EU:n mukaan TikTok pimittää tietoja.
Euroopan unioni syyttää sosiaalisen median palvelu Tiktokia digitaalisten säännösten rikkomisesta. EU-komission mukaan kiinalaisomisteinen Tiktok ei ole riittävän läpinäkyvä palvelussa julkaistavien mainosten suhteen.
Komission lausunnon mukaan Tiktok ei anna tarvittavia tietoja mainostensa sisällöistä, kohteista ja maksajista.
Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun EU virallisesti syyttää Tiktokia digitaalisten palveluiden säännösten (DSA) rikkomisesta. Kyseessä on EU:n merkittävä verkkosisältöjä koskeva säännös.
DSA:n mukaan maailman suurimpien digitaalisten yritysten on perustettava mainoskirjasto, josta näkyy tietoja yritysten alustoilla olevista mainoksista.
– Alustavien tietojen mukaan Tiktok ei noudata DSA:ta mainoskirjastonsa keskeisillä alueilla, mikä estää palvelun mainos- ja kohdentamisjärjestelmien aiheuttamien riskien täydellisen tarkastamisen, muun muassa digitaalisista asioista vastaava komissaari Henna Virkkunen sanoo.
Seuraavaksi Tiktokilla on mahdollisuus antaa vastine.
Jos EU-komission alustavat havainnot vahvistetaan, komissio voi määrätä Tiktokille sakot. Komissio voi myös määrätä palvelulle uhkasakkoja, jotta se alkaisi noudattaa EU:n digitaalisia sääntöjä.