Elämää modernilla autotehtaalla – tutustuimme autojen tuotantoon Slovakiassa

Nykyaikainen autotehdas on kunnioitusta herättävä tuotantolaitos, jossa kaikki toimii tarkasti ja ennakoitavasti. Pääsimme vierailemaan Slovakian Zilinassa Kian tehtaalla.

Korealainen autonvalmistaja Kia on panostanut muutaman vuosikymmenen ajan merkittävästi Euroopan markkina-alueeseen. Oman paikallisen muotoilustudion lisäksi Kialla on Slovakiassa tehdas, jossa valmistetaan Ceed-mallistoa, katumaasturi Sportagea, sekä pientä tila-auto Vengaa. Olimme tehtaalle, kun siellä aloitettiin Ceed-perheen uusimman jäsenen, uuden ProCeedin valmistus.

Auton tuotanto tehtaalla alkaa koripaneelien ja runkorakenteiden prässäämisestä sekä näiden liittämisestä yhteen. Nämä vaiheet ovat nykypäivänä pitkälti automatisoituja, ja tuotannon alkuvaiheissa ihmisten rooli on lähinnä toimia valvojana ja tarkistaa tilanne hälytyksen sattuessa.

Hitsaamon jälkeen korit suuntaavat maalaamoon, joka on myös robottien valtakuntaa. Tämä jälkeen korit suuntaavat kokoonpanolinjalla, ja tässä vaiheessa mukaan astuu myös ihmistyö. Valtaosa kokoonpanotyöstä tehdään edelleen ihmisten ohjaamana, mutta näissäkin tehtävissä on paljon mukana työtä helpottavaa automaatiota ja työntekijää avustavaa tekniikkaa. Tuotannon laadun varmistamisessa osien kokoonpanossa ihmisellä on edelleen tärkeä rooli.

Huomionarvoista tehtaalla on siisteys sekä välivarastojen puuttuminen. Näistä ensimmäinen on toki yleisen työkulttuurin sekä työntekijöiden ohjeistamisen tulosta. Siisteys ja järjestys herättää luottamusta. Välivarastojen puuttumisen puolestaan mahdollistaa hiottu tuotannonohjaus sekä luotettavat alihankkijat. Tehtaalta välitetään reaaliajassa tietoa osien ja osakokonaisuuksien toimittajille, jotka reagoivat ilmoitettuun tarpeeseen. Jokaisella tehtaalle tulevalla osalla on aina tiedossa paikka, eivätkä ne tästä syystä odottele käytävillä uutta kotiaan turhan pitkään.

Sisustuksen pääasiallisen kokoonpanon jälkeen on vuorossa auton korin ja alustan sekä voimalinjan liittäminen toisiinsa. Korin lisäksi Kian tehtaalta löytyy oma moottoriosasto, jossa kootaan Zilinassa valmistettaviin autoihin tarvittavat moottorit. Kian tehtaalta moottoreita toimitetaan myös konsernisisar Hyundain tehtaalle Tsekkeihin, ja sieltä puolestaan toimitetaan vaihteistot Zilinaan.

Jatkuvasti eteenpäin liikkuvalla linjalla jokaisella työpisteellä on määrätty aika suorittaa tehtävä. Kenelläkään ei kuitenkaan näytä olevan kiire, vaan kaikki vaiheet suoritetaan rauhassa ja tarkasti. Kokoonpanolinjan päässä omilla pyörillä eteenpäin etenevä auto päätyy lopputarkistukseen. Tässä vaiheessa muun muassa testataan auton perustoimintojen, kuten äänimerkin, tuulilasinpyyhkimien ja valojen toiminta. Kokonaisuudessaan noin 15 tuntia kestävä matka autotehtaan läpi lähestyy loppuaan.

Kuvat: Mikko Autio

Teknavin 17. tuotantokauden toisessa jaksossa vieraillaan Kian tehtaalla Zilinassa. Jakso ensiesitys nähdään maanantaina 1.4. klo 22.35 MTV3-kanavalla. Uusinnat ti 2.4. klo 14.00, to 4.4. klo 00.55 ja su 7.4. klo 13.00 MTV3. Lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.

Lue myös:

    Uusimmat