Jäästä tuli jo ongelma vientiteollisuudelle - Perämerellä pahin tilanne 34 vuoteen

Perämeren ankarat jääolot aiheuttavat jo ongelmia Pohjois-Suomen satamia käyttävälle vientiteollisuudelle.

Outokummulla ja Rautaruukilla on ollut vaikeuksia saada raaka-aineita tehtailleen ja valmista tavaraa maailmalle.

Metallinjalostajien mielestä Suomen pitäisi nykyistä paremmin varmistaa riittävä jäänmurtajakapasiteetti poikkeusoloissa.

Eilen Oulun satamaan odotettiin saapuvaksi viittä rahtilaivaa, mutta vain yksi - Stora Enson paperia Saksaan kuljettava Transtimber - pääsi perille.

– Tällä hetkellähän täällä Perämerellä ei ole kuin yksi murtaja, koska pahin tilanne on Merenkurkussa. Murtajat on siis sidottu hyvin pitkälti merenkurkkuun ja sen alapuolelle tällä hetkellä, toteaa Herman Andersson Oy:n toimitusjohtaja Jari Rantamaula.

Jäätilanne perämerellä on vaikein 34 vuoteen ja siitä kärsivät erityisesti pohjoisen satamia käyttävät vientiyhtiöt. Rautaruukki odottaa tällä hetkellä kymmenen aluksen saapumista Raahen satamaan tai merille pääsyä sieltä.

– Se tässä tietenkin harmittaa, koska toimitustäsmällisyys on meille yksi tärkeitä kilpailutekijöitä, ja nyt se tässä vähän kärsii, harmittelee Ruukki Metals-yhtiön johtaja Olavi Huhtala.

Suomalaiset jäänmurtajat vanhentuvat kymmenen vuoden kuluttua.

Teollisuus toivookin jo seuraavalta hallitukselta päätöksiä, miten riittävä kapasiteetti turvataan.

– Olennaisinta on se, että kuljetusten sujuvuus niin raaka-aineiden tuonnin kuin vienninkin osalta saadaan luotettavaksi ja ennakoiduksi ja sujuvaksi, sanoo Metallinjalostajien toimitusjohtaja Mika Nykänen.

Jäätilanteeseen ei odoteta helpotusta aivan pian. Pakkanen kiristyy uudestaan viikonloppuna ja luoteistuuli painaa jäitä Suomen rannikkoa päin.

Katso Markus Pirttimäen juttu (Seitsemän uutiset 3.3.2011)

Lue myös:

    Uusimmat