Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Suomalainen työsuhdeautoilija luottaa totutusti Skodaan, mutta Ruotsista kuuluu kummia

2:21Käytettyä autoa ostamassa? Tässä vinkit autokaupoilleKäytettyä autoa ostamassa? Tässä vinkit autokaupoille.
Julkaistu 28.09.2019 16:04

Ville Järveläinen

Työsuhdeautojen ykkösenä keikkuu Suomessa tuttuun tapaan Skoda. Ruotsissa piikkipaikalle voisi kuvitella Volvon, mutta näin ei enää ole.

Suomessa on ensirekisteröity alkuvuoden ja elokuun lopun välisenä aikana 79 492 henkilöautoa, joista yritysten nimiin on mennyt 14 615.

Suomalaisten työsuhdeautoilijoiden suosikkimerkki on Skoda, joka on kaikista ensirekisteröidyistä henkilöautoista toiseksi yleisin. Toiseksi suosituin työauto on Volkswagen, kolmanneksi Toyota. Viiden kärjen täydentävät Volvo ja Mercedes-Benz.

– Suomessa työsuhdeautoksi valitaan yleensä perheen niin sanottu ykkösauto, mikä heijastuu yritysautomerkkien suosioon. Premium-autot korostuvat. Yritykset ovat myös valveutuneita kokonaiskustannusajattelusta pelkän listahinnan sijaan. Sekin näkyy merkkien suosituimmuudessa, autoja yrityksille liisaavan ALD Automotiven kehityspäällikkö Päivi Lindqvist sanoo yhtiön tiedotteessa.

Yritysautolla tarkoitetaan kaikkia yrityksen tai yhdistyksen nimiin rekisteröityjä henkilöautoja. Viranomais- ja hälytysajoneuvot eivät ole yritysautoja. Suurin osa yritysautoista on yritysten ja yhdistysten henkilökunnan käytössä olevia leasing- ja työsuhdeautoja.

Kiiltävä kiinnostaa, perusvarmaan päädytään

Kaiken kaikkiaan Suomen suosituimmat automerkit olivat viime vuonna suosituimmuusjärjestyksessä Toyota, Skoda, Volkswagen, Volvo ja Ford.

Suurimmat erot työautotilastoon ovat Toyotan kärkipaikka ja Mercedes-Benzin suosio työautona.

– Suomalaisten yrityspäättäjien näkökulmasta Volkswagen ja Skoda ovat myös kiinnostavimmat merkit. Niihin ei siis päädytä sattumalta, vaan niitä aktiivisesti halutaan. Noin 50 prosenttia yrityspäättäjistä sanoo Skodan kiinnostavan, noin 70 prosenttia rekisteröi yrityksen nimiin sellaisen. Mersun ja BMW:n kohdalla menee toisinpäin. Yli 40 prosenttia haaveilee niistä, reilut 30 prosenttia hankkii sellaisen, Lindqvist kertoo.


Tiedot perustuvat asiantuntijayritys ValueClinicin helmi- ja maaliskuussa tekemään kyselytutkimukseen.

Suurin ero yritysten haaveiden ja tekojen välillä on Audin ja Toyotan kohdalla. Audi kiinnostaa lähes joka toista yrityspäättäjää, mutta sellaisen on hankkinut noin joka kolmas. Toyotan taas nimeää kiinnostavaksi 30 prosenttia vastaajista, mutta sellaisen on päätynyt rekisteröimään melkein joka toinen.

Samanlainen tilanne on Volvolla. Volvon valitsee käyttöönsä useampi kuin merkin nimeää kiinnostavaksi. Tesla puolestaan kiinnostaa 13 prosenttia yrityspäättäjistä, mutta sellaisen on hankkinut hyvin harva.

Automaattivaihteet jyräävät

Kyselytutkimus osoittaa, että statusarvo ei ole suomalaisyrityksille autossa tärkeää. Brändimielikuvaa miettii yritysautovalinnassaan vain 15 prosenttia päättäjistä. Tärkeimpiä tekijöitä ovat kokonaiskäyttökustannukset, hankintahinta, turvallisuus ja automaattivaihteisto.

