Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Näin hallitus pyrkii puolittamaan liikenteen päästöt – ministeri Harakka: "Elämme maailmanlaajuista siirtymäkautta"

Lehtikuva
Julkaistu 06.05.2021 14:52(Päivitetty 06.05.2021 15:55)

MTV UUTISET – STT

Hallitus on tehnyt periaatepäätöksen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisestä kotimaan liikenteessä eli niin kutsutusta fossiilittoman liikenteen tiekartasta. Kolmivaiheisen suunnitelman tavoitteena on puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä.

Suunnitelma koskee etenkin tieliikenteen päästöjä. Valtioneuvosto teki kuitenkin periaatepäätökset myös meri- ja sisävesiliikenteen sekä lentoliikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisestä.

–  Elämme maailmanlaajuista siirtymäkautta, jossa liikkuminen ja kuljetukset muuttuvat ilmastoystävällisemmiksi. Myös Suomessa kehitetään vientituotteiksi asti uusia teknologioita ja fiksuja käytäntöjä. Päästövähennys on itse asiassa seuraus tehokkaista ratkaisuista, joihin valtio tarjoaa monia tukia ja kannustimina niin yrityksille kuin kansalaisille, toteaa liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.).

–  Samalla kun uusia ratkaisuja otetaan ennakkoluulottomasti käyttöön, on huolehdittava sosiaalisesta oikeudenmukaisuudesta. Jos liikenne sähköistyy tavoitteen mukaisesti, myös vaikutus fossiilisen polttoaineen hintaan jää huomaamattomaksi. Kuljetusten kustannuksia pidetään tarkkaan silmällä.

Liikenteen kasvihuonekaasujen puolittamisen tavoite vuoteen 2030 mennessä vuoteen 2005 verrattuna määriteltiin jo Juha Sipilän (kesk.) hallituksen energia- ja ilmastostrategiassa vuonna 2016. Se on osa Suomen sitoumusta EU:n päästövähennystavoitteissa. Vuoteen 2045 mennessä liikenne on määrä muuttaa nollapäästöiseksi.

Vuonna 2005 tieliikenteen hiilidioksidipäästöt olivat yhteensä noin 12,5 miljoonaa tonnia, joten vuonna 2030 päästöt saisivat olla yhteensä noin 6,25 miljoonaa tonnia. Periaatepäätöksen toimilla tavoitellaan vielä 1,65 miljoonan hiilidioksiditonnin vähennystä, jotta päästöt puolittuvat. Liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen perusennuste päivitetään kevään ja tulevan kesän aikana.

Kolme vaihetta

Liikenteen tiekartta koostuu kolmesta eri vaiheesta. Niistä ensimmäinen sisältää tukea ja kannustimia fossiilisista polttoaineista luopumiseen. Fossiilisia polttoaineita korvataan muun muassa sähköllä ja biokaasulla, ajoneuvokantaa uudistetaan ja liikennejärjestelmän energiatehokkuutta pyritään nostamaan. Käytännön keinoihin kuuluvat myös esimerkiksi sähköautojen hankintatuet sekä biokaasun ja sähköpolttoaineiden sisällyttäminen jakeluvelvoitteeseen.

Toisessa vaiheessa arvioidaan muun muassa etätyön ja liikenteen uusien palveluiden vaikutuksia kasvihuonekaasupäästöihin. Kolmannessa vaiheessa tehdään tarvittaessa päätöksiä täydentävistä keinoista. 

–  Jos tavoite päästöjen puolittamisesta ei näytä toteutuvan, hallitus tekee päätökset muista tarvittavista toimista. Tätä varten hallitus jatkaa eri toimenpiteiden, kuten fossiilisten polttoaineiden kansallisen päästökaupan sekä ajoneuvokilometreihin ja tieluokkiin perustuvan liikenneveromallin valmistelua, liikenne- ja viestintäministeriö kertoo tiedotteessa.

Päätökset myös vesi- ja lentoliikenteestä

Lentoliikennettä koskevassa periaatepäätöksessä vahvistettiin lentoliikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiskeinot ja kansainvälisen vaikuttamisen painopisteet.

