Fruugosta toivotaan uutta suomalaista menestystarinaa

Huippujohtajien luotsaama nettipalvelu Fruugo voisi hyvinkin olla Suomelle se kaivattu, uusi Nokia.

Salamyhkäisesti lanseeratusta palvelusta on kohkattu jo vähintään tarpeeksi talven mittaan, eikä vähiten sen hallituksessa istuvien huippunimien vuoksi. Mukana ovat Jorma Ollila sekä F-Securen Risto Siilasmaa. Odotukset ovat kovat. Mutta mikä Fruugo on?

- Se on kuluttajille suunnattu kansainvälinen kauppapaikka. Kuluttaja voi tulla ympäri Eurooppaan palveluun omalla kielellään. Kauppiaat puolestaan voivat tavoittaa suuren määrän kuluttajia ympäri Eurooppaa ilman, että joutuvat investoimaan siihen hirveitä määriä, sanoo toimitusjohtaja Juha Usva Huomenta Suomen haastattelussa.

Nettiyhtiön toiminta perustuu siihen, että kauppiaat maksavat Fruugon palveluista provision myyntihinnasta. Kuluttajalle palvelun käyttäminen ei tuo suoria kustannuksia.

Palvelulle on Usvan mukaan tilausta.

- Tilastot osoittavat, että tällä hetkellä perinteinen kivijalkakauppa on monissa paikoissa laskussa. Sähköinen kaupankäynti taas on nousussa.

Aivan uutta Nokiaa Fruugosta ei saa, sillä Fruugon liiketoimintaidea perustuu palveluiden tarjoamiseen. Suomi on perinteisesti ollut teknologiainnovaatioiden luvattu maa.

- Nyt ollaan siirtymässä teknologiayhteiskunnasta palveluyhteiskuntaan. Innovointi pelkän teknologian avulla ei ole enää niin helppoa, Usva pohtii.

Lue myös:

    Uusimmat