– Automaattivaihteistoa suosii jo 90 prosenttia yrityspäättäjistä. Tämä on seikka, joka mukailee yleistä mielipiteenmuutosta. Työsuhdeautoissa automaattivaihteisto on ollut jo pitkään valtavirtaa, mutta nyt ne näyttävät jyräävän myös yksityisellä puolella, Lindqvist toteaa.

Vähäpäästöisyys on yritysautovalinnan viidenneksi tärkein kriteeri, mutta sen merkittävyys on edellisestä tutkimuksesta pudonnut 45 prosentista 41 prosenttiin. Se liittynee lähinnä päästöjen mittaamistavan muuttumiseen, eikä niinkään suoranaisesti ympäristötiedostavuuden vähentymiseen.

Ruotsissa on prameaa

Työsuhdeautojen suosikkimerkit ovat yllättävän yhteneväisiä koko pohjoisessa Euroopassa. Volkswagen on tässä voittajamerkki. Se on yritysautona eniten käytetty merkki Ruotsissa ja Saksassa. Suomessa se on kakkonen, mutta Venäjällä taas suosituin. Maiden data on suoraan kunkin kansallisista tilastoista, paitsi Venäjän perustuu ALD:n tilastoihin.

Ruotsissa on tavattu suosia autoilussa ruotsalaista eli Volvolla on länsinaapurissa erittäin vankka asema. Volkswagenin nousu Volvon ohi suosituimmaksi yritysautoiksi onkin Lindqvistin mukaan yllättävää.

– Ruotsissa Volvo on tarjolla käytännössä jokaiselle liisaajalle. Siksikin Volvon kakkossija yllättää. Ylipäätään ruotsalaiset näyttävät painottavan suomalaisia enemmän prameutta, sillä Mercedes-Benz on kolmantena, Ford neljäntenä ja BMW viidentenä. Suomalaisten ykkössuosikki Skoda loistaa poissaolollaan, Lindqvist miettii.

Saksalainen liikennekulttuuri on tunnetusti hyvin pohjoismaisen kaltainen. Ja yhtälailla tunnetusti sielläkin suositaan sikäläistä. Yritysautojen kärkiviisikko on Volkswagen, Mercedes-Benz, BMW, Ford ja Audi. Samaa paikallisuutta on myös Ranskassa, jossa Renault, Peugeot, Citroen, Volkswagen, Ford ovat suosituimmat yritysautomerkit.

Lähde: ALD Automotive

Lue myös: Näillä autoilla yritysautoista päättävät ajavat itse – yksi merkki nousee ylitse muiden

Lisää aiheesta:

Yksi asia ei Suomessa muutu: "Kun neljä Toyota-kuskia lähtee autokaupoille, kolme heistä..."Tässä Suomi-vertailussa saksalaiset autot eivät pärjää alkuunkaan – Toyota ja Dacia näyttävät muille tekemisen malliaYhtä asiaa painotetaan yritysten autovalinnoissa nyt enemmän kuin aiemmin: "Pelkät kustannuslaskelmat eivät enää riitä"Näiden autojen omistajat kaikkein merkkiuskollisimpia – kärkikaksikko voi yllättää, kuten myös saksalaiset premiumitNäillä autoilla yritysautopäättäjät ajavat itse – yksi merkki nousee ylitse muidenTämä vaihtoauto on suomalaisten suosikki – lohkolämmitintä pidetään yhtä tärkeänä kuin turvatyynyjä
AutotTyösuhdeautotEnsirekisteröinnitLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 1.11.16:30
    TV-ohjelmat

    Moni muistaa Pimp My Ride -hittisarjan – karu totuus tuunatuista autoista voi yllättää

  • 1.11.11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 31.10.14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • 31.10.13:13
    Autoteollisuus

    Patriasta Valmet Automotiven pelastus? Aiesopimus panssariajoneuvojen tekemisestä

  • 31.10.08:34
    Liikenne

    Ministeri: Uusien kuskien promilleraja alas