Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Häiritsevä trendi yleistyy lasten keskuudessa: "Kuolleilla" vanhemmilla kalastellaan tykkäyksiä

Shutterstock
Julkaistu 17.03.2017 12:32

MTV LIFESTYLE

Uusi trendi saa lapset turvautumaan suru-uutisiin tykkäyksien toivossa.

Suosittujen tubettajien kommenttiosioissa maailmalla on eräs yhteinen piirre, joka herättää huomion. Lapset ovat alkaneet peukutusten toivossa raportoida kuolleista lemmikeistä, vanhemmista ja sukulaisista. Myös oman sosiaalisen median tilille hankitaan seuraajia samalla tavalla.

Psykologian tohtori Joanne Meredith Salfordin yliopistosta kertoo New Statemanille, että kyseessä on kuolemaan ja suruun liittyvien normien hyväksikäyttäminen.

– Julkaisemalla tällaisia kommentteja kirjoittajat käyttävät hyväksi sitä käsitystä, että läheisen menettänyttä kohdellaan hyvin. Julkaisulla yritetään saavuttaa jotain, mitä muuten ei saisi, Meredith sanoo.


Twitterissä nimimerkki @HarryMyCatDied on uudelleenjulkaissut suositun One Direction -yhtyeen yhdelle jäsenelle osoitettuja tviittejä, joissa kerrotaan jostain surullisesta tapahtumasta siinä toivossa, että oma idoli vastaa viestiin.

Meredith muistuttaa Münchhausenin oireyhtymästä, jossa ihminen teeskentelee sairautta saadakseen huomiota. Samanlaista käyttäytymistä on havaittavissa nettikäyttäjissä iästä riippumatta. Vaikka osa kommenteista olisikin teeskenneltyjä, Meredith muistuttaa, että osa lapsista kirjoittanee totta.

Tohtori Jacqui Taylor toimii sosiaalipsykologian ja netissä tapahtuvan kommunikaation spesialistina ja varoittaa valloillaan olevasta trendistä.

– Huomiota hakevat yhä nuoremmat lapset ja yhä vakavammilla valheilla, Taylor sanoo.

Samalla hän muistuttaa, miten surulliset tarinat saattavat lähteä netissä leviämään kulovalkean tavoin. Jos sepitetty valhe leviää laajalle, voivat seuraukset ja häpeän suuruus lapselle olla suuri.

Edge Hillin yliopiston kybermaailmaan erikoistunut psykologian tohtori Linda Kaye muistuttaa kuitenkin, että kyseessä voi olla vain lasten tapa tuntea sosiaalista yhteenkuuluvuutta.

Vuonna 2015 Kalifornian yliopistossa tehty tutkimus paljasti, että 9-15-vuotiaat sosiaalisen median käyttäjät hamuavat julkisuuteen YouTuben ja muiden samankaltaisten kanavien kautta ja ovat valmiita menemään jopa äärimmäisyyksiin saavuttaakseen tavoitteensa.

Lähde: New Statesman

***

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Lisää aiheesta:

Oletko jo törmännyt deittimaailman uuteen koronailmiöön? Näin toimii maskfishing: "Mutta myöhemmin, kun hän ottaa maskinsa pois..."TikTokissa viihtyvät nyt perheenjäsenet vauvasta vaariin: Eristyksissä olevat perheet lähentyvät videoiden parissa – myös megajulkkikset innostuneet sovelluksestaPähkähullussa somehaasteessa piilee kuolemanvaara – jätesäkkitemppu sai asiantuntijat huolestumaanErikoinen some-trendi saa nuoret rehentelemään rikkauksillaan – Kiina yrittää kaapata ilmiön itselleenMiksi teini räpsii kuvia itsestään? Tutkijat löysivät huolestuttavan selityksen Brittiperheellä erikoinen pakkomielle selfieihin: ”Me kaikki yritämme luoda perheistämme brändiä”
Mitä ihmettä?YouTubeLapsetDigiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Mitä ihmettä?
  • 06:03
    Sairaudet ja taudit

    Musta surma vei 25 miljoonaa eurooppalaista – tutkijoilta uutta tietoa vitsauksen saapumisesta

  • Eilen18:05
    Islanti

    Islannin lapsilla piinaviikot – laiskuri joutuu hirviökissa Jólakötturinnin kitaan

  • 5.12.11:54
    Uusi-Seelanti

    Varas nielaisi Fabergé-munakorun – perästä kuului

  • 5.12.09:57
    Joulu

    "Zombi-Jeesus" varastettiin kuuluisalta aukiolta

  • 5.12.05:49
    Käärmeet

    Muinaisen anakondan koko yllätti tutkijat