Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Elämää modernilla autotehtaalla – tutustuimme autojen tuotantoon Slovakiassa

Julkaistu 02.04.2019 06:45
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

mikkoau

Nykyaikainen autotehdas on kunnioitusta herättävä tuotantolaitos, jossa kaikki toimii tarkasti ja ennakoitavasti. Pääsimme vierailemaan Slovakian Zilinassa Kian tehtaalla.

Korealainen autonvalmistaja Kia on panostanut muutaman vuosikymmenen ajan merkittävästi Euroopan markkina-alueeseen. Oman paikallisen muotoilustudion lisäksi Kialla on Slovakiassa tehdas, jossa valmistetaan Ceed-mallistoa, katumaasturi Sportagea, sekä pientä tila-auto Vengaa. Olimme tehtaalle, kun siellä aloitettiin Ceed-perheen uusimman jäsenen, uuden ProCeedin valmistus.

Tehtaalla vietettiin juhlallisuuksia uuden mallin tuotannonaloituksen kunniaksi.

Auton tuotanto tehtaalla alkaa koripaneelien ja runkorakenteiden prässäämisestä sekä näiden liittämisestä yhteen. Nämä vaiheet ovat nykypäivänä pitkälti automatisoituja, ja tuotannon alkuvaiheissa ihmisten rooli on lähinnä toimia valvojana ja tarkistaa tilanne hälytyksen sattuessa.

Hitsaamon jälkeen korit suuntaavat maalaamoon, joka on myös robottien valtakuntaa. Tämä jälkeen korit suuntaavat kokoonpanolinjalla, ja tässä vaiheessa mukaan astuu myös ihmistyö. Valtaosa kokoonpanotyöstä tehdään edelleen ihmisten ohjaamana, mutta näissäkin tehtävissä on paljon mukana työtä helpottavaa automaatiota ja työntekijää avustavaa tekniikkaa. Tuotannon laadun varmistamisessa osien kokoonpanossa ihmisellä on edelleen tärkeä rooli.

Galleria

Huomionarvoista tehtaalla on siisteys sekä välivarastojen puuttuminen. Näistä ensimmäinen on toki yleisen työkulttuurin sekä työntekijöiden ohjeistamisen tulosta. Siisteys ja järjestys herättää luottamusta. Välivarastojen puuttumisen puolestaan mahdollistaa hiottu tuotannonohjaus sekä luotettavat alihankkijat. Tehtaalta välitetään reaaliajassa tietoa osien ja osakokonaisuuksien toimittajille, jotka reagoivat ilmoitettuun tarpeeseen. Jokaisella tehtaalle tulevalla osalla on aina tiedossa paikka, eivätkä ne tästä syystä odottele käytävillä uutta kotiaan turhan pitkään.

Sisustuksen pääasiallisen kokoonpanon jälkeen on vuorossa auton korin ja alustan sekä voimalinjan liittäminen toisiinsa. Korin lisäksi Kian tehtaalta löytyy oma moottoriosasto, jossa kootaan Zilinassa valmistettaviin autoihin tarvittavat moottorit. Kian tehtaalta moottoreita toimitetaan myös konsernisisar Hyundain tehtaalle Tsekkeihin, ja sieltä puolestaan toimitetaan vaihteistot Zilinaan.

Galleria

Jatkuvasti eteenpäin liikkuvalla linjalla jokaisella työpisteellä on määrätty aika suorittaa tehtävä. Kenelläkään ei kuitenkaan näytä olevan kiire, vaan kaikki vaiheet suoritetaan rauhassa ja tarkasti. Kokoonpanolinjan päässä omilla pyörillä eteenpäin etenevä auto päätyy lopputarkistukseen. Tässä vaiheessa muun muassa testataan auton perustoimintojen, kuten äänimerkin, tuulilasinpyyhkimien ja valojen toiminta. Kokonaisuudessaan noin 15 tuntia kestävä matka autotehtaan läpi lähestyy loppuaan.

Galleria

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:
Kävimme vierailulla Uudessakaupungissa – tältä näyttää moderni autotehdas

Teknavin 17. tuotantokauden toisessa jaksossa vieraillaan Kian tehtaalla Zilinassa. Jakso ensiesitys nähdään maanantaina 1.4. klo 22.35 MTV3-kanavalla. Uusinnat ti 2.4. klo 14.00, to 4.4. klo 00.55 ja su 7.4. klo 13.00 MTV3. Lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.

Lisää aiheesta:

"Tämä on käyntikorttimme" – Uudenkaupungin autotehdas aloittaa aivan uuden auton valmistuksenSeat ei valmista Martorellin-tehtaallaan nyt uutta Leonia, vaan hengityskoneita – tuotantolinjaa vaikea enää tunnistaaViimeisiä testejä viedään – uusi BMW 3-sarja on kohta valmis esiteltäväksiUudenkaupungin autotehtaan maalaamoon ei pääse kuka tahansa – tältä siellä näyttääKävimme vierailulla Uudessakaupungissa – tältä näyttää moderni autotehdasAikamme upein hyperauto valmistetaan täysin käsityönä – kurkista suljettujen ovien taa
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • 13:13
    Autoteollisuus

    Patriasta Valmet Automotiven pelastus? Aiesopimus panssariajoneuvojen tekemisestä

  • 08:34
    Liikenne

    Ministeri: Uusien kuskien promilleraja alas

  • Eilen14:11
    Toyota

    Toyota kutsuu Suomessa yli 1 250 autoa tarkastukseen

  • Eilen08:45
    Takaisinvedot

    Traficom varoittaa: Poista tämä turvaistuin käytöstä välittömästi!