Mainos

Hämmentävät kosmetiikkatrendit: Kohta sinun ei tarvitse meikata itse – kone tekee sen puolestasi

Älylaitteet valtaavat pian myös kylpyhuoneesi, eikä sinun tarvitse tätä menoa levittää itse luomiväriä – laite tekee sen puolestasi. Miltä nämä kosmetiikkatrendit kuulostavat sinun korvaasi?

Kosmetiikkavillityksissä nyt ja tulevaisuudessa on nähtävissä neljä päätrendiä.

1. Tekniikka
Älylaitteet ja sovellukset suosittelevat juuri sinulle sopivia tuotteita, kertovat ihosi kunnosta ja jopa loihtivat meikin.

2. Vesi
Vedestä tulee luksustuote, kun kysyntä ylittää tarjonnan. 

3. Gastronomia
Ensiluokkaisten raaka-aineiden tuntemus ja niiden valmistaminen näkyy myös kosmetiikassa. Kuluttajat ovat tietoisempia raaka-aineista.

4. Power Play – kokonaisvaltainen hyvinvointi
Väsymys on suuri haaste ympäri maailman. Meditaatioiden ja joogan ohelle luodaan lisää energisoivia tuotteita ja laitteita.


Älylaitteet kertovat sinulle, miten ihosi voi

Ihminen ja tekniikka lähenevät entistä enemmän toisiaan, kun erilaiset kojeet ja sovellukset kertovat pian meille, miten meidän pitäisi hoitaa terveyttämme ja kauneuttamme entistä paremmin.


– Erilaisten sovelluksien avulla voimme esimerkiksi tarkastella, miten meidän ihomme voi. Sovellus antaa myös ohjeita, miten sinun tulisi toimia, jotta ihosi voisi paremmin. Interaktiiviset myyntitelineet, virtuaalipeilit ja -lasit jopa suosittelevat tuotteita: ”Hei, tämän värinen luomiväri sopisi juuri sinulle!”, kertoo viestintäasiantuntija Anne Sario Berner Oy:lta.

Kauneus- ja hyvinvointisovellukset kiehtovat

48 prosenttia englantilaisista haluaisi käyttää sovelluksia auringonoton yhteydessä: sovellus ilmoittaa ihon kunnon ja muistuttaa, milloin aurinkovoidetta tulisi levittää.

Digitaaliset peilit kiinnostavat 23 prosenttia briteistä: peilien avulla voi tarkastella, miten eri hiusvärit, meikit tai vaatteet sopivat kuluttajalle itselleen.


Terveydentilaa, kuntoa ja ravitsemusta mittaavat laitteet on kehitelty muun muassa painonhallinnan avuksi.

– Amerikkalaiset ovat erityisen kiinnostuneita ravitsemuksesta. He haluavat laitteen, joka muistuttaa, ettet syö sitten tänään hampurilaisia, vaan jotain terveellisempää –  ja limppariakin voisit vähentää, Sario kuvailee.


Nämä laitteet eivät ole täysin utopistisia, vaan niitä on kehitetty.Suomeen ne eivät tosin ole vielä ennättäneet rantautua.

Esimerkiksi Facial Fit-bit  -laitteen biometriset tunnistimiset keräävät tietoa ihosta ja ympäristöstä, kuten onko ilma kostea vai kuiva, tai mikä onkaan auringon UV-säteilyn määrä. Tämän myötä laite lähettää ihonhoitovinkkejä älypuhelimeen.

Romy Paris Figur -laitteessa arvioidaan ihon kunto sovelluksen avulla. Tieto välitetään koneeseen, ja kone sekoittaa sopivimman annoksen ihon kaipaamaa hoitotuotetta, joka sitten levitetään kasvoille.

Violet-laite seuraa päivittäistä D-vitamiinin muodostumista ja auringossa oloaikaa. Laite hälyttää, jos iho on vaarassa vaurioitua auringossa.

Usko tai älä, digitaalinen meikki ei ole enää mahdoton ajatus. Foreo Moda -niminen laite yhdistää 3D-tulostamisen ja kasvonpiirteiden skannaamisen.

– Netistä voi ensin katsoa, haluanko tänään samalaisen meikin kuin Beyoncélla, Jennifer Lopezilla tai Kardashianin sisaruksilla. Valinnan jälkeen kasvot asetetaan laitteeseen, joka loihtii 30 sekunnissa meikin, Sario kuvailee.

Tältä näyttää maailman ensimmäinen digitaalinen meikkilaite:


Kylpyhuoneestasikin on tulossa pian älykäs – kuten myös vaatteistasi.

– Älypeilit voivat kertoa, että tänään sinulla on vähän likainen tukka, jolloin suihkusta tulee sitten erityisen puhdistavaa shampoota. Tai tänään olet hieman ryppyisempi kuin eilen, tässä sinulle oikeaa voidetta. Ja mukana tulee tietenkin sovellus, jonka kautta saa tilattua uusia tuotteita kylpyhuoneen varastoon, Sario kuvailee.

