Järvilehto: Alonso tiesi varmasti

MTV3:n F1-asiantuntija Jyrki Järvilehto on varma siitä, että ykköskuljettaja Fernando Alonso ei voinut olla tietämättä Renault-tallin kolarisuunnitelmasta viime vuoden Singaporen GP:ssä.

Alonso nousi 15. lähtöruudusta kilpailun voittajaksi, kun tallitoveri Nelson Piquet juniorin ulosajo toi radalle turva-auton sopivaan aikaan. Piquet on sanonut saaneensa käskyn kolarointiin tallilta.

- Jos olet tiimissä noin ykkönen ja tiimin valtias, niin en usko että mikään asia jää tiedostamatta. Varmasti sinulle kerrotaan kaikki mitä siellä tapahtuu. Uskon, että Alonso on tiennyt siitä varmasti, Järvilehto sanoi.

Julkisuuteen on vuotanut jatkuvasti uusia tietoja jupakan tutkinnasta. Englantilainen Daily Mail -lehti julkaisi keskiviikkona kaikki kuulustelupöytäkirjat ja todisteena olleet telemetriatiedot Piquet'n autosta.

- Aika erikoisia vetoja siinä on ollut. Rupeaa olemaan enemmän ja enemmän todisteita. Aika uskomaton soppa. Ikävintähän tässä on se, että tämä vaikuttaa formula ykkösten luonteeseen ja uskottavuuteen, kun ei enää tiedä pelataanko sitä peliä reilusti, Järvilehto tuumi.

Tallipäällikkö Flavio Briatore on joutumassa kantamaan täyden vastuun Singaporen GP:n tapahtumista. Kansainvälinen autoliitto FIA on nimittäin luvannut syytesuojan sekä Piquet'lle että Renault'n insinööriosaston johtajalle Pat Symondsille, jonka väitetään antaneen brasilialaiskuskille kolarikäskyn.

- Vaikka Briatore onkin tallipäällikkö ja vastaa kaikesta, niin ei se ole oikein. Jos heidät todetaan syyllisiksi, niin kyllä siitä pitää kantaa vastuu, Järvilehto katsoi.

Mikäli Renault todetaan syylliseksi, Järvilehto ei usko, että pelkkä Briatoren ero riittäisi pelastamaan tallin urheilullisilta ja taloudellisilta sanktioilta.

- Ei varmaankaan riitä. Ainakin isot rahalliset korvaukset on tulossa varmasti. Entä mitä Renault tykkää tällaisesta maineensa tahrautumisesta? Eihän Renault ole ensimmäistä kertaa sellaisessa tilanteessa, että haluaisi ehkä vetäytyä. Onhan siitä puhuttu pidemmänkin aikaa, Järvilehto muistutti.

FIA:n tiistaina tekemä päätös hyväksyä Lotus-talli mukaan ensi kauden MM-sarjaan saattaakin olla varotoimenpide Renault'n tai jonkun muun autonvalmistajan vetäytymiselle.

- Sama tilanne on Toyotan kanssa. Heillä on iso johtokunnan kokous syksymmällä. Hirveätä rahaa kulutetaan formula ykkösiin samaan aikaan kun suljetaan tehtaita ja pannaan ihmisiä pihalle, Järvilehto jatkoi.

Järvilehto epäilee myös sitä, saavatko kaikki uudet tallit autonsa lähtöruudukkoon ensi kauden avauskilpailuun.

- Ei noita isoja yhteistyökumppaneita ole helppo löytää tässä tilanteessa. Aikamoinen taistelu tulee olemaan. Toivottavaa olisi että autoja tulisi lisää, mutta joku voi tipahtaa vielä pois. Toivotaan että ainakin 20 autoa olisi viivalla, Järvilehto päätti.

Lue myös:

    Uusimmat