Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ammattilaisen opeilla talven liukkailla – vinkit suoraan Kankkusen ajokoulusta

Julkaistu 11.03.2016 18:57
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

@mikkoau

Teknavi pääsi mukaan paljon kansainvälistäkin julkisuutta saaneeseen Juha Kankkusen ajokouluun Kuusamoon. Pääsimme harjoittelemaan nelivetoisilla autoilla ajoneuvon hallintaa liukkaissa olosuhteissa monipuolisilla jääradoilla.

Yksi liukkaalla ajamisen kulmakivistä on rauhallinen toiminta. Auto ei reagoi kuljettajan käskyihin yhtä terävästi kuin pitävällä alustalla, ja tästä viiveestä johtuen kokematon kuljettaja sortuu usein turhan suuriin ohjausliikkeisiin. Tämä puolestaan johtaa pidon palautumisen myötä teräviin ja suuriin liikkeisiin, joiden seurauksena auto voi pahimmillaan lähteä hallitsemattomaan luisuun.

Rauhallisten liikkeiden lisäksi on tärkeää tietää, kuinka oma auto käyttäytyy ääritilanteissa. Tähän vaikuttavat esimerkiksi hallitsevat ajo-olosuhteet, renkaat, autossa oleva kuorma sekä ajonvakautusjärjestelmät. Nykyisellään apujärjestelmät tekevät ajamisesta helppoa, eikä niiden toimintaa välttämättä edes huomaa, mikäli siihen ei osaa kiinnittää huomiota. Tästä muodostuu ongelma siinä vaiheessa, kun fyysiset rajat tulevat vastaan. Parhaatkaan järjestelmät eivät pysty kumoamaan fysiikan lakeja, ja sen vuoksi oikea tilannenopeus on tärkein yksittäinen asia.

Juha näytti mallia nelivetoautolla ajamiseen Golf R:llä

Teknavin testikuski Risto Virtanen on yksi Kankkusen vakiokouluttajista

Vetotavat tuovat myös eroavaisuuksia autojen välille. Kaksivetoisilla autoilla kuljettaja havaitsee liukkauden helpommin auton sutiessa liikkellelähdöissä. Nelivetoisella autolla liukkautta ei huomaa yhtä helposti, minkä vuoksi nelikon ratissa on äärimmäisen tärkeää tiedostaa ajopinnan liukkaus esimerkiksi turvallisessa paikassa hieman voimakkaammin jarruttamalla.

Lisäksi luistotilanteissa eri vetotavat vaativat erilaista toimintaa. Etuveto on herkin aliohjautumiselle, eli auto niin sanotusti puskee. Kaasua nostamalla auton perä useimmiten lähtee kevyeen luisuun ja auto alkaa kääntyä paremmin haluttuun ajosuuntaan. Takavedolle tyypillinen tilanne on perän irtoaminen luisuun. Tämän saa korjattua niin sanotulla vastaohjauksella, jolloin ohjauspyörää käännetään auton luisusuuntaan. Nelivetoisella autolla kaikki liikkeet tulee pitää pienempinä ja kaksivetoisten autojen tyyliin neliveto ei tarvitse vastaohjausta. Nelivetoiselle autolle nyrkkisääntönä voi pitää sitä, että eturenkaat suunnataan aina haluttuun ajosuuntaan ja kääntymistä avustetaan kaasun käytöllä liukkaissa olosuhteissa.

Vinkit pähkinänkuoressa:

  • Tarkista renkaiden kunto
  • Tunnustele pidon määrää turvallisessa paikassa esimerkiksi hieman voimakkaammalla jarrutuksella
  • Toimi rauhallisesti auton lähtiessä luisuun
  • Mahdollisuuden tullessa vastaan, tutustu autosi ominaisuuksiin esimerkiksi jääradalla
  • Suhteuta ajonopeutesi olosuhteisiin

Galleria

Kuvat: Mikko Autio

Lisää aiheesta:

Neliveto, etuveto vai takaveto? Ammattimies: Yksi on tietyissä tilanteissa "yliveto"Autoilija, huomioi nämä asiat loskakelillä – "Fysiikan lait päihittävät tekniset järjestelmät"Auto lähtee sohjoliirtoon huomattavasti helpommin kuin vesiliirtoon – ohituksia syytä välttää myös moottoritielläPohditko nelivetoisen auton hankkimista? Kysy itseltäsi ensin nämä kolme kysymystäOnko neliveto oikeasti fiksuin valinta Suomen keleihin?Liukkaat kelit tulevat taas – mistä huomaa, ettei auto ole enää hanskassa ja miten kannattaa toimia? Voiko varautua jotenkin?
VolkswagenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Volkswagen
  • 24.8.15:15
    Raha

    Maksaisitko kuukausimaksua lisätehosta? Volkswagenilta uusi tilauspalvelu

  • 26.5.16:23
    Yritykset ja brändit

    Volkswagenin johtajille tuomioita päästömanipulaatiosta

  • 1.1.08:33
    Kuluttajariidat

    Mies latasi sähköautoaan Helsinki-Vantaan parkkihallissa 2,5 tuntia – lasku liki 300 euroa

  • 20.12.202421:01
    Autot

    Volkswagenin kaavailemista säästöistä sopu – Saksan tehtaat pysyvät auki

  • 02.12.202415:16
    Ulkomaat

    Tuhannet työntekijät lakkoon Volkswagenin tehtailla Saksassa