mutta suora syy GP:n loppumiseen oli kuitenkin järjestäjien tekemä konkurssi. Alue jäi 1980-luvulla hylätyksi kummitusradaksi, jossa hurjapäät kävivät salaa revittämässä autojaan. Nykyään alue on tehdaskäytössä, mutta vanhan radan erottaa edelleen ilmakuvissa.

Valencia

5 kisaa vuosina 2008–12


Fernando Alonson mestaruushuuman jälkeen Espanja tarvitsi kalenteriin toisen kisanäyttämön, mutta esimerkiksi Jerezin sijaan valinta osui sittemmin taloussotkuistaan tunnettuun Valenciaan. Hermann Tilke muokkasi kaupunkimaisemaa kilpa-autoiluun sopivammaksi, mutta samalla katuradoille tyypillinen jännitys katosi isojen ulosmenoalueiden takia. Silti ohitusmahdollisuuksia ei ollut, joten yksikään Valenciassa ajetuista kisoista ei jäänyt historiaan erityisen jännittävinä.

Tanaka

2 kisaa vuosina 1994–95

GettyImages-144781694

Japani sai kahden kauden ajaksi toisenkin osakilpailun, kun syrjäisen Okayaman lyhyestä suoraan sanoen kartingradasta leivottiin uuden Tyynenmeren GP:n näyttämö. Rata oli kuitenkin aivan liian tiukka F1-autoille, joten mitään klassikoita kisoista ei saatu. Michael Schumacher voitti molemmat GP:t Tanakassa ja varmisti jälkimmäisenä vuonna myös maailmanmestaruutensa siellä.

Ain Diab

1 kisa vuonna 1958

10.3597071a

Historian ainoata Marokon GP:tä Casablancassa isännöinyt merenrannalla sijainnut rata näyttää muodoltaan vettyneeltä pahvilaatikolta, joka on joskus ollut suorakulmion muotoinen. Pituutta tällä pitkiä suoria sisältäneellä radalla oli peräti 7,6 kilometriä. Neljä varsinaista mutkaa taas olivat lähes 90 asteen kulmassa. MM-sarjaan kuulumaton kauden päätöskisa muistetaan myös brittikuski Stuart Lewis-Evansin traagisesta kuolemasta. Hänen autonsa rysähti seinään ja pahasti palanut kuljettaja menehtyi saamiinsa palovammoihin kuuden päivän päästä onnettomuudesta.

Lähteet: Forix, F1 Fanatic, The Guardian, Wikipedia, Car Throttle

Lisää aiheesta:

Marttyyreita, sankareita ja konnia – tapahtumat, jotka ovat muuttaneet 1000 kisan F1-historiaaMenestyskrapula tai Ecclestonen riistosopimus – miksi Saksa uhkaa kadota kokonaan F1-kartalta?Kommentti: Ecclestonen kusetus paljastui Azerbaidzhanin järjestäjille – globaali F1-sarja tarvitsee reilummat diilitFerrari seinään oudolla tavalla – tietokone sai F1-auton unohtamaan ratasijaintinsaF1-historian erikoisuudet: Mansell pyörtyi maalisuoralle, Senna osui liikkuvaan seinäänMuistatko nämä F1-rumilukset? MTV Sport listasi hirveimmät autot
F1Urheilu
Parkkipaikaksi Las Vegasin rata-aluetta voi pitää suurena.imago/WEREK/ All Over Press

Zeltwegin lentokenttä on komeissa maisemissa, mutta F1-ratana paikka oli täysi fiasko.
Copyright Rex Features Ltd 2012/All Over Press

imago sportfotodienst/ All Over Press

2012 Getty Images

Copyright Rex Features Ltd 2012/All Over Press

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 13:24
    McLaren

    Raivostunut F1-tähti teki jäätävän tempun tallipomolleen

  • 12:03
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton kohautti – sai painokelvottoman ryöpytyksen tiimiradiossa

  • 08:03
    F1-tulokset

    F1-kausi 2025: MM-pisteet ja tulokset

  • Eilen18:43
    Singaporen GP

    George Russell suvereeniin voittoon, McLarenin sisällä selvitettävää – näin Singaporen F1-kisa eteni

  • Eilen18:38
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamiltonille mätkäistiin rangaistus