Piquet kertoo: Näin tein tahallisen kolarin

Entinen Renault-kuski Nelson Piquet on antanut lisää tietoja tahallisesta kolaroinnistaan viimevuotisessa Singaporen GP:ssä.

Piquet'n auton telemetriatiedot näyttävät, että hän piti kaasun pohjassa siihen asti, kunnes rysäytti päin reunamuuria 14. kierroksella.

- Kun perä lähti karkaamaan, olisi auton saanut takaisin hallintaan vain nostamalla kaasua, jolloin törmäys betoniseinään olisi vältetty. Minä en kuitenkaan tehnyt niin, vaan annoin kovasti kaasua siihen saakka, kunnes törmäsin betoniseinään. Se fakta, etten nostanut kaasua, näkyy selvästi myös telemetriatiedoista, Piquet sanoi 25. elokuuta Kansainväliselle autoliitolle FIA:lle antamassaan lausunnossa, jonka Daily Mail -lehti julkaisi kokonaisuudessaan.

Piquet'n mukaan Renault-tallin pomot Flavio Briatore ja Pat Symonds olivat suunnitelleet hänen tahallisen kolarointinsa, jotta Fernando Alonso nousisi kisan voittoon kolaria seuranneen turva-autotilanteen ansiosta.

- Kun olin varmistanut, että olin oikealla kierroksella, menetin autoni hallinnan 17. mutkan ulostulossa tahallisesti. Tein sen painamalla kaasua aikaisin ja kovaa. Vaikka tunsin perän karkaavan, jatkoin silti kaasun painamista. Tiesin sen johtavan siihen, että autoni osuisi rajusti betoniseinään radan sisäreunan puolella, jolloin aiheutuisi onnettomuus, jonka seurauksena tarvittaisiin turva-autoa, Piquet kertoo.

Katso video Piquet'n törmäyksestä MTV3 Katsomosta ja arvioi itse, mitä tilanteessa tapahtui:

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat