Hätäpuheluita soitettiin Suomessa alkuvuonna vähemmän kuin vuosi sitten – puheluiden vastausaika kuitenkin piteni

Hellekesä on näkynyt hätäpuheluissa 8:49
Helteinen kesä näkyi hätäpuheiluissa.

Suomessa soitettiin tammi–kesäkuussa yhteensä 1 324 000 hätäpuhelua, kertoo Hätäkeskuslaitos. Määrä tippui viime vuoden vastaavasta ajankohdasta 23 000 puhelulla.

Laatupäällikkö Tommi Hopearuoho Hätäkeskuslaitokselta sanoo, että koronakriisiin liittyvät rajoitukset ja alueelliset suositukset näkyivät tammi–huhtikuun aikana hätäilmoitusten laskuna.

Kesäkuukausina hätäilmoituksia on sen sijaan tehty enemmän kuin vuotta aiemmin. Hopearuohon mukaan eniten hätäpuheluja soitettiin koulujen päättymisviikonloppuna ja juhannuksena.

Vaikka puheluita soitettiin vähemmän kuin vuosi takaperin, vastausaika piteni. Ilmoituksista 89 prosenttiin pystyttiin vastamaan kymmenessä sekunnissa. Vuosi sitten osuus oli 95 prosenttia.

– Vastausaikatavoitteen heikentyminen johtui pääosin lomakauden henkilöstövajeesta, pitkään jatkuneesta hellejaksosta, jolloin ihmisille sattuu ja tapahtuu enemmän, sekä koronarajoitusten muutoksista, Hopearuoho toteaa tiedotteessa.

Hänen mukaansa 99 prosenttiin hätäpuheluista kyettiin kuitenkin vastaamaan 30 sekunnissa. Vastausajoissa on ylipäätään päiväkohtaista vaihtelua.

– Vuorokaudenaika, juhlapyhät, erityistilanteet kuten myrskyt ja yllättävät henkilöstöpoistumat saattavat aiheuttaa ruuhkapiikkejä hätälinjaan, Hopearuoho sanoo.

Hätänumeroon kuulumattomien puheluiden määrä väheni

Hätäilmoituksista hieman alle puolet pystyttiin hoitamaan hätäkeskuspäivystäjän ohjeistuksella. Loput ilmoitukset välitettiin tehtäväksi muille viranomaisille.

Viranomaisista ensihoidon, sosiaalipäivystyksen ja pelastuslaitoksen tehtävämäärät kasvoivat. Poliisille välitettiin puolestaan vähemmän tehtäviä kuin vuosi sitten.

Määrällisesti eniten tehtäviä välitettiin ensihoidolle, yhteensä reilut 390 000.

Virheellisten hätäilmoitusten määrä laski viime vuoteen verrattuna. Yhteensä alkuvuonna soitettiin noin 307 000 hätäpuhelua, jotka eivät olisi kuuluneet hätäkeskuksen hoidettavaksi.

– Virheelliset ilmoitukset ovat pääasiassa sellaisia, joissa ei tarvita paikalle kiireellistä viranomaisapua, mutta kansalaisella ei ole ollut tietoa muusta auttavasta tahosta, Hopearuoho sanoo.

Ilkivaltaisia ilmoituksia eli esimerkiksi pilapuheluita oli reilut 21 000. Määrä laski vuodentakaisesta noin 3 000 puhelulla.

Lue myös:

    Uusimmat