Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Asiantuntija MTV:lle: Suomessa ei ongelmaa dieselautoista

1:56VTT:n johtava tutkija: Miltä diesel-autojen tulevaisuus vaikuttaa?
Julkaistu 02.07.2017 22:16

MTV LIFESTYLE

Saksassa taistelu dieselautojen tulevaisuudesta kiihtyy. Saksan Autoliitto kehottaa nyt ihmisiä lykkäämään uuden dieselhenkilöauton hankintaa.

Saksan suurkaupunkeihin tulee ensi vuoden alussa ajokieltoja vanhemmille dieselajoneuvoille, jos niiden typpioksidipäästöjä ei saada kuriin. Autonvalmistajien lupaukset teknisistä päivityksistä ovat edelleen epävarmalla pohjalla.

VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko kertoo MTV Uutisille, että vastaavanlaisia dieselkieltoja on odotettavissa lähitulevaisuudessa. Esimerkiksi Pariisissa on jo otettu käyttöön vanhempia autoja koskeva kielto.

Laurikon mukaan tällaiset uutiset ovat huonoja dieselautojen elinmahdollisuuksille.

Suomen kannalta Laurikko ei näe ongelmaa dieselautojen käyttämiseen, eikä Suomessa ole ollut liian korkeita typpioksidipäästöjä.

-En näe faktista syytä dieselautosta luopumiseen, Laurikko toteaa.

Laurikon mukaan Suomessakin tuotettava biodiesel on päästöjen kannalta parempi vaihtoehto, etenkin kun sitä käytetään oikein viritetyssä moottorissa.

Lisää aiheesta:

Ruotsi ilmoitti "no-go zoneista" – jos kelpuutat vanhemman dieselauton, kohta kannattaa suunnata länsinaapuriin
Saksan päätös huolestuttaa suomalaisia dieselautoilijoita – kysyimme suoraan: Onko nyt syytä huoleen? Näin vastaa Kamux
Saksan hallinto-oikeudelta miljoonia autoilijoita koskeva päätös – kaupungit saavat kieltää saastuttavat dieselautot
Energiaministeri: Ranska lopettaa bensiini- ja dieselautojen myynnin vuoteen 2040 mennessä
Saksan Autoliitto: Nyt ei kannata ostaa dieselautoa
Kauppalehti: VW:n ostajalta vaaditaan Suomessakin allekirjoitusta "päästöpaperiin"
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen10:29
    Liikenneturvallisuus

    "Yleinen harhakuva" lisää jopa ketjukolarin riskiä – autoilijat unohtavat liikenteessä tärkeän perusasian

  • 1.11.16:30
    TV-ohjelmat

    Moni muistaa Pimp My Ride -hittisarjan – karu totuus tuunatuista autoista voi yllättää

  • 1.11.11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 31.10.14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • 31.10.13:13
    Autoteollisuus

    Patriasta Valmet Automotiven pelastus? Aiesopimus panssariajoneuvojen tekemisestä