Huoltovinkki - kynnyksen kunnostus

Tämän kertainen huoltovinkki tulee tuulikaapista ja koskee tammista kynnystä. Kynnyksen kohtalohan on kokea kovia ja tämäkin oli keskeltä kulunut kuopalle. Lakka oli kulunut pois ja puu tummunut.

Kaikkein helpoin tapa kunnostukseen on ottaa kynnys kokonaan pois paikaltaan, johon se oli kiinnitetty kolmella messinkiruuvilla ja tehdä hommat paremmassa paikassa ja paremmassa valaistuksessa. Autotallissahan näitä tavataan tehdä, mutta kyllä se onnistuu sään suosiessa aivan ulkosallakin.

Huoltotoimenpiteet ovat hionta ja lakkaus. Reiska varasi käsille muutaman lapun numero 100-hiontapaperia, jolla vanha lakka hiottiin kokonaan pois ja puutakin sen verran, että tummuneesta kohdasta saatiin näkyviin terve, valkoinen puu. Epäkeskohiomakone olisi vallan erinomainen apuväline mutta kun kysymys on vain yhdestä kynnyksestä, niin ei sitä tämän takia tarvi ostamaan lähteä. Käsin se onnistuu yhtä hyvin, vaikkei yhtä nopeasti.

Erityistä huolellisuutta vaaditaan kaikkien kulmien, nurkkien ja huullosten puhdistamisessa.

Hiomisen jälkeen kynnys puhdistetaan pölystä ja lakataan vähintään kahteen, mahdollisesti jopa neljäänkin kertaan vesiohenteisella parkettilakalla. Lakkakerroksesta on tultava riittävän paksu suojaamaan kynnystä varsin kovalta kulutukselta. Ainakin parin ensimmäisen lakkauskerran jälkeen pintaa on syytä tunnustella paljaalla kädellä ja suorittaa kevyt välihionta, jos karheutta tuntuu.

Kynnys täytyy suojata myös lattiaa vastaan tulevalta alapinnaltaan. Ja kun vauhtiin on päästy ja työmaa saatu järjesteltyä, kannattaa tietysti käsitellä kaikki kynnykset samoilla lämpimillä.

Lue myös:

    Uusimmat