Ministeriön mukaan lentoliikenteen päästöt ovat 2000-luvulla kasvaneet Suomessa erittäin voimakkaasti ja pandemian jälkeen lentoliikenteen määrän ennustetaan jatkavan pian kasvuaan niin Euroopassa kuin globaalisti.

Periaatepäätössä linjataan, että kotimaan ja Suomesta lähtevän kansainvälisen lentoliikenteen päästöjä vähennetään vuoden 2018 tasosta 15 prosenttia vuoteen 2030 mennessä ja 50 prosenttia vuoteen 2045 mennessä. Päästövähennystavoite koskee sektorin sisäisiä päästöjä. Kotimaan lentoliikenteen tulee olla päästötöntä vuoteen 2045 mennessä.

 Periaatepäätöksen toimet liittyvät uusiutuviin polttoaineisiin, energiatehokkuuteen ja hinnoitteluun. Käyttöön otetaan esimerkiksi uusiutuvien lentopolttoaineiden sekoitevelvoite. Energiatehokkuutta pyritään edistämään ilmatilan toimivuutta parantamalla ja ottamalla käyttöön päästöjä vähentäviä lentomenetelmiä. Esimerkiksi vapaan reitityksen ilmatilaa laajentamalla voitaisiin lyhentää lentoreittejä ja vähentää päästöjä.

Lisäksi valtion matkustusstrategiaa muutetaan niin, että lentomatkustamisen määrää vähennetään etäyhteyksiä hyödyntämällä ja suositaan vähäpäästöisiä matkustusvaihtoehtoja.

Myös meri- ja sisävesiliikenteen osalta periaatepäätöksessä linjataan useista toimista, joilla helpotetaan siirtymistä vaihtoehtoisiin käyttövoimiin ja polttoaineisiin. Samalla tuetaan olemassa olevien alusten energiatehokkuuden parantamista ja uusien vähäpäästöisten alusten kehittämistä.

Kansallisten toimien lisäksi periaatepäätöksessä korostetaan aktiivista vaikuttamista kansainvälisen meriliikenteen päästöjen vähentämiseksi, sillä maailmanlaajuiset toimet ovat kansainvälisellä merenkulkualalla tehokkaimpia.

2:14Turveratkaisu johtaa fossiilisten päästöjen kasvuunTurveratkaisu johtaa fossiilisten päästöjen kasvuun.

Lue myös: Kaukolämmön hintaan kesäksi roima korotus Helsingissä: Syynä kivihiili, josta kaupunki on riippuvainen – näin paljon lasku kasvaa

6.5.2021 juttua päivitetty kauttaaltaan ja otsikko vaihdettu.

Lisää aiheesta:

Ilmastovuosikertomus: Suomi ei ole pääsemässä ilmastotavoitteisiinsa Ilmastopaneeli: Ilmastotavoitteet ovat saavutettavissa, mutta nykytoimilla niihin ei päästäEU:ssa sopu päästökauppajärjestelmän uudistuksesta – ilmaisten päästöoikeuksien jakamista lopetellaan 2026 alkaenTältä hallituksen yhteinen sopu kuulosti keskustan ja vihreiden äänellä: "Bensavero ei nouse", vannoi Saarikko – "Ilmastokriisi ei häviä", vastasi OhisaloSitran selvitys moittii Suomen ilmastopolitiikkaa selkeän vision puutteesta – ennakointi pienentäisi ilmastotoimien lopullista hintaaLentoliikenne lisääntyy, mutta päästöjä pitäisi hillitä – Finnair ottaa käyttöön biomaksun, lentokoneiden painoa kevennetään
PolitiikkaHallitusIlmastonmuutosKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Politiikka
  • Eilen20:52
    Ilmastonmuutos

    USA ei lähetä korkean tason edustusta YK:n ilmastokokoukseen

  • Eilen18:30
    Helsinki

    Miten miljardien eurojen junarata Helsingistä Turkuun hyödyttää suomalaisia?

  • Eilen11:29
    MTV Uutisextra

    Liikenneministeri Ranne: Näin hallitus puuttuu hämärään toimintaan takseissa

  • pe21:12
    Orpon hallitus

    Turun tunnin junasta sopu – Orpo Turun Sanomille: "Kyllä tämä on tässä"

  • pe19:52
    Turku

    Keskustan Ovaska varoittaa Länsirata-kuntia kustannuksista – "Vastuutonta"