Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Anttilan konkurssi: Miksi asiakas ei saa saapunutta pakettiaan tavaratalosta? Konkurssiasiamies vastaa

Paketin siirtyminen Anttilasta kuljetettavaksi esimerkiksi Postille ei vielä automaattisesti tarkoita, että sen omistajuus on siirtynyt pois myyjältä eli Anttilalta.
Paketin siirtyminen Anttilasta kuljetettavaksi esimerkiksi Postille ei vielä automaattisesti tarkoita, että sen omistajuus on siirtynyt pois myyjältä eli Anttilalta.Lehtikuva
Julkaistu 20.07.2016 22:37
Toimittajan kuva

Jasmin Heino

jasmin.heino(at)mtv.fi

Anttilan konkurssin yhteydessä kuluttajia on puhuttanut heidän oikeutensa saada jo tilatut ja tavarataloihin toimitetut tuotteet itselleen. Konkurssiasiamiehen mukaan ei ole selkeää kohtaa, jolloin tavaran omistuksen siirtyminen myyjältä ostajalle tapahtuu.

Kodin1-tavaratalon myyjä kertoi aikaisemmin MTV Uutisille, että työntekijöitä on kielletty luovuttamasta netistä tilattuja paketteja asiakkaille. Tämä on aiheuttanut asiakkaissa raivoa.

Moni on vedonnut konkurssilain 5. lukuun, jonka mukaan velallisen hallussa oleva sivullisen omaisuus, joka voidaan erottaa velallisen omaisuudesta, ei kuulu konkurssipesään. Sivullisen omaisuutta ei kuitenkaan ole aivan yksinkertaista erottaa konkurssipesään kuuluvasta omaisuudesta.

Konkurssilaki 5. luku 6 §

Sivullisen omaisuus

Velallisen hallinnassa oleva sivullisen omaisuus, joka voidaan erottaa velallisen omaisuudesta, ei kuulu konkurssipesään. Sivullisen omaisuus on luovutettava omistajalle tai tämän määräämälle sellaisin ehdoin, joiden täyttämistä konkurssipesällä on oikeus vaatia.

Lähde: Finlex

Konkurssiasiamies Helena Kontkasen mukaan tavaratalo ei välttämättä toimi väärin kieltäessään työntekijöitä luovuttamasta paketteja asiakkaille.

Yleensä kaupankäynnissä sillä ei ole merkitystä, milloin tavara siirtyy myyjän omistuksesta ostajan omistukseen. Asia muuttuu merkityksellisesti vasta yrityksen mennessä konkurssiin.

– Tähän ei ole selvää nyrkkisääntöä. Kysymys on siitä, miten tavara on erotettu myyjältä ostajalle. Mitä enemmän tapauksessa on elementtejä tavaran siirtymisestä myyjältä ostajalle päin, sitä enemmän asia viittaa siihen, että tavara on ostajalle siirtynyt ja se on hänen omaisuuttaan, Kontkanen kertoo.

Pesänhoitaja ottaa kantaa konkurssipesään kuuluvasta omaisuudesta

Esimerkiksi se, että Anttila on ehtinyt postittaa paketin ostajan nimellä ja osoitteella, ei vielä tee siitä automaattisesti asiakkaan omaisuutta.

– Anttila on luovuttanut tavaran hallinnan Postille, eli silloin tavara ei enää kuuluisi konkurssipesään. Mutta niin kauan kuin tavara on Anttilan hallussa, sivullisten omaisuuden erottaminen konkurssipesästä on vaikeaa, Kontkanen selventää.

Kontkasen mukaan omistajuus on selkeimmin siirtynyt silloin, kun tavara on fyysisesti siirtynyt ostajan haltuun. Esimerkiksi tilanne, jossa paketti odottaa noutoa postissa tai tavaratalossa, on omistajuuden näkökulmasta vaikea.

Omistajuuden siirtymisen arviointi tapahtuu siis tapauskohtaisesti. Konkurssissa pesänhoitaja ottaa kuitenkin kantaa siihen, mikä kaikki omaisuus kuuluu osaksi konkurssipesää.

– Pesänhoitaja ottaa kantaa konkurssipesään kuuluvasta omaisuudesta, ja tätä tulkintaa sitten arvioidaan. Päätöksen on kuitenkin mentävä jonkin logiikan mukaan ja sitä vastaan voi argumentoida, Kontkanen kertoo.

Anttilan pesänhoitajana toimiva Asianajotoimisto Krogerus on avannut kuluttajien tiedusteluita ja ilmoituksia varten sähköpostin kuluttajat.anttila@krogerus.com. Sähköpostiin kehotetaan ottamaan yhteyttä, mikäli kuluttaja on maksanut tuotteen etukäteen mutta ei ole saanut sitä.

1:45Anttila haettu konkurssiin – työntekijät yllättyivät

Lisää aiheesta:

Onko sinulla lahjakortti Plantageniin? Se on nyt arvotonTaloyhtiöiden konkurssit kasvaneet tänä vuonna, mutta laki voi aiheuttaa ongelmia asukkaille: "Talo muuttuu asumiskelvottomaksi"Tunnettuun liikemieheen yhdistetty yritys haastaa nyt satoja suomalaisia oikeuteen – osa maksaa väitetyn velan isojen oikeuskulujen pelossaTilasitko Anttilasta tuotteen, jota et ole saanut? Ota yhteyttä tähän sähköpostiinKilpailu- ja kuluttajavirasto reagoi Anttilan konkurssiin – antaa ohjeita rahojen saamiseksi takaisin Anttilan konkurssipesänhoitaja: Toimittamattomia tavaroita ei toimiteta, rahan palautuminen riippuu maksutavasta
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 12:34
    Poliisi

    Petoksia Pohjanmaalla – esitutkinta valmis

  • 11:10
    Punkit

    Punkki puri, helsinkiläisnainen kuoli – ääriharvinaista

  • 11:01
    Sää

    Harvinainen kuukausiennuste – Pekka Pouta: Minulla on yllätys!

  • 10:34
    Junat

    Jo yli 1400 junaa on myöhästynyt törttöilijöiden takia: "Yksikään somevideo ei ole sen arvoinen"

  • 09:53
    Tampere

    Totuus hämmentävästä Torni-hotellin jättivarauksesta paljastui: "Kiva kevyt pähkinä purtavaksi"