Hybridiautojen myyntimäärät kasvussa

Hybridiautojen myyntimäärät eivät vielä huimaa päätä Suomessa. Myynti kuitenkin vilkastuu koko ajan, ja autojen valmistajien edustajat uskovat kysynnän kasvavan tasaisesti.

Suomessa hybridiversiona saa Toyota Priusta, Honda Civicia ja kolmea Lexus-merkin autoa. Tämän vuoden tammi-kesäkuussa Suomessa myytiin 402 Toyota Priusta. Koko viime vuoden aikana niitä myytiin 90.

Honda Civicin hybridiversiota myytiin viime vuoden aikana noin 35 kappaletta. Tämän vuoden ensimmäisen puoliskon aikana hybridi-Civiceja on mennyt kaupaksi 45 kappaletta.

- Määrät ovat pieniä, mutta lisääntymään päin. Pyrimme lisäämään tämän tyypin autojen myyntiä ja tuomme maaliskuussa markkinoille uuden hybridimallin. Honda Civicin osalta pääsemme varmaankin 70-80 auton myyntiin vuosittain, kertoo Honda motor Europe-Finlandin pr-päällikkö Mikko Lääperi.

Myös kalliimpien Lexus-hybridien kysyntä kasvaa. Viime vuonna Lexuksen kolmea hybridimallia myytiin yhteensä 44 kappaletta. Tämän vuoden ensimmäisen puoliskon aikana niitä on mennyt kaupaksi 56.

Hybridiautojen hitaan yleistymisen syynä on Lääperin mukaan edelleen hinta, vaikka autoveromuutos toikin hybridien hintoja lähemmäs perinteisten autojen hintoja.

- Mielenkiinto hybrideihin on kuitenkin selvästi lisääntynyt, ja kun osto- ja tuotantomäärät kasvavat, myös hinnat alkavat lähentyä perinteisen tekniikan autojen hintoja, Lääperi sanoo.

Suomalaisryhmä haluaa muuntaa Corollat sähköautoiksi

Autoilijat voivat pian päästä irti bensariippuvaisuudestaan - kunhan vain joukko suomalaisia ideanikkareita saa suunnitelmansa toteutumaan. Porukan tavoitteena on muuntaa käytettyjä polttomoottorilla toimivia Toyota Corolloja sähköautoiksi.

Corollasta poistetaan vanha moottorijärjestelmä, ja tilalle laitetaan uusi akusto ja sähkömoottori sekä -järjestelmät. Nykyisten hybridiautojen tapaan autoon tulee myös tekniikkaa, joka muuntaa jarrutuksissa auton liike-energiaa takaisin akustoon varattavaksi sähköksi. Auton prototyypin suunnittelu on jo kovassa vauhdissa.

Suunnitelmien takana on Sähköautot - Nyt -yhteisö, joka perustettiin vuosi sitten. Perustajajäsenet halusivat ostaa itselleen sähköautot. Koska niitä ei ole markkinoilla tarjolla, porukka päätti kehitellä sellaisen itse.

- Pitkän linjan sähköautoyrittäjä Jukka Järvinen lupasi, että muuntaminen voidaan aloittaa, jos saisimme kasaan 500 saman automallin muuntamisesta kiinnostunutta ihmistä, kertoo hankkeen puuhamies ja Sähköajoneuvoyhdistyksen toiminnanjohtaja Jiri Räsänen.

Kiinnostusta riitti heti

Ennen sähköauton jatkokehittelyä piti siis selvittää kiinnostuneiden määrä.

- Teimme verkkoon kyselyn siitä, millaisesta sähköautosta ihmiset olisivat kiinnostuneita ja kuinka pitkän ajomatkan he haluaisivat auton kulkevan yhdellä latauksella. Ensimmäisen 10 päivän aikana 300 ihmistä ilmoitti kiinnostuksestaan ostaa sähköauto, Räsänen kertoo.

Lisäksi norjalainen sähköautojen maahantuoja ja myyjä Enviro Elbilsalg ilmoitti haluavansa tilata 300 autoa.

Sähköautot - Nyt -yhteisö kehittää sähköautoa avoimen lähdekoodin periaatteella. Kun auton muuntamiseen tarvittava asennussarja on valmis, suunnitelmat ovat avoimia kaikille ja kuka tahansa voi alkaa valmistaa sarjoja.

Intoa riittää, rahoitusta ei

Suomalaisen sähköauton matkalla on vielä monta mutkaa. Ensimmäinen sähköauto piti alun perin rakentaa jo syksyllä, mutta aikataulusta ollaan hieman jäljessä. Räsänen uskoo silti, että ensimmäinen sähkö-Corolla valmistetaan tämän vuoden aikana.

Enviro Elbilsalg rahoittaa prototyypin rakentamisen, ja yritys testaa jo moottorijärjestelmien toimintaa vanhojen sähköautojen koreissa.

Yhtään sähköistä Corollaa ei silti ole vielä rakennettu. Yhteisö yrittää nyt hankkia sponsorirahoitusta, jotta se voisi hankkia Corolloita sähköautoksi muunnettaviksi. Testausten jälkeen kuluttajat voisivat tilata omat sähköiset kulkupelinsä.

- Tietty määrä tilaajia tekee yhteistilauksen tekniikkafirmalle, ja lasku tarvittavista osista menee jokaiselle erikseen. Vanhan Corollan kukin voi hankkia käytettyjen autojen liikkeestä, Räsänen selittää.

Ja sitten on jäljellä vielä muuntotyön tekeminen. Räsäsen mukaan sen voisi suorittaa mikä tahansa autokorjaamo, tai jokin yritys voi erikoistua työn tekemiseen.

Yhteisön tavoitteena on, että auton kustannukset olisivat samat kuin vastaavanlaisen uuden auton ostohinta. Mutta entäpä ympäristöystävällisyys? Eivätkö sähköautot lisää sähkönkulutusta huimasti?

- Auto lisää sähkönkulutusta, mutta vähentää energian kulutusta. Yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan sähköauto tuottaa vähemmän hiilidioksidipäästöjä kuin bensa-auto, vaikka sähkö tuotettaisiin vanhoilla kivihiilivoimaloilla. Suomessa osa sähköstä tuotetaan lisäksi vesi- ja tuulivoimalla, Räsänen sanoo.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat