Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ammattikoulutuksen valuvikaa paikataan – lähihoitajiksi hakevia voidaan pian taas karsia soveltuvuustesteillä

Vuodesta 2016 eteenpäin soveltuvuustesteillä ei ole voitu karsia hakijoita.
Vuodesta 2016 eteenpäin soveltuvuustesteillä ei ole voitu karsia hakijoita.
Julkaistu 11.12.2018 14:34(Päivitetty 11.12.2018 17:39)

MTV UUTISET – STT

Toisen asteen ammattikoulutuksen soveltuvuustesteillä voidaan pian taas karsia hakijoita lähihoitajakoulutukseen, turvallisuusalalle ja muille turvallisuuteen vaikuttaville aloille, kertoo opetus- ja kulttuuriministeriö.

– Viime viikolla lähti lausuntokierrokselle asetusmuutos, joka esittää, että palautettaisiin karsiutuvuus lähihoitaja-aloille, turvallisuusalalle ja logistiikkaan, kertoo ministeriön ammatillisen koulutuksen osaston ylijohtaja Mika Tammilehto.

Uudistetussa toisen asteen ammattikoulutuksessa opettajat ovat esittäneet huolensa siitä, että lähihoitaja- ja turvallisuusalan koulutukseen on päässyt ihmisiä, jotka eivät aloille syystä tai toisesta sovellu.

Vuodesta 2016 eteenpäin soveltuvuustesteillä ei ole voitu karsia hakijoita. Linjauksen syynä on nuorisotakuuseen kuulunut koulutustakuu, joka takasi kaikille peruskoulun päättäneille opiskelupaikan joko lukiossa tai ammatillisessa koulutuksessa.