Älyvaatteet ovat pian tätä päivää.

– Älyvaatteet voivat mitata esimerkiksi hieneritystä: jos on stressiä ja hikeä pukkaa, vaate reagoi siihen ja vapauttaa ihania tuoksuja, ettei kukaan huomaa, että kantajallaan on hikinen olo.

Ylellisiä raaka-aineita halutaan sekoittaa itse

Kuluttajat haluavat tulevaisuudessa tietää yhä tarkemmin, mitä raaka-aineita kosmetiikka sisältää ja mitä he kasvoihinsa laittavat.

He ovat myös halukkaita valmistamaan kosmetiikkaa itse.

– Kosmetiikkatuotteissa tulee näkymään entistä selvemmin, mitä ne sisältävät, mutta ennen kaikkea myös se, mitä ne eivät sisällä, Sario painottaa.

Vitamiineja ja mineraaleja, kiitos

50 prosenttia ranskalaisista, espanjalaisista ja saksalaisista haluaa käyttämiensä ihonhoitotuotteiden sisältävän vitamiineja.

52 prosenttia kiinalaisista pitää tärkeänä, että vartalonhoitotuotteet sisältävät luonnosta saatuja vaikuttavia aineita.

21 prosenttia amerikkalaisista haluaa käyttää ihonhoitotuotteita, jotka sisältävät mahdollisimman vähän raaka-aineita – siitä on noussut rapakon takana oikea trendi.

– Trendi näkyy tällä hetkellä tee se itse -kosmetiikkapakkauksina. Eri raaka-aineista voi itse sekoittaa oman tuotteensa, Sario kuvaa.

Esimerkiksi kotona voi loihtia naamiokoneen avulla itse oman kasvonaamionsa: laitteeseen kaadetaan vaikkapa appelsiini- tai porkkanamehua. Laite sekoittaa raaka-aineet voide- tai seerumipohjaiseen massa-aineeseen, josta syntyy naamio.


KOUSOn kotona käytettävä laite uuttaa käymismenetelmän avulla entsyymejä hedelmistä ja vihanneksista. Kuluttaja voi hyödyntää näitä entsyymejä kotitekoisissa ihonhoitotuotteissaan.

Poktu-laite puolestaan lukee kämmenestä henkilön ravintoainepitoisuudet ja annostelee tämän jälkeen tarvittavat lisäravinteet, jotta henkilö saisi ihanteellisen määrän vitamiineja ja mineraaleja.

Kiire ja väsyttää – saako energiaa nyt tuoksuista?

Kiire näkyy ympäri maailmaa: uupumus ja väsymys ovat suuri haaste kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille.

Väsymys ja kiire näkyvät kasvoilla

79 prosenttia englantilaisista aikuisista inhoaa väsymyksen tunnetta.

Seitsemän kymmenestä italialaisesta ja saksalaisesta naisesta kokee unen puutteen ja stressitason vaikuttavan ihonsa kuntoon.

Amerikassa väsymys ja uupumus ovat toiseksi suurin terveydellinen huolenaihe ylipainon jälkeen.

Energisoivat ruokavaliot tulevat olemaan myös vahva trendi: kuluttajat syövät rautaa, vitamiineja ja muutoinkin terveellisesti, jotta energiatasot saadaan nousemaan.


Liikunta ja terveellinen ruokavalio ovat avainasemassa, mutta ei riitä, että salilla kyykätään.  Kauneudenhoitosarjat kehittävät jumppaohjeita myös kasvoille ja vartalolle. Niihin yhdistetään energisoivia tuotteita, lisäravinteita ja erilaisia laitteita. Meditaatio-ohjelmat, jotka auttavat saavuttamaan hyvän olon tunteen ja palauttavat kadonneen energian, jatkavat suosiotaan.


– Jooga, pilates, mietiskely – näihin trendilajeihin tullaan lisäämään aromaterapeuttisia tuotteita, tuoksuja, vartalo- ja kasvohoitotuotteita sekä hierontoja, jotta saadaan olo energisemmäksi, Sario kuvaa.

 
Liikuntasuositusten ohelle on kehitelty muun muassa energisoivia tuoksuja.

– Urheilun jälkeen käytetään suihkeita, jotka rentouttavat ja vähentävät lihasjännitystä.

Väsyneitä kasvoja puolestaan pyritään herättelemään lisäämällä ihon energian saantia:  sähkön avulla aktivoidaan solujen energian tuotantoa.

Kosmetiikkasarjat hyödyntävät nyt ja tulevaisuudessa myös erilaisia koostumuksia saadakseen aikaan erilaisia energisoivia tuntemuksia. Tuotteet voivat esimerkiksi lämmittää tai viilentää, kuplia virkistävästi ja jopa nipistellä. Tarkoituksena on, että niistä tulee energinen olo.

Millaista vanhinkoa aurinko voi aiheuttaa?

2:53

Lähde: Kauneusseminaari 24.5.2016, Mintel

Mainos

Lisää aiheesta

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.