Työsuhdeautojen ykkösenä keikkuu Suomessa tuttuun tapaan Skoda. Ruotsissa piikkipaikalle voisi kuvitella Volvon, mutta näin ei enää ole.
Suomessa on ensirekisteröity alkuvuoden ja elokuun lopun välisenä aikana 79 492 henkilöautoa, joista yritysten nimiin on mennyt 14 615.
Suomalaisten työsuhdeautoilijoiden suosikkimerkki on Skoda, joka on kaikista ensirekisteröidyistä henkilöautoista toiseksi yleisin. Toiseksi suosituin työauto on Volkswagen, kolmanneksi Toyota. Viiden kärjen täydentävät Volvo ja Mercedes-Benz.
– Suomessa työsuhdeautoksi valitaan yleensä perheen niin sanottu ykkösauto, mikä heijastuu yritysautomerkkien suosioon. Premium-autot korostuvat. Yritykset ovat myös valveutuneita kokonaiskustannusajattelusta pelkän listahinnan sijaan. Sekin näkyy merkkien suosituimmuudessa, autoja yrityksille liisaavan ALD Automotiven kehityspäällikkö Päivi Lindqvist sanoo yhtiön tiedotteessa.
Yritysautolla tarkoitetaan kaikkia yrityksen tai yhdistyksen nimiin rekisteröityjä henkilöautoja. Viranomais- ja hälytysajoneuvot eivät ole yritysautoja. Suurin osa yritysautoista on yritysten ja yhdistysten henkilökunnan käytössä olevia leasing- ja työsuhdeautoja.
Kiiltävä kiinnostaa, perusvarmaan päädytään
Kaiken kaikkiaan Suomen suosituimmat automerkit olivat viime vuonna suosituimmuusjärjestyksessä Toyota, Skoda, Volkswagen, Volvo ja Ford.
Suurimmat erot työautotilastoon ovat Toyotan kärkipaikka ja Mercedes-Benzin suosio työautona.
– Suomalaisten yrityspäättäjien näkökulmasta Volkswagen ja Skoda ovat myös kiinnostavimmat merkit. Niihin ei siis päädytä sattumalta, vaan niitä aktiivisesti halutaan. Noin 50 prosenttia yrityspäättäjistä sanoo Skodan kiinnostavan, noin 70 prosenttia rekisteröi yrityksen nimiin sellaisen. Mersun ja BMW:n kohdalla menee toisinpäin. Yli 40 prosenttia haaveilee niistä, reilut 30 prosenttia hankkii sellaisen, Lindqvist kertoo.