Grönholmilla vahva ote voitosta

Suomen MM-rallin avauspäivä ajettiin Peugeot-tallin tahdittamana: Marcus Grönholm johtaa rallia 18,3 sekunnilla ennen tallitoveriaan ja serkkuaan Sebastian Lindholmia.

Uransa parasta MM-rallia kaasutteleva Janne Tuohino putosi perjantain etapin päättäneellä yleisöerikoiskokeella tapahtuneen pyörähdyksen hidastamana neljänneksi. Hän on 14 sekunnin päässä kolmanneksi nousseesta Ford-tallitoveristaan Markko Märtinistä.

Vuosina 2000-2002 Suomen MM-rallia hallinnut Grönholm nousi rallin johtoon kuudennella ek:lla, kun kisaa johtanut Peugeot-tallitoveri Harri Rovanperä ajoi ulos. Rovanperä keskeytti huoltoon, kun Kansainvälisen autoliiton FIAn virkailijoiden mielestä auton turvakaaret eivät enää olleet riittävän hyvässä kunnossa.

Grönholm, 36, ajoi perjantaina kymmenen erikoiskokeen reitillä viisi pohja-aikaa. Hän ei löytänyt kunnon ajorytmiä aamulla ja oli kolmen ek:n jälkeen neljäs, mutta nousi neljännellä ek:lla kolmanneksi, kun kolmantena ollut Subarun Petter Solberg keskeytti.
- Ajoin mutkan leveäksi. Auto putosi ojaan. Olin varma, että pystymme jatkamaan, mutta tien reunassa ollut kivi teloi pyörän ripustuksen, Solberg kertoi.

Viidennellä ek:lla Grönholm nousi toiseksi ja Ruuhimäessä kärkeen. Iltapäivällä, kun aamun kolmen ek:n rypäs Kuohu, Parkkola ja Mökkiperä ajettiin uudelleen, Grönholm porhalsi pohjat kaikille pätkille.
- Kaksoisjohto on aina hyvä asia, mutta en saanut itsestäni aivan kaikkea irti, Grönholm kertaili.

Lindholm ja Tuohino päivän hahmot

Perjantain hahmoiksi nousivat koko päivän kolmen parhaan joukossa pysynyt Lindholm ja parhaana Ford-kuljettajana viiden parhaan joukossa koko päivän ajanut Tuohino.
- Tykkään tästä autosta, mutta en odottanut olevani näin korkealla, Lindholm hymyili.

Lindholm, 43, on ajanut Suomen MM-rallin yli 20 kertaa, mutta paras sijoitus on neljäs sija vuoden 1997 kilpailusta. Viime vuodet inkoolainen on ajanut testejä Peugeotille. Hän testaa myös Suomen MM-rallissa, sillä vain hänen autossaan on viisivaihteinen vaihdelaatikko, jonka Peugeot ottaa yleiseen käyttöön Saksan MM-rallista alkaen, jos se toimii Suomessa moitteetta.
- Se toimii upeasti. Muidenkin vauhti kasvaa, kun he saavat sen käyttöönsä, Lindholm vakuutti.

Tuohino ajoi Ruotsissa Fordin tehdasautolla neljänneksi. Nyt kiikarissa on uran ensimmäinen MM-tason palkintopallisijoitus vastaavalla kalustolla. Leppävirtalainen ajoi perjantain ek:lla kahdesti kolmanneksi ja kolmesti neljänneksi. Hän oli iltapäivällä pitkään kolmas, mutta putosi Killerin yleisöek:lla neljänneksi.
- Koko ajan on tultu se mikä päästään. Pikkuvirheet kun saa vielä karsittua, ek-ajoista voi puristaa vielä sekunteja, tyytyväinen Tuohino arvioi ennen Killerin yleisöerikoiskoetta.

Hirvosella epäonnea, Paasonen huippuvauhdissa

Suomen MM-rallin voittoa puolustava Märtin valitteli perjantaina, että näkö ei ole vielä sataprosenttinen Argentiinan ulosajon jäljiltä, eikä hän pystynyt ajamaan Tuohinon kanssa samaa vauhtia.
- Kun näkö ei ole ihan normaali, siihen ei voi luottaa ja se syö hirveästi voimia, kun joutuu keskittymään siihen, että näkisi kunnolla, Märtin sanoi.

Subarun Mikko Hirvonen oli viides ennen perjantain viimeistä erikoiskoetta. Killerin ek:lla Hirvonen teloi ajokkinsa pyörän ripustuksen osuttuaan aitaan ja joutui keskeyttämään. Hirvonen saattaa jatkaa kisaa lauantaina ns. superrallisäännön perusteella.

Skodan Jani Paasonen jahtaa Suomen MM-rallista näyttöä tehdastallien päättäjille. Hän on kilpailussa parhaana Skoda-kuljettajana kuudes. Eroa kärkeen on 56,5 sekuntia, kun turbo-, jarru -ja ajettavuusongelmien kanssa kamppaillut Toni Gardemeister on 12:s reilut kaksi minuuttia kärjestä. -Päivällä oli murheita bensapumpun kanssa, mutta itse olen tyytyväinen, Paasonen myhäili.

Suomen MM-ralli, tilanne EK10/22:

 1. Marcus Grönholm   Peugeot  59.08,6 
 2. S.Lindholm        Peugeot    +18,3  
 3. Markko Märtin     Ford       +28,4  
 4. Janne Tuohino     Ford       +42,4  
 5. Carlos Sainz      Citroen    +51,3  
 6. Jani Paasonen     Skoda      +56,5  
 7. Sébastien Loeb    Citroen  +1.01,2  
 8. Francois Duval    Ford     +1.01,7  
 9. Kristian Sohlberg Mitsub.  +1.27,4  
10. Daniel Carlsson   Peugeot  +2.14,0  
11. Henning Solberg   Peugeot  +2.23,3  
12. Toni Gardemeister Skoda    +2.39,5  
13. Gilles Panizzi    Mitsub.  +2.53,0  
14. Armin Schwarz     Skoda    +3.33,0  

Keskeyttäneitä:
Juuso Pykälistö    Citroen EK2  Moottorivika 
Jari-Matti Latvala Suzuki  EK3  Ulosajo
Petter Solberg     Subaru  EK4  Ulosajo
Harri Rovanperä    Peugeot EK6  Ulosajo
Mikko Hirvonen     Subaru  EK10 Ulosajo

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat