Hybridiautojen suosio jatkaa kasvuaan, mutta hämääkö yksi termi ostajia? – ”Sen käyttö tulisi kieltää”

3:45
Uusi Renault Captur on Suomen halvin ladattava hybridi. Sen hinnat lähtevät karvan alta 30 000 eurosta.

Yritysautoilussa on tapahtumassa isoja muutoksia. Osa niistä liittyy autojen teknologiseen kehitykseen ja sähköautojen nousuun, osa vallitsevaan koronatilanteeseen.

Yritysautoilu sähköistyy nyt vinhaa vauhtia, ja etenkin ladattavista hybrideistä on kova kysyntä.

– Esimerkiksi jo 58 prosenttia meidän kauttamme tilatuista Skoda Superbeista on ladattavia hybridejä, kertoo yritysautoja hallinnoivan Fleet Innovationin toimitusjohtaja Sakari Viitanen.

Viitasen mukaan Skodan saatavuus on ollut hyvä koronakriisistä huolimatta, mutta muuten hybridiautojen menekkiä on vielä tänä vuonna hidastanut pula autoista.

– Ensi vuonna hybridien rekisteröinnit pompahtavat todella kattoon, ennustaa Viitanen.

Kiinnostus dieseliä kohtaan putoaa

Fleet Innovation on vertaillut vuoden 2018 tammi–elokuun autotilauksia tämän vuoden tammi-elokuuhun. Kaksi vuotta sitten kahdeksan kuukauden aikana tilatuista 590 työsuhdeautosta 51 prosenttia oli dieseleitä, 41 prosenttia bensiinillä liikkuvia ja kahdeksan prosenttia hybridejä.

Kuluneen tammi-elokuun 820 autotilauksesta 34 prosenttia oli dieseleitä, 52 prosenttia bensiiniautoja ja loput 14 prosenttia sähkö- tai hybridimoottorilla kulkevia, joten dieseleitä on vaihdettu paitsi sähköistettyihin, myös bensiiniautoihin.

Samaan aikaan Fleet Innovationin yritysautokannan hiilidioksidipäästöt ovat laskeneet 143 grammasta 110 grammaan. Vertailussa on otettu huomioon päästömittaustavassa tapahtunut muutos. Fleetin vastuulla on noin 7000 yritysautoa.

Viitasen mukaan yritysautoilu onkin muuttunut selkeästi vastuullisempaan suuntaan. Vähäpäästöisten autojen hankintaan houkuttelee kuitenkin myös raha, sillä ladattavien hybridien jäännösarvo on parempi kuin esimerkiksi dieselautojen.

Fleet Innovation suositteleekin ladattavaa hybridiä, jos työntekijällä on latausmahdollisuus joko kotona tai töissä, sillä 50 kilometrin kantamalla nykyhybridi on työmatka-ajossa lähestulkoon täyssähköauto.

– Itse ajan ladattavalla hybridillä 40 000–50 000 kilometriä vuodessa ja siitä 45 prosenttia sähköllä, vaikka ajan paljon pitkää matkaa, kertoo Viitanen.

Viitasen mukaan on vaarana, että teknisten termien viidakko hämää autonhankkijaa.

– Esimerkiksi hybridi-termin myötä myydään jos jonkinlaista autoa start & stop -tyyppisestä aina aitoon lataushybridiin, mikä vaikeuttaa tilannetta autonvalitsijan näkökulmasta. Kevythybridi-sanan käyttö tulisi mielestäni kieltää, Viitanen sanoo.

Korona lyhensi yritysauton pitoaikaa

Yritysautojen pitoajat pitenivät vuoden 2008 finanssikriisin aikana. Usein leasingauton käyttö jatkettiin kolmesta vuodesta neljään, sillä neljäs vuosi on edullinen. Kahden viime vuoden aikana sopimukset ovat lyhentyneet kolmeen, jopa kahteen vuoteen.

Etenkin koronakriisi on herättänyt yritykset huomaamaan, että pitkistä sopimuksista voi olla hankalaa ja kallista päästä eroon, jos auto jääkin esimerkiksi irtisanomistilanteessa seisomaan tyhjänpanttina firman pihalle.

– Pitkäaikainen huoltoleasingvuokravastuu on iso riski ja sitä asiakkaamme haluavat selvästi välttää, Viitanen sanoo.

Nykyisin Fleetin autoista jo 80 prosenttia hankitaan osamaksulla tai joustavalla rahoitusleasingilla, joista on Viitasen mukaan helpompi päästä tarpeen vaatiessa eroon.

Yritysautojen lyhyempi käyttöaika myös nuorentaa autokantaa aavistuksen verran, sillä tyypillisesti yritysauto menee firmavuosien jälkeen yksityiselle käyttäjälle.

Lue myös

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja