Jennifer noudatti Välimeren dieettiä yli vuoden – näin ruokavalio vaikutti: "Olen ällistynyt tuloksista"

0:37
Videolla toimittajamme näyttää nopean narukikan, jonka avulla voi tarkistaa helposti, onko painonpudotukselle tarvetta!

Insider-sivuston toimittaja Jennifer Barton kertoo, miten ruokavaliomuutos vaikutti hänen elämäänsä kokonaisvaltaisesti.

Välimeren ruokavalio on valittu moneen otteeseen maailman parhaaksi ruokavalioksi. Välimeren ruokavalion eli dieetin on todistettu olevan tehokas painonpudotuksessa, pienentävän riskiä sydänsairauksiin ja jopa pidentävän elinikää.Välimeren ruokavalio ei ole rajoittava dieetti, eli myös esimerkiksi hiilihydraattien nauttiminen ja viinin juominen silloin tällöin on sallittua.

Nyt yli vuoden Välimeren dieettiä noudattanut Insider-uutissivuston toimittaja Jennifer Barton kertoo, mitä ruokavalio on hänelle opettanut. Muutamat asiat ovat yllättäneet Jenniferin täysin. 

Hyvästit epäterveelliselle ruokavaliolle

Jennifer kertoo ruokavalionsa olleen aiemmin todella rempallaan. Nainen söi paljon prosessoitua ruokaa, punaista lihaa ja sokeria. Sen sijaan ruokavaliosta uupui riittävä määrä vihanneksia ja täysjyvää.

–  Mikä pahinta, napostelin koko päivän kaikkea pientä sen sijaan, että olisin istunut alas nauttimaan aterioita. Niinpä tein heinäkuussa 2019 radikaalin muutoksen, karsin ruokavaliostani kaiken lihan kalaa lukuunottamatta ja ryhdyin noudattamaan Välimeren ruokavaliota värikkäitä vihanneksia ja hedelmiä, täysjyvää, terveellisiä rasvoja, mereneläviä ja satunnaisesti maitotuotteita syöden, Jennifer kertoo. 

Jennifer listasi Insider-sivustolle, mitkä asiat yllättivät hänet eniten Välimeren ruokavaliossa. Toimittaja yllättyi muun muassa siitä, ettei ruokavaliossa oikeastaan tarvinnut rajoittaa asioita, koska vaihtoehtoja oli niin paljon. Välimeren ruokavalio ei ole rajoittava tai tylsä, joten nälkää ei tarvitse nähdä.

–  Olen löytänyt niin monia herkullisia makuyhdistelmiä, joista en aiemmin tiennyt mitään. Minulla on nyt pakkomielle muun muassa kelta- ja punajuureen fetan, pinaatin ja kvinoan kera esimerkiksi.

Jennifer kertoo kokeilleensa innolla erilaisia uusia raaka-aineita ja makuyhdistelmiä.

– En koskaan kuvitellut olevani se ihminen, joka innostuu vihanneksista, mutta nyt olen.

Punaista lihaa ei tullutkaan ikävä, budjettiratkaisuja löytyi

Aiemmin Jennifer nautiskeli säännöllisesti ja mielellään pihvejä, juustohampurilaisia ja pekonia. Niiden pois jättäminen ruokavaliosta tuntuikin aluksi pelottavalta ajatukselta. Jenniferin omaksi yllätykseksi hän ei kuitenkaan jäänyt kaipaamaan lihaa lainkaan. Lihasta luopuminen tarkoitti kuitenkin sitä, että ruokavalioon piti lisätä kalan ja kananmunien lisäksi proteiineja, kuten linssejä ja kikherneitä. 

Jennifer huomasi myös, että ruokavalio voi olla kukkarolle todella kevyt – mutta samaan aikaan myös todella kallis. Edullisia valintoja on mahdollisuus tehdä monin paikoin. 

– Merenelävät, kala, avokado ja jotkut oliiviöljyt voivat olla hintavia. Onneksi budjettiystävällisiä ratkaisuja on kuitenkin mahdollisuus tehdä: säilyke- ja pakastekala, pavut ja vihannekset ovat halpoja vaihtoehtoja. Voit myös tehdä isompia eriä ruokaa ja pakastaa ne, niin säästät kuluissa.

Välimeren ruokavalioon sopivia aterioita löytyy lisäksi helposti valmiina esimerkiksi kahviloista. Ne eivät ole välttämättä se edullisin ratkaisu, mutta helpottavat silloin tällöin arkea ja ruokavalion noudattamista.

Jenniferin mukaan Välimeren ruokavalion raaka-aineisiin saattaa kyllästyä, jos ne valmistaa aina samalla tavalla. Nainen itse oli jo kyllästyä kalaan, kun kaupasta tuli valittua hieman turhan usein lohta. Siksi kannattaa rohkeasti kokeilla eri kalalajeja sesonkien mukaan ja myös erilaisia valmistustapoja kalalle. 

Vaikutusta myös kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin

Jenniferillä oli aiemmin runsaasti erilaisia iho-ongelmia, kuten ruusufinni, kasvojen punoitusta, kuivuutta ja aknea. Vaikka hän ei aloittanutkaan ruokavaliota ihonsa vuoksi, se kuitenkin vaikutti sen hyvinvointiin oleellisesti.

–  Olen ällistynyt tuloksista. Ihoni kunto on parantunut merkittävästi viimeisen puolentoista vuoden aikana.

Lisäksi Jennifer kertoo myös voivansa kaikin puolin paremmin sekä sisäisesti että ulkoisesti.

–  Minulla on terveellisempi ja iloisempi suhde ruokaan nyt. Pidän siitä, että tiedän mitä syötän itselleni ja perheelleni. Nautin myös ruoanlaitosta tavalla, jota en ole koskaan aiemmin kokenut. En oppinut lapsuudessani kokkaamaan, joten en voinut kuvitellatkaan nauttivani vihannesten pilkkomisesta yhdessä perheeni kanssa. 

Lähde: Insider

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja