Heikki Kossi oli mukana luomassa äänistään Oscar-palkittua elokuvaa – selittää nyt, mitä ovat elokuville elintärkeät foley-äänet

Suomalaisryhmä teki parhaan äänisuunnittelun Oscarin voittaneen elokuvan efektejä – Heikki Kossi vaatimattomana MTV:n haastattelussa 5:38
Katso video: Suomalaisryhmä teki parhaan äänisuunnittelun Oscarin voittaneen elokuvan efektejä.

Heikki Kossin mukaan elokuvien äänimaailmaa arvostetaan tekijöiden keskuudessa entistä enemmän.

Vuoden 2021 Oscar-gaalassa päästiin juhlimaan myös osittaista suomalaisvoittoa, kun elokuva Sound of Metal palkittiin gaalassa parhaasta äänisuunnittelusta. Osa elokuvan äänistä on tehty Kokkolassa foley-artisti Heikki Kossin ja hänen tiiminsä äänileikkaaja Pietu Korhosen sekä äänittäjä Kari Vähäkuopuksen toimesta. 

Kossi kertoo MTV Uutisille iloitsevansa palkinnosta koko elokuvan työryhmän puolesta, onhan kyseessä merkittävä tunnustus alalla. 

– Elokuvan äänimaailma on kompleksinen ja monisyinen prosessi, mutta niin on elokuvan tekeminenkin. Olen aina sanonut, etteivät elokuvapalkinnot elokuvia paranna, mutta eivät ne huononnakaan elokuvia. Tottakai sitä kautta tulee elokuvalle julkisuutta ja useampi ihminen näkee sen, Kossi kommentoi. 

Foley-tehosteet tarkoittavat tunnetuimmin niitä ääniä, jotka tiimi tekee näyttelijöille. Näyttelijät vastaavat itse luonnollisesti pitkälti omasta puheestaan, mutta foley-artistit tuottavat muun muassa elokuvissa kuultavat askeleet ja kehon liikkeiden äänet. 

– Esimerkiksi tässä elokuvassa tuli pitkiä kohtauksia, joissa oli pelkästään viittomakieltä, ettei ollut puhetta. Niin me tehtiin kaikki käden liikkeet, se oli tosi tarkkaa, että jokainen ääni on oikeanlainen.

Poikkeavaa foley-työnkin puolesta oli tässä elokuvassa se, että elokuvan päähenkilö on kuuroutuva hahmo Ruben (Riz Ahmed). Näin ollen tiimin oli Kossin mukaan tuotava äänin ilmi kuuroutuvan hahmon päänsisäinen maailma. 

– Yritettiin tehdä niin, että mulla oli mikrofoni suussa, sitten mulla oli stetoskooppimikrofoni, millä yritin saada tällaista kropan sisäistä resonanssia äänitettyä. Sitten tätä samaa tekniikkaa äänisuunnittelija Nicolas Berker käytti myös päänäyttelijän kanssa ja sitten se lopputulos on kudos näistä monista asioista. 

Kossin mukaan useat elokuvan tekijät ohjaajista sekä tuottajista lähtien ovat sisäistäneet vahvasti, miten tärkeä äänimaailma on, varsinkin niissä elokuvissa joissa ääni todella näytteleekin merkittävää osaa. Sound of Metal oli Kossin mukaan melko pienen budjetin elokuva, mutta ääneen panostettiin selkeästi: tiimillä oli äänen miksaukseen sekä foley-tehosteiden tekemiseen Kossin mukaan riittävästi aikaa. 

– Sitä sanotaankin, että jokainen ohjaaja saa just niin hyvä äänen kuin ansaitsee, niin kyllä se pitää paikkansa. 

Alan huipulle Kossi on itse edennyt kertomansa mukaan askel askeleelta, pikkuhiljaa. Hän oli mukana tekemässä vuoden 2012 elokuvaa Berberian Sound Studio, jonka jälkeen sana suomalaisen taidoisa alkoi kirimään. Lisäksi kollegoiden tuella on ollut uran varrella valtava merkitys. 

– Mulla on myös sellaisia kollegoita, jotka ovat halunneet pyytämättä nostaa mun nimeä ja työtä esille, mikä on ollut ihan valtavaa. 

Kossin mukaan esimerkiksi tanskalaisohjaaja Christina Rosendahlilla on ollut tapana kuunnella elokuva pelkillä foley-tehosteilla sen jälkeen, kun Kossi on saanut oman työnsä valmiiksi. Hän kertoo huomanneensa, että mitä isompi elokuva on kyseesssä, tulee sitä enemmän kiitosta työstä ohjaajilta saakka. 

– Se palkitsee myös meitä tekijöitä, ettei sitä kiitosta koskaan tule liikaa. Kiitoksen tarve on osa ihmisyyttä.

Oscar-gaala järjestettiin 25. huhtikuuta 93. kerran.

Oscarin on jaettu: Nomadland odotetusti paras elokuva, Suomellekin kunniaa – katso video alta!

Oscarit on jaettu: Nomadland odotetusti paras elokuva, Suomellekin kunniaa 2:07

Lue myös:

    Uusimmat