Helsingin ja Turun junayhteyden nopeuttamisen vaihtoehdot vertailtu – mikään niistä ei maksa itseään takaisin
Kaikki hankevaihtoehdot laajentaisivat Etelä-Suomen työssäkäyntialueita.
Helsingin ja Turun välisen nopean junayhteyden hankearviointi on valmistunut, kertoo Väylävirasto. Hankearvioinnin mukaan mikään arvioiduista vaihtoehdoista ei tuota kustannustensa verran rahallista hyötyä.
Arvioinnissa oli mukana kolme vaihtoehtoa. Niistä ensimmäinen on 94 miljoonaa euroa maksava ja matka-aikaa 5–7 minuuttia nopeuttava pienten parannusten versio, joka tuottaisi suorina rahallisina vaikutuksina 70 senttiä käytettyä euroa kohden.
Toinen vaihtoehto on 2,2 miljardia maksava ja 10–12 minuuttia matkaa nopeuttava Rantaradan kaksiraiteistaminen, josta palautuisi vain 4 senttiä euroa kohden. Kallein on 3,4 miljardia maksava nopein vaihtoehto, joka Espoo–Salo-oikoradan ja kaksiraiteisen Salo–Turku-välin avulla nopeuttaisi matkaa 30–33 minuuttia, mutta toisi takaisin 44 senttiä käytettyä euroa kohden.
Kaikkien vaihtoehtojen kannattavuus paranee, jos matkustajia on ennakoitua enemmän. Tähän voisivat hankearvioinnin mukaan johtaa esimerkiksi junaliikenteen kysyntää lisäävät voimakkaat liikennepoliittiset toimet.
Lisäliikenteelle ei juuri tarvetta
Kolmesta vaihtoehdosta kaksi kalliimpaa mahdollistaisivat junatarjonnan lisäämisen Helsingin ja Turun välille, mutta selvityksen mukaan sille on tarvetta lähinnä ruuhkatunteina.
Rantaradan kaksiraiteistamisesta hankearviointi päätyi sellaiseen tulokseen, että se olisi ylimitoitettu matkustajamääriin ja hyötyyn nähden.
Kallein vaihtoehto taas mahdollistaisi Helsingin ja Lohjan sekä Salon ja Turun välisen lähijunaliikenteen käynnistämisen, jolloin lähijuna-asemien liepeillä voitaisiin kehittää maankäyttöä. Se voi tarkoittaa esimerkiksi liikenneyhteyksiltään houkuttelevien asuntojen rakentamista.
Kaikkia hankevaihtoehtoja on verrattu sellaiseen vaihtoehtoon, jossa Rantaradalla tehdään ylläpitotoimia 59 miljoonan euron edestä, Espooseen rakennetaan kaupunkirata Leppävaaran ja Kauklahden väliin 275 miljoonalla eurolla ja Turun ratapihalle ja Kupittaa–Turku-välin kaksoisraiteelle tehdään muutostöitä 60 miljoonalla eurolla.
Välillisiä hyötyjä
Hankkeista arvioitiin myös muita kuin suoria rahassa mitattavia hyötyjä. Liikenteen kasvihuonekaasupäästöjä ne vähentäisivät, mutta hyvin vähän. Hankkeet lisäisivät hieman Suomen kansainvälistä kilpailukykyä ja elinkeinoelämän vetovoimaa sekä laajentaisivat Etelä-Suomen työssäkäyntialueita.
Suurimmat hyödyt hankkeesta valuisivat Espoon, Lohjan ja Vihdin kiinteistömarkkinoille, Helsingin, Espoon ja Vantaan työmatkaliikenteelle, Turun, Salon ja Kaarinan yrityksille ja Uudenmaan aluetaloudelle.
Uusimmat
-
07:25
F1-asiantuntija hätkähti huomiostaan: Kimi Räikkönen välttyi todelliselta katastrofilta Romain Grosjeanin kolarin jälkeen
-
07:18
NHL:n suomalaiset: Kaapo Kähköselle ensimmäinen nollapeli – Niko Mikkolalle ensimmäinen maali
-
07:16
Yhdysvalloissa uusia ohjeita rokotetuille – toisia rokotettuja voi tavata ilman maskia, altistuessa välttyy koronatestiltä ja -karanteenilta
-
07:05
Merkittävä löydös: Neandertalinihmiset katosivat Euroopasta 16 000 vuotta luultua aiemmin
-
07:02
Tino, 8, pelasti pikkusiskonsa hukkumiselta neuvokkaalla toiminnallaan – "Olen niin ylpeä hänestä"
-
07:00
Kirja-arvio: Ole mieluummin viisas
-
07:00
EM-hopealle juossut monilahjakkuus Lotta Kemppinen tähtäsi ensin huipulle toisessa lajissa, valmentaja paljastaa käännekohdan – "Hän ei halunnut pikajuoksijaksi"
-
06:53
Luulitko, että kirkossa on tyhjää? Haagassa seurakuntasalin paikat on viety viimeistä myöten – messua seuraavat nyt pahviset seurakuntalaiset
-
06:52
Mikko Manner näkee Kärpissä tapahtuneen poissaolonsa aikana merkittävää taustakehitystä – "Olen siitä eniten onnellinen"
-
06:49
Tältä Hollywood-näyttelijä Salma Hayek näyttää meikittä – "Nainen, joka ei vanhene"
-
06:45
Kiekkofanilta mahtava kunnianosoitus Teemu Selänteelle – NHL-legenda vaikuttui 35 tunnin työn tuloksesta
-
06:37
Asko Sarkola, 75, riemuitsee näyttelijäntyöhön paluusta: "Nyt voi nautiskella yksittäisestä repliikistä"
-
06:32
Iivo Niskanen vitsailee kirosanalla ryyditetystä huudostaan, joka kajahti tv-lähetyksessä: "Mikään ei oo hienompaa"
-
06:29
Kysely: Yli kolmannes suomalaisista pitää sulkutoimia liian löysinä – "Suomessa ei ole tapana elää täysillä"
-
06:24
Nuorten ikäryhmien optimismi tulevaisuuden suhteen on romahtanut, selviää Evan tutkimuksesta
-
06:24
Tämä korona-ajan hitti haukkasi peräti viidenneksen autoliikkeen vuosimyynnistä: "Ostavat heti"
-
06:21
Ääri-islamisti murhasi historianopettajan Ranskassa – 13-vuotias tyttö myönsi valehdelleensa oppitunnista, joka johti vihakampanjaan ja lopulta veritekoon
-
06:13
Suomalaisyritys valmisti liian tujuja vitamiinilisiä – firman edustajille sakot
-
06:11
Synkkä luku: Latinalaisessa Amerikassa yli 700 000 ihmistä on kuollut koronavirukseen
-
06:11
Mercedes haluaa välttää Lewis Hamiltonin kanssa tekemänsä virheen – Valtteri Bottas ei pelkää paikkansa puolesta: "Siitä puhutaan ennen pitkää"
-
Lataa lisää