Valtteri Bottas ihmetteli autoaan, Toto Wolffilta tyly arvio epäonnistumisen syistä: "Valtterikin tietää, mistä on kyse"

2:20
C Moren F1-studio analysoi Valtteri Bottaksen aika-ajosuorituksen

Mercedeksen Valtteri Bottas jäi F1-kauden toisissa aika-ajoissa kahdeksanteen lähtöruutuun. Bottaksen aika-ajokierrokset menivät pilalle jo Imolan radan ensimmäisellä sektorilla.

MAINOS

Koko F1-kausi C Moressa!

Imolan GP suorana 16.-18.4.
Su: Imolan GP klo 16.00, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Lewis Hamilton oli paalupaikkakierroksellaan ensimmäisessä sektorissa yli 0,4 sekuntia nopeampi kuin suomalainen tallikaverinsa omilla viimeisen osion yrityksillään. Kahdella viimeisellä sektorilla Bottas hävisi Hamiltonille huomattavasti vähemmän, ja lopputuloksissa hänen eronsa Hamiltoniin oli 0,487 sekuntia.

Viime kaudella Imolassa paalupaikan napannut Bottas ihmetteli tapahtunutta aika-ajojen jälkeen.

– Q1:ssä ja Q2:ssa auto tuntui hyvältä, mutta Q3:ssa ihan erilaiselta. Takapää oli tosi levoton. Mutkien sisääntuloissa oli ongelmia, eikä tällaista ole ollut aiemmin. Täytyy katsoa, että autossa on kaikki kunnossa, Bottas sanoi.

Tallipäällikkö Toto Wolff antoi aika-ajojen jälkeen lisätietoja Bottaksen ongelmista, jotka hänen mukaansa liittyivät renkaiden lämmittämiseen – eivät autoon. Ilman lämpötila Imolassa huiteli aika-ajojen aikaan 12–15 celsiusasteessa.

– Valtteri on ollut läpi viikonlopun aika hyvä mutkissa 2 ja 3. Molemmilla kuljettajilla oli lämmitysvaikeuksia kierroksen alussa. Q1:ssä pystyimme antamaan Valtterille toisen lämmittelykierroksen, ja hän oli todella hyvä, Wolff sanoi.

Bottas ja Hamilton ajoivat ensimmäisessä osiossa pehmeällä renkaalla viiden kierroksen stintin: lämmittelykierros, aikakierros, välikierros, aikakierros, sisääntulokierros. Bottas oli molemmilla aikakierroksilla ensimmäisessä sektorissa vain 0,031 sekuntia Hamiltonia hitaampi, ja koko kierroksen mitassa Bottas oli molemmilla kerroilla lähemmäs kolme kymmenystä Hamiltonia nopeampi.

Bottaksen ykkösosion jälkimmäinen aikakierros olisi itse asiassa oikeuttanut viimeisessä osiossa jopa neljänteen sijaan.

– Se oli lämmitysongelma. Tiedämme tasan tarkkaan, mistä oli kyse, ja Valtterikin tietää. Kaikesta huolimatta Valtteri on kisaa ajatellen ihan hyvissä asemissa, Wolff sanoi.

Bottas ja Hamilton ajoivat ensimmäisen ja viimeisen osion keskenään samanlaisilla rengasstrategioilla. Toisessa osiossa Bottas ajoi kaksi vetoa keskikovalla renkaalla, Hamilton yhden keskikovalla ja yhden pehmeällä.

Hamilton teki rengaslämpötilojen kannalta kriittisessä ykkössektorissa tylyä jälkeä parannettuaan aikaansa pehmeällä renkaalla kierros kierrokselta kohti paalupaikkavetoaan.

Bottaksen parhaaksi noteeraukseksi ykkössektorissa jäi ensimmäisen osion toinen veto, ja viimeisesä osiossa Bottas oli ykkössektorissa koko porukan hitain.

Bottaksen ja Hamiltonin ajat 1. sektorissa:

RENGASBOTTAS Q1HAMILTON Q1RENGAS

uusi soft

23,958

23,927

uusi soft

käytetty soft

23,917

23,886

käytetty soft

uusi soft

24,180

23,853

uusi soft

RENGASBOTTAS Q2HAMILTON Q2RENGAS

uusi medium

24,004

23,871

uusi medium

käytetty medium

23,945

23,991

käytetty medium

uusi medium

24,010

23,769

uusi soft

RENGASBOTTAS Q3HAMILTON Q3RENGAS

uusi soft

24,049

23,633

uusi soft

uusi soft

24,048

23,738

uusi soft

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja