Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Autokoulu lupaa reilusti halvempia hintoja –  simulaattorin avulla

Autokoulun oppikirjan lukemisen simuloiminen ei toistaiseksi ole mahdollista.
Autokoulun oppikirjan lukemisen simuloiminen ei toistaiseksi ole mahdollista.Lehtikuva
Julkaistu 07.06.2016 13:01

MTV LIFESTYLE

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on myöntänyt kokeiluluvan ajosimulaattorin entistä laajempaan käyttöön autokouluketjun kuljettajaopetuksessa.

Autokouluketju CAP:lla on ollut vuodesta 2013 asti lupa simulaattorin käyttöön pimeällä ajamisen opetukseen ja syksystä 2015 lähtien liikenneajon opetukseen, mutta niissä simulaattoriopetuksen tuntimääriä oli rajoitettu.

Nyt myönnetyn kokeiluluvan perusteella simulaattorilla voidaan opettaa puolet liikenneajon kokonaismäärästä henkilöautokortin perusvaiheen opetuksessa. Aiemmin oli sallittu sisällyttää kolme tuntia simulaattoriopetusta, nyt tuntimäärä nousee yhdeksään.

– Emme ole vielä lukinneet lopullisia hintoja syksyn osalta, mutta kyllä säästöä voi arvioida tulevan muutamia satoja euroja. Noin 300-400 euroakin, toimitusjohtaja Pekka Kari kertoo MTV Autot -toimitukselle.

Liikenneopettajan ei tarvitse olla fyysisesti läsnä opetustilassa, koska simulaattoriohjelmisto opettaa sekä puheella että havainnollistaa kuvalla liikenneopettajan normaalisti opettamat asiat.

Liikenneopettaja valvoo opetusta etänä valvomosta ja auttaa oppilasta tarvittaessa. Opettajan ja oppilaan välillä on kaksisuuntainen puhe- ja näköyhteys.

Kokeiluluvan ansiosta perusvaiheen ja syventävän vaiheen rataopetuksen voi suorittaa kokonaan simulaattorilla virtuaalisessa liikenneympäristössä.

– Asiakkaalle muutos näkyy myös ajo-opetuksen hinnassa. Uskomme simulaattoriopetuksen hyötyihin niin paljon, että lupaamme ajo-oppilaille onnistumistakuun, joka koskee tätä uutta toimintamallia syksystä alkaen. Meillä voi epäonnistua ajokokeessa ilman lisäkuluja, Kari sanoo.

Simulaatio-opetus tehostaa teoriatiedon soveltamista käytäntöön ilman liikennepainetta ja tuo varmuutta toimimiseen liikenteessä. Karin mukaan simulaattoriopetus tuo myös selvää ajansäästöä ajo-oppilaalle, jonka ei tarvitse lähteä radalle tai liikenteen sekaan, jossa ruuhkat syövät opetusaikaa.

Simulaattorissa kaikki aika käytetään tehokkaasti harjoitteluun, ja aiemmin liukkaalla radalla simuloidut tilanteet voidaan nyt simuloida turvallisesti normaaliliikenteen seassa.

Aikuiskoulutuskeskusten rekka- ja bussisimulaattoreissa on ollut jo vuosia käytössä sama suomalainen simulaattoriohjelmisto. CAP-Group on kehittänyt henkilöauton ajo-opetussimulaattoria yli viisi vuotta.

Ajosimulaattoreilla on monia etuja muihin opetusjärjestelyihin verrattuna. Simulaattoriopetus on ekologista ja turvallista, se mahdollistaa harjoittelun vaativissakin ajotilanteissa ja toistokertojen määrä on rajaton. Simulaattorin käyttö alkaa aina live-tilanteella, jossa liikenneopettaja ohjaa oppilaan oppimaan. Lisäksi käyttäjä saa välittömän palautteen ja on alusta alkaen itsenäisesti vastuussa ajotehtävistään.

Kokeilulupa on voimassa vuoden, ja kokeilu toteutetaan Trafin valvonnassa. Kokeilun aikana tehdään seurantatutkimuksia asiakkaiden oppimistulosten ja kustannussäästöjen kannalta, sekä tulevaa ajokorttilainsäädännön uudistusta varten.

Lisää aiheesta:

Yhä useampi valitsee opetuslupaopetuksen – näistä syistä ratin taakse kannattaa hypätä jo 16-vuotiaanaAjokorttiuudistus vähentää pakollisen opetuksen alle puoleen nykyisestä – hinta halpeneeAutokoulun "kakkosvaiheen" voi suorittaa simulaattorilla – selvää säästöä!Autokoulu saattaa lyhentyä tulevaisuudessa – hinta tuskin laskeeMTV testasi: Voiko autokoulun simulaattorilla rällätä kuin rallipelissä?Autokoulun teoriakoe uudistuu – ota varaslähtö harjoitteluun
AutokouluLiikenneturvallisuusAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autokoulu
  • 25.5.15:15
    Liikenne

    Tätä mieltä tuoreet kuljettajat ovat ajo-opetuksesta – ihan kaikki ei vakuuta

  • 26.4.07:33
    Liikenne

    Ajopelkoinen Fanni uskaltautui auton rattiin vuosien tauon jälkeen – näin kävi

  • 7.4.19:01
    Liikenneonnettomuudet

    Autokoulukonkari: Nuori kuski voi kokea hengenvaarallisen yllätyksen, kun vauhti kiihtyy

  • 10.07.202416:25
    Liikenne

    Tämän asian autokouluope haluaisi kuskien muistavan: "Ei voi liikaa muistuttaa"

  • 10.06.202419:02
    Liikenne

    Nuoren kuskin yleisimmät mokat: Autokouluope nimeää kaksi vastakkaista "vaivaa"