Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Hengenvaarallinen pysäköintitapa lisääntynyt: "Alkanut unohtua suomalaisilta"

4:28Vaarallinen väärinpysäköinti alkoi Helsingissä heti uuden lain ensimmäisenä aamuna – johtaa välittömään hinaukseen:"Todella huono uudistus"MTV Uutiset Live jalkautui Helsingin keskustaan selvittämään, miksi uusi tieliikennelaki on lisännyt vaarallisia pysäköintivirheitä.
Julkaistu 01.02.2021 06:31

Ville Järveläinen

Kesällä tullut muutos tieliikennelakiin on johtanut vaarallisten pysäköintivirheiden lisääntymiseen.

Kesäkuun alussa voimaan astunut uusi tieliikennelaki on tuonut mukanaan lieveilmiön, josta olemme uutisoineet aiemminkin.

Lakiuudistus muutti pysäköintiä siten, että nyt ajoneuvon saa pysäköidä tien vasemmalle puolelle taajamien kaksisuuntaisillakin teillä. Katukuvassa tämä on näkynyt niin, että osalla tienvarteen pysäköidyistä autoista keula osoittaa viereisen kaistan ajosuuntaa vastaan.

Vaikka uudistus onkin helpottanut ajoneuvon pysäköintiä kaupungeissa, joissa parkkipaikat ovat monesti kortilla, on muutoksella myös kääntöpuolensa.

Lue myös: Vaarallinen väärinpysäköinti alkoi Helsingissä heti uuden lain ensimmäisenä aamuna – johtaa välittömään hinaukseen: "Todella huono uudistus"

Älä pysäköi alle viiden metrin päähän suojatiestä

Tieliikennelaki kieltää pysäköimisen liikenteen kulkusuunnassa alle viiden metrin etäisyydelle suojatiestä. Tämä on täysin yksiselitteistä.

Koska tarkoituksena on taata autoilijoille esteetön näkyvyys suojatielle, on suojatietä lähestyvän kuljettajan näkövinkkelistä katsottuna aivan se ja sama, näkyykö suojatien peittävästä autosta keula vai perä.

– Lain ajatus ei ole, että alle viiden metrin päähän suojatiestä pysäköivä ajoneuvo olisi niinkään vaarallinen kevyelle liikenteelle, vaan alle viiden metrin päähän pysäköimisestä aiheutuva näköeste kasvattaa riskiä, että ohi ajava ajoneuvoliikenne on kevyelle liikenteelle vaaraksi, EasyPark Suomen maajohtaja Aleksi Kolehmainen kertoo yhtiön tiedotteessa.

– Siksi on huomattavan ongelmallista, että etäisyys on alkanut unohtua suomalaisilta uuden pysäköintioikeuden myötä, hän jatkaa.

2:46Auton saa pian pysäköidä kaksisuuntaisen tien vasempaan reunaanTiedätkö sinä jo tästä uudesta pysäköintitavasta? Autoliitto kertoo videollaan, mitä kaikkea vasempaan reunaan pysäköivän tulee huomioida.

Ilmiö näkyy tilastoissa

Pysäköintipalveluja tarjoavan EasyParkin mukaan liian lähelle suojatietä pysäköimisestä kirjoitettiin Helsingissä viime vuonna ennen lain uudistumista, eli tammikuun alun ja toukokuun lopun välisenä aikana, 2 310 parkkisakkoa.

Kesäkuun alun ja joulukuun lopun välillä vastaavia sakkoja kirjattiin 6 068. Ennen lakiuudistusta virhemaksuja kirjattiin keskimäärin 15 sakkoa per vuorokausi, lakiuudistuksen jälkeen 28 per vuorokausi.

Sakot ovat luonnollisesti vasta seuraus. Sakkojen yleistyminen kuvaa virhepysäköimisen tiuhenemista, mutta sakkojen määrä on jäävuorenhuippu virhepysäköintien määrästä. Pysäköintivirhemaksu on Suomessa paikkakuntakohtainen, tavanomaisesti 60–80 euroa.

Turussa jaettiin viime vuonna ennen uudistusta 732 kyseistä parkkisakkoa ja uudistuksen jälkeen 1 521. Keskimäärin per vuorokausi ensin neljä sakkoa ja sitten seitsemän sakkoa. Vantaalla keskiarvo pysyi samana, puolitoista sakkoa per vuorokausi.

– On syytä huomioida, että koronakriisi alkoi Suomessa viime maaliskuun puolivälissä, mikä vähensi autoilun määrää keskustoissa selkeästi. Se lähtökohtaisesti karsi sakkomäärää huhtikuusta eteenpäin, Kolehmainen toteaa.

Lue myös: "Huippukuljettajat eivät tee tällaisia virheitä" – uusi pysäköintisääntö johtanut erikoisiin suorituksiin Helsingissä, katso kuvat

Lisää aiheesta:

Jokaisen autokoulun käyneen pitäisi ymmärtää tämä liikennesääntö, mutta todellisuus on karuNämä rikkeet kilisyttävät ParkkiPaten kassakirstua – yksi pysäköintimoka on yleisyydessään ylitse muidenHelsingin pysäköinninvalvonta teki Volkkari-kuskista varoittavan esimerkin: "Jos näin välttämättä haluaa pysäköidä..."Kaikki eivät vieläkään tajua, että näin ei saa pysäköidä – Helsinki on varoittava esimerkki: "Siinä menee moni harhaan"Vaarallinen väärinpysäköinti alkoi Helsingissä heti uuden lain ensimmäisenä aamuna – johtaa välittömään hinaukseen: "Todella huono uudistus""Huippukuljettajat eivät tee tällaisia virheitä" – uusi pysäköintisääntö johtanut erikoisiin suorituksiin Helsingissä, katso kuvat
AutotLiikenneLiikennesäännötLiikenneturvallisuusTieliikenneuudistusLiikennesakotPysäköintiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen14:11
    Toyota

    Toyota kutsuu Suomessa yli 1 250 autoa tarkastukseen

  • Eilen08:45
    Takaisinvedot

    Traficom varoittaa: Poista tämä turvaistuin käytöstä välittömästi!

  • ke19:15
    Pysäköinninvalvonta

    Käsittämätön parkkeerausilmiö: "Pysäköinnintarkastajat eivät voi ymmärtää"

  • ma11:35
    Ajokortti

    17-vuotiaille kuljettajille esitetään öistä ajokieltoa

  • 25.10.12:10
    Renkaanvaihto

    Älä jätä väliin renkaidenvaihdossa: Turhaksi koettu toimenpide on ehdottoman tarpeellinen