Suomen yritysautokanta on muuta autokantaa vihreämpi. Ympäristöasioita myös pohditaan suomalaisyrityksissä sitä enemmän mitä suuremmasta yrityksestä on kyse.
Jos suomalaisyritysten autokäytännöistä pitää nostaa esiin yksi nouseva trendi, on se tällä hetkellä kestävä kehitys. Ympäristökysymykset ovat yhä useamman yrityspäättäjän mielessä autovalintoja tehtäessä.
Tutkimusyhtiö Innolink toteutti hiljattain kyselytutkimuksen suomalaisille yrityspäättäjille. Vastauksista kävi ilmi, että lähes kolmasosa pohtii ympäristöarvoja yrityksen ajoneuvoratkaisuja tehdessä.
Innolinkin kyselyyn vastasi 185 suomalaisyritysten vastuuhenkilöä.
Suomessa yritysautot ovat muuta autokantaa vihreämpiä
Leasingyhtiö ALD Automotiven liiketoiminnan kehityksestä vastaava Päivi Lindqvist kokee, että yritysautoilu on muuttumassa selvästi vastuullisempaan suuntaan.
Osansa on toki silläkin, että yrityksille hankittavat autot ovat pääsääntöisesti uusia, joten päästörajojen kiristyessä myös yritysautojen päästöt pienenevät muuta autokantaa nopeammin.
Vaihtoehtoisten käyttövoimien yleistyessä myös leasingyhtiöiltä vaaditaan pelisilmää.
– Selkeys ei ole tämänhetkisessä tilanteessa eri käyttövoimien ja yrityskäytäntöjen kanssa aivan helppoa. Olemme kuitenkin tarttuneet haasteeseen tosissamme ja sitoudumme tuomaan asiakkaillemme tähän liittyen lisää työkaluja lähitulevaisuudessa. Esimerkiksi jäsennellyt tietopaketit ovat hyvä tapa auttaa yrityksiä, Lindqvist toteaa.
0:32
