Jadesoturi

Julkaistu 13.10.2006 12:03(Päivitetty 13.10.2006 15:17)

Suomi/Hollanti/Kiina 2006. Ohjaus: A-J Annila. Käsikirjoitus: A-J Annila ja Petri Jokiranta, Iiro Küttnerin tarinan pohjalta. Tuotanto: Petri Jokiranta, Tero Kaukomaa. Kuvaus: Henri Blomberg. Leikkaus: Iikka Hesse. Puvustus: Anna Vilppunen. Pääosissa: Tommi Eronen, Krista Kosonen, Markku Peltola, Jingchu Zhang, Taisheng Chen, Hao Dang, Elle Kull. Kesto: 110 min.

Nuori ohjaajatulokas Antti-Jussi Annila on toteuttanut pitkäaikaisen unelmansa ja tarttunut huikean epätodennäköiseen haasteeseen: yhdistää suomalainen Kalevala-tarusto kiinalaiseen wuxia-perinteeseen. Suomalaisessa mittakaavassa historiallinen prosessi on tuottanut maukkaan hedelmän. Jadesoturi on mielikuvituksen rajoja testaava seikkailu, visuaalisesti ja tarinallisesti kiinnostava kokonaisuus, jonka pienet heikkoudet jäävät vahvuuksien varjoon. Elokuva on saanut poikkeuksellisen laajan kansainvälisen levityksen, nyt myös ensimmäisenä suomalaiselokuvana Kiinassa.

Kokenut käsikirjoittaja Iiro Küttner vastaa monipolvisesta, eri aika- ja todellisuustasoja yhdistelevästä tarinasta, joka kertoo muinaisesta kiinalaissoturista Sintaista (Tommi Eronen), seppä Seng-Pun, sammontakojan, pojasta. Sintai on saanut syntymässään tehtäväkseen taistella Demonia, pahan Loviattaren viimeistä poikaa vastaan; Demoni on muuttamassa sampoa helvetin portiksi. Saadakseen uuden tilaisuuden rakastamansa naisen, Pin Yun (Zhang Jinchu), kanssa Sintai kuitenkin siirtää tehtäväänsä usean sielunkierron eteenpäin.

Nykyajan Suomessa Sintain reinkarnaatio, oireellisesti nimetty sepänplanttu Kai Pelkonen suree menettämäänsä rakasta, Ronjaa (herkkäilmeinen Krista Kosonen), ja alkaa kuulla outoja ääniä menneisyydestä. Kalevala-tutkija Olavi Berg (väkevä Markku Peltola) lupaa rakkauden Kaille takaisin, jos tämä takoo hänelle sammon – haasteessa auttaa suohaudasta löytynyt salaperäinen lipas, jonka myytin mukaan vain Seppo Ilmarisen poika saa avata ja joka yhdistää muinaisen soturin ja suuntansa hukanneen nykysepän kohtalot.

Pohjimmiltaan on kyse klassisesta Sankarin matkasta, jossa tärkeitä osia näyttelevät hyvä ja paha, rakkaus ja viha, rohkeus ja petollisuus. Myytit heräävät eloon nykypäivässä ja muuttuvat koko maailman kannalta kohtalokkaiksi seurauksiksi yksilön ratkaisuista. Uhmatako kohtaloa vai kuunnellako sen käskyä? Taistellako rakkauden puolesta vai luovuttaa? Luottaako ystävään vai epäilläkö kaikkia? Peruskysymyksiä, joihin jokainen törmää joskus.

Yltiöromanttinen epookki, joka vieläpä risteyttää kahden toisilleen etäisen kansan myyttejä, voisi helposti olla teennäinen ja korni. Jadesoturi on kuitenkin toteutettu kunnioitettavan hartaalla ammattitaidolla ja pieteetillä. Se onnistuu ihmeesti välttämään naiiviuden ja mahtipontisuuden, ja lievästi sekavan alun jälkeen myös liittämään moninaiset ainekset yhteen kauniilla logiikalla. Elokuvan tempo ja atmosfääri on nautittavan rauhallinen, tai pikemminkin – hiljainen. Hiljaisuus on harvinainen ominaisuus toimintagenren puolella; tässä se pakottaa keskittymään ja kuuntelemaan, niin kuin seppä Kain on kuunneltava häntä puhuttelevia ääniä.

Digitaalisesti ryyditetyt maisemat kuten muinaisen Kiinan vuoristot ja sotajoukkojen peittämät tasangot ovat kerrassaan komeita. Taistelukohtaukset toimivat kauniisti ja harmonisesti; ne eivät muutu itsetarkoitukseksi, vaan luovat kaivattuja huippukohtia vastakkaisten voimien mittelöön ja vievät tarinaa eteenpäin. Näyttelijät on taistelukoulutettu taiten, ja sinikangastekniikka toimii Hiipivä tiikeri, piilotettu lohikäärme - ja muista wuxia-elokuvista tutulla lennokkuudella. Herkullinen on vaikkapa Sintain ja Pin Yun välinen eroottissävyinen mittelö keskellä kiinalaiskylän häärinää: kukaan ei häiriinny toisiaan mäiskivän ja ilmassa liihottelevan parin huhkinnasta.

Kaksoisroolissa nähtävä Tommi Eronen (Bad Luck Love, Lapsia ja aikuisia) on elokuvan lämmin sydän. Erosesta on nopeasti tullut yksi valovoimaisimmista näyttelijöistämme niin elokuvan kuin teatterin puolella, mikä johtuu hänen monipuolisuudestaan ja intensiivisestä läsnäolostaan. Nytkin hän on yhtä uskottavasti liikuttava pelkurinrääpäle kuin yliluonnollisilla voimilla varustettu, hehkuvan miehekäs sankari. Kiinaksi sujuvasti solkkaavan Erosen tulenpalava katse onkin se mikä Jadesoturista päällimmäiseksi jää mieleen. Todellinen herkkupala.

teksti: Tuuve Aro

Tuoreimmat aiheesta

Elokuvat