Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Haitaribussit tekevät paluun Helsinkiin – tällaisia ovat yli 18-metriset sähköiset jättiläiset

Julkaistu 17.02.2021 09:52
Toimittajan kuva
Jere Silfsten

jere.silfsten@mtv.fi

Haitaribussit tekevät paluun pääkaupunkiseudun liikenteeseen 15 vuoden tauon jälkeen.

Tämän vuoden elokuussa pääkaupunkiseudulla otetaan käyttöön yhteensä 40 sähköllä toimivaa haitaribussia. Linja-autot toimitetaan Kiinasta.

Helsingin seudun liikenne (HSL) valitsi viime vuoden heinäkuussa joukkoliikenneyhtiö Nobinan ajamaan seudun linja-autoliikennettä kilpailutuksessa, jonka arvo seitsemän vuoden aikana on yhteensä noin 127 miljoonaa euroa.

Sopimus sisältää 58 uutta sähköbussia, joista 40 on 18,5 metriä pitkiä haitaribusseja.

Lue myös: Haitarit palaavat pääkaupunkiseudulle: Helsinkiin ja Vantaalle kymmeniä nivelöityjä sähköbusseja

HSL:n hankepäällikkö Ville Uusi-Rauvan mukaan uusien haitaribussien suurin matkustajamäärän lisäys tulee seisomapaikkojen ansiosta. Tästä syystä nivel- eli haitaribussit soveltuvat hyvin lyhyemmille matkoille. Myös uusien sähköisten bussien hiljaisuus on vakuuttanut Uusi-Rauvan.

– Ei pelkästään ne päästöt, vaan myös se hyöty näistä on, että näistä ei tule melua tai tärinää, kertoo Uusi-Rauva.

Katso videolta, kun toimittajamme lähti selvittämään, minkälaisia ensi kesänä katukuvaan saapuvat haitaribussit ovat!

Lisää aiheesta:

Pikaratikan kyytiin jonotettiin jo aamuneljältä – katso videokooste ensimmäisestä matkastaTältä näyttävät VR:n Sveitsistä ostamat uudet lähijunat – herkkuina pöydät ja nettiyhteysLähes 19-metriset haitaribussit palasivat liikenteeseen Helsingissä – MTV hyppäsi upouuden sähkönivelbussin kyytiinKolmella eurolla Turkuun? Pian se on mahdollista, kun uusi halpabussiyritys aloittaa liikennöinnin Helsingin ja Turun välilläHaitarit palaavat pääkaupunkiseudulle: Helsinkiin ja Vantaalle kymmeniä nivelöityjä sähköbussejaHyppää kyytiin! Pasilassa kulkee tästä päivästä alkaen robottibussi, jolla ei ole kuljettajaa – ajaako tulevaisuudessa busseja enää kukaan?
Julkinen liikenneHSLLiikenneLinja-autotKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Julkinen liikenne
  • ma11:59
    Helsinki

    Näin ratikkaliikenne muuttuu Helsingissä

  • 1.11.18:30
    Politiikka

    Miten miljardien eurojen junarata Helsingistä Turkuun hyödyttää suomalaisia?

  • 31.10.21:12
    Politiikka

    Turun tunnin junasta sopu – Orpo Turun Sanomille: "Kyllä tämä on tässä"

  • 30.10.13:49
    Politiikka

    Ministeri Ranne: Tunnin junasta voi tulla sopu pian

  • 27.10.15:13
    Vantaa

    Vantaan ratikan hinta noussut 750 miljoonaan – selvästi muita kaupunkeja kalliimpi