HS: Facebook tekee sinusta narsistisen mahtailijan

Facebookissa myydään omaa brändiä. Sen käyttäjistä tulee mahtailevia narsisteja, eivätkä verkon hyvätkään puolet ole välttämättä niin hyviä, kirjoittaa Standfordin yliopiston lääketieteen tohtori Elias Aboujaoude.

Tampereen yliopiston lehtori Marko Nenonen siteeraa Aboujaouden ajatuksia Helsingin Sanomissa. Kirjoituksen mukaan Facebook korostaa käyttäjien negatiivia puolia ja vahvistaa narsismia ja tarvetta mahtailuun.

Myös American Psychological Associatonin tutkija Larry Rosen totesi tuoreessa tutkimuksessaan, että paljon Facebookia käyttävät nuoret ovat useammin narsisteja kuin muut, sillä Facebookissa se on tehty niin helpoksi. Lisäksi paljon yhteisöpalvelussa notkuvat nuoret olivat alttiimpia masentuneisuudelle ja ahdistukselle.

Vaikka Nenosen mukaan Internetissä on myös paljon hyviä puolia, sen nykyiset käytännöt vahvistavat ihmisten huonoja puolia. Esimerkiksi erilaisuutta voi olla vaikeampaa hyväksyä, koska se suodattuu pois silmistämme.

– Voimme muokata sivujemme tarjonnan toivotunlaiseksi. Kaikki erilainen suodattuu silmistämme ja vahvistamme vain jo omaksumiamme käsityksiä. Ja se, että huomaa olevansa jälleen oikeassa, tuo tyydytystä, Nenonen kirjoittaa.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat