Imolan GP:n topit ja flopit: kyynelten pidättely vaihtui leveään hymyyn – tallipäällikön roisi murjaisu kuvaa heittopussin rämpimistä täydellisesti

MTV Urheilun F1-toimitus listaa jokaisen ajetun osakilpailun jälkeen viikonlopun onnistujat ja epäonnistujat. Imolassa jatkettiin siitä, mihin Bahrainissa jäätiin.

Max Verstappenin ja Lewis Hamiltonin välille on muodostumassa mehukkain mestaruustaistelu vuosikausiin, ja Valtteri Bottas on jäämässä siitä pahasti sivuosaan.

Bahrainissa ruutulipulle ehti ensin Hamilton, sunnuntaina Imolassa oli Verstappenin vuoro. Hamilton johtaa MM-sarjaa Imolassa ajamansa nopeimman kierroksen turvin yhdellä pisteellä.

TOPIT

Max Verstappen

Video: Max Verstappen sai upean startin Imolan F1-kisaan ja nousi kolmosruudusta kärkeen.

Unelmastartti. Kärkeen ja karkuun. Verstappen ei tehnyt sunnuntain kilpailussa mitään väärin – ellei uusintalähtöä edeltänyttä pientä lipsahdusta lasketa lukuun.

Kolmosruudusta kisaan startannut hollantilainen menetti johtopaikkansa vain varikkokäyntinsä jälkeen, mutta lunasti sen takaisin itselleen, kun Hamilton teki oman stoppinsa kierrosta myöhemmin.

Hamiltonin ulosajoon johtanut virhe kilpailun puolivälissä tasoitti tuntuvasti Verstappenin tietä, mutta voitto on voitto. Aika-ajoissa sattunut virhe maksoi paalupaikan, mutta ei Verstappen sitä sunnuntaina kaivannut. 

Ja saatiinpa Imolassa taas mestarillinen osoitus myös Verstappenin sadekelitaidoista.

Kahden ensimmäisen GP-viikonlopun perusteella Red Bullin ja Verstappenin muodostama kokonaispaketti näyttää erittäin vahvalta ja lupaavalta. Ja jo nyt uskaltaa sanoa, että tallikaveri Sergio Pérez pystyy tarjoamaan Verstappenille tulitukea paljon paremmin kuin Pierre Gasly tai Alexander Albon, vaikka meksikolainen sunnuntain kisassa töpeksikin.

Lewis Hamilton

Video: Lewis Hamilton sortui harvinaiseen virheeseen, mutta paikkasi sen myöhemmin mestarillisella ajamisella.

Lauantai oli taas yksi niistä päivistä, kun Hamiltonin ei olisi pitänyt saada paalupaikkaa, mutta niin vain hän sai sen. Tulos hämmästytti Hamiltonia ja kisainsinööri Peter Bonningtoniakin.

No, rehellisyyden nimissä on sanottava, että Pérez ja Verstappen olisivat olleet ilman virheitä Hamiltonin edellä, mutta lopputulos ratkaisee, ja sellaisen Hamilton toimitti aika-ajoissa jo 99. kerran urallaan paremmin kuin kukaan muu.

Omaa kieltään puhuu myös se, että tallikaveri Bottas romahti kahdeksanteen ruutuun.

Itse kilpailussa Hamilton sortui kierroksella ohitettavien kanssa harvinaiseen virheeseen ja putosi hetkellisesti kauas kärjestä, mutta  hän onnistui paikkaamaan virheen ja nousemaan takaisin toiselle sijalle. Väkevää.

Lando Norris

Video: Lando Norris pidätteli itkua pettymykseen päättyneiden aika-ajojen jälkeen.

Kolmatta kauttaan McLarenilla ajava 21-vuotias britti on ottanut heti kauden alussa luulot pois uudelta tallikaveriltaan Daniel Ricciardolta. Imolan kolmossija oli Norrisille F1-uran toinen palkintokorokesijoitus, ja kolmen viikon takaisen nelossijan jatkona se tietää sitä, että Norris on kahden kisan jälkeen MM-pisteissä kolmannella sijalla.

Norrisin kisavauhti sunnuntaina oli niin vakuuttavaa, ettei McLarenilla ollut muuta vaihtoehtoa kuin viestittää Ricciardolle, että päästäisi Norrisin ohitseen. Ja kun Ricciardo teki työtä käskettyä, Norris jätti 7-kertaista GP-voittajaa vain muutamassa kierroksessa useilla sekunneilla.

Norris oli aika-ajojen jälkeen kuin maansa myynyt rikottuaan ratarajoja, menetettyään sen takia parhaan kierrosaikansa ja jäätyään näin vasta seitsemänteen lähtöruutuun, mutta sunnuntain kisan jälkeen tunnelmat McLaren-pilttuussa olivat hyvin toisenlaiset.

Ja sitä ne ovat vastedeskin, jos tai kun Norris jatkaa nyt nähdyllä tasollaan.

Ferrari

Carlos Sainzin aika-ajosuoritus jätti reippaasti toivomisen varaa, mutta kokonaisuutena Ferrarin viikonloppu oli selkeästi plusmerkkinen. Sainz kohenteli asemiaan usealla pykälällä heti startissa, ja lopputuloksissa espanjalainen oli alkukisan muutamista virheistään huolimatta komeasti viides.

Neljännestä ruudusta startannut Charles Leclerc oli samalla sijalla myös ruutulipulla, mutta monacolaiselle jäi kisasta jossiteltavaa. Leclercin johtomarginaali takanaan kolmantena olleeseen Norrisiin oli kisan keskeytyshetkellä 26 sekuntia. Punaiset liput söivät kerralla nuo kaikki sekunnit, jotka Leclerc oli ansainnut ajamalla. Uusintastartissa Leclerc ei ollut hereillä, ja Norris kuittasi hänet välittömästi. Myöhemmin saman teki vielä Hamilton.

Viime kaudella Ferrari saavutti vain kerran enemmän pisteitä yksittäisestä kisasta kuin nyt. Lisäksi Imolassa saavutettu 22 pisteen kokonaissaldo oli kolme pistettä enemmän kuin Mercedeksellä, ja Mercedeksen lyöminen on ollut Ferrarille harvinaista herkkua; viimeiseen puoleentoista vuoteen talli on onnistunut siinä vain kahdesti.

Tälle pohjalle on viime kauden sukelluksen jälkeen vähintäänkin kelvollista rakentaa.

Kimi Räikkönen

Video: C Moren studiomiehitys paketoi Kimi Räikkösen suorituksen Imolassa.

Alfa Romeon ja Räikkösen akilleenkantapää tuntuu tänäkin vuonna olevan aika-ajovauhti, mutta kilpailuissa Räikkönen osoittaa tämän tästä arvonsa tallilleen ja sen, että hän kuuluu vielä 41-vuotiaanakin tukevasti F1-sarjaan.

Sunnuntain kilpailu oli kaikkine käänteineen kaikkea muuta kuin tavanomainen, ja juuri tällaisissa tilanteissa on kovaa valuuttaa, kun kuljettaja pystyy pysymään erossa ongelmista ja ajamaan omaa kilpailuaan – juuri niin kuin Räikkönen Imolassa teki.

Räikkösen alkukausi on sujunut odotuksiin nähden huomattavasti paremmissa merkeissä kuin vaikkapa Fernando Alonson tai Sebastian Vettelin, vaikka he molemmat ajavat lähtökohtaisesti Räikköstä paremmalla autolla.

FLOPIT

Sebastian Vettel

Video: Sebastian Vettel myöntää, että hänen ja Aston Martinin on tehtävä tulevaisuudessa nykyistä parempaa työtä.

Ja Vettelistä puheen ollen. Kovin odotuksin Aston Martinille siirtynyt nelinkertainen maailmanmestari napsahtaa flopiksi myös toisessa kilpailussaan vihreällä autolla.

Aika-ajojen 13:s ja kilpailun 15. sija ovat kaukana siitä, mistä Vettelin kohdalla ennen kauden alkua puhuttiin. Vettel hävisi sekä lauantaina että sunnuntaina tallikaverilleen Lance Strollille.

Vettelin puolustukseksi on toki sanottava, ettei kaikki ollut hänen syytään. Molemmilla Aston Martin -kuljettajilla oli teknisiä murheita ennen starttia. Strollin kohdalla ne ehdittiin hoitaa kuntoon ajoissa, Vettelin kohdalla ei, ja saksalainen joutui starttaamaan kilpailuun varikolta.

Ja kilpailua edeltäneet ongelmat poikivat Vettelille myös 10 sekunnin pysähtymisrangaistuksen, kun renkaat eivät olleet määrätyllä hetkellä kiinni autossa. Kisan loppuvaiheilla Vettelin murheena olivat vielä vaihdelaatikko-ongelmat.

Yhtä kaikki: tällaisten viikonloppujen takia Vettel ei todellakaan jatkanut F1-uraansa. Hän on tehnyt selväksi, että hänellä on siviilissä parempaakin tekemistä kuin harrastaa kilpa-autoilua sijoilla ynnä muuta.

Tästä on vain yksi suunta.

Valtteri Bottas

Video: C Moren studiomiehitys paketoi Valtteri Bottaksen viikonlopun.

Bottas oli hyvässä vauhdissa perjantain harjoituksissa, mutta lauantain vastaisena yönä tuntui tapahtuneen jotain. Vauhti katosi täysin.

Aika-ajoista tuloksena ollut kahdeksas sija oli suorastaan katastrofaalinen, kun samaan aikaan Hamilton taiteili itsensä paalulle. Renkaiden lämmittäminen oli britille huomattavasti helpompaa kuin Bottakselle, ja eroa tuli lähes puoli sekuntia.

Sunnuntain kilpailussa Bottaksen urakkaa vaikeutti tuntuvasti Imolan rataa piiskannut sade, jonka vuoksi radalla oli pitkään vain yksi ajolinja – ja ohittaminen tiedettiin jo ennnestään vaikeaksi.

Kun Bottaksen tavoitteena on taas kerran maailmanmestaruus, hänen kohdallaan ei yksinkertaisesti voi hyväksyä sitä, että hän ajaa Williamsin George Russellin kanssa kilpaa sijasta yhdeksän. 

Kun Hamilton sortuu virheeseen, niin kuin sunnuntaina tapahtui, Bottaksen pitäisi pystyä iskemään tauluun huipputulos. Niin ei käynyt, vaan Hamilton vei pisteet 19–0, ja MM-sarjassa ero on britin hyväksi jo 28 pistettä.

Jos on Vettelillä vain yksi suunta, samaa voi sanoa Bottaksesta.

AlphaTauri / Yuki Tsunoda

Video: Yuki Tsunoda ajoi rajusti seinään aika-ajoissa.

Red Bullin kakkostallilta odotettiin ennakkoon paljon, ja odotukset vain voimistuivat, kun Pierre Gasly ajoi itsensä viidenteen lähtöruutuun. Eikä tämä ollut edes vahinko, sillä viime vuonna Gasly oli Imolassa peräti neljännessä lähtöruudussa.

Ennakkoon myös tiedettiin, että Imolan kaltaisella radalla on syytä onnistua strategiassa. Ja AlphaTauri ei onnistunut. Gasly oli yksi neljästä kuljettajasta, jotka starttasivat kisaan sadekelin renkaalla. Muut valitsivat välikelin renkaan.

Valinnan seurauksena Gaslya ohiteltiin kisan alkuvaiheilla lähestulkoon oikealta ja vasemmalta, kun hän oli ympärillään ajaneita kuljettajia sekuntitolkulla hitaampi. Rengasvalinnasta huolimatta Gaslyn lopputulos oli kuitenkin mainio, seitsemäs sija, mutta se nosti ilmaan lähinnä vain yhden kysymyksen: entä jos Gasly olisi startannut kisaan kovimpien kilpakumppaneidensa tavoin välikelin renkaalla?

Gaslyn tallikaverille Yuki Tsunodalle Imolan-matkasta tuli F1-uran ensimmäinen todellinen opintomatka. Huippulahjakas japanilainen oli aika-ajojen alkuvaiheilla liian innokas ja iski autonsa seinään. Tuloksena viimeinen lähtöruutu. Sieltä ei ihmeitä taiota, ei edes nopeaksi osoittautuneella AT02-autolla.

Haas / Nikita Mazepin

Video: Mick Schumacher pyörähti Imolan F1-kisan alkuvaiheilla.

Kun Haas pestasi kuljettajikseen kaksi tulokasta ja tallipäällikkö Günther Steiner sanoi vielä kauden alla suoraan, että talli satsaa jo tässä vaiheessa vuoteen 2022, odotukset Haasia kohtaan eivät olleet huipussaan.

Mutta onhan tallin rämpimistä silti lohdutonta katsoa. On jopa vaikea uskoa Haasia siksi samaksi talliksi, joka ylsi vielä muutama vuosi sitten valmistajien MM-sarjassa viidenneksi.

On luonnollista, että Mick Schumacher ja Nikita Mazepin makselevat oppirahojaan, mutta kyllähän se jo kertoo kaiken tallin tilanteesta, kun Imolassa keskeyttäneeksi merkattu Vettel löytyy heidän molempien edeltä lopputuloksista.

Ero edellä ajaviin on valtava.

Mazepinin kohdalla on nostettava esiin myös hänen asenteensa. Venäläiskuljettaja rikkoi aika-ajoissa jo toisen kerran tällä kaudella kuljettajien keskenään tekemää herrasmiessopimusta, jonka mukaan aikakierroksen alkaessa ajetaan kiltisti jonossa eikä enää ohitella. Eikä Mazepin edes ymmärrä tekevänsä mitään väärin.

Se, että Steiner puolustelee Mazepiniä, on sinällään ymmärrettävää, koska sananlaskukin sanoo, että sen lauluja laulat, kenen leipää syöt. Haas-tallihan ei välttämättä olisi enää edes pystyssä ilman Dimitri Mazepinin rahoja.

Steiner totesi muutama vuosi sitten Romain Grosjeanin ja Kevin Magnussenin touhuja seuratessaan, että "fuck, we fucking look like a bunch of wankers”. Kauden 2021 kahden ensimmäisen GP-viikonlopun perusteella voisi sanoa, että tuo lausunto pitää kutinsa vielä tänäkin päivänä.

Video: Nikita Mazepin pilasi Antonio Giovinazzin aika-ajokierroksen.

Lue myös:

    Uusimmat