Finnbirch-aluksen uppoamisen syynä lastin huono kiinnitys

Rahtialus Finnbirchin uppoaminen Itämerellä johtui lastin puutteellisesta kiinnityksestä. Lisäksi kahden vuoden takaiseen turmaan oli syynä kova merenkäynti, katsoo Ruotsin valtion onnettomuustutkintalautakunta.

Onnettomuudessa kuoli kaksi ihmistä. Ro-ro-alus Finnbirch oli matkalla Helsingistä Tanskan Århusiin marraskuussa 2006, kun se sai 30-35 asteen kallistuman ja upposi neljä tuntia myöhemmin Gotlannin ja Öölannin välisellä merialueella. 156 metrin mittaisessa aluksessa oli 14 hengen miehistö. Heistä yksi hukkui laivan mukana ja toinen kuoli hypotermiaan.

Ruotsin onnettomuustutkinnan raportin mukaan merialueella oli kova tuuli, noin 20-28 metriä sekunnissa, ja voimakas merenkäynti. Aallokon korkeus oli neljä metriä, pahimmillaan jopa seitsemän kahdeksan metriä.

Finnbirch ajoi lautakunnan mukaan epäedullista kurssia ja vauhtia korkeassa ja pitkässä aallokossa. Tämä sai laivan kallistumaan ja lastin siirtymään.

Onnettomuuteen vaikutti myös se, että lastin kiinnitys oli puutteellisesti tehty tai kiinnitys oli huonosti varmistettu. Lastauskäsikirjaa oli noudatettu puutteellisesti.

- Me toimitimme alukselle lastin ja tilatut lastinkiinnitysvälineet. Vastuu lastin kiinnityksestä ja sen varmistamisesta oli laivan ja varustamon, sanoi Finnlinesin lakiasiainjohtaja Lars Trygg.

- Meidän käsityksemme mukaan syy tähän ikävään onnettomuuteen oli navigointivirhe. Ei olisi pitänyt ajaa siihen kurssiin sillä vauhdilla. Merenkäynti oli hyvin vaikea, ja laivan stabiliteetti ei sitä kestänyt, Trygg jatkoi.

Laiva kuului ruotsalaiselle Lindholm Shipping -varustamolle, joka on osa suomalaista Rettig-ryhmää.

- Me emme ole täysin samaa mieltä kuin onnettomuuslautakunnan raportti, mutta emme halua mennä yksityiskohtiinkaan. Tällaisten raporttien tehtävä on estää lähinnä tulevia onnettomuuksia, sanoi Lindholm Shippingin toimitusjohtaja Jan Larsen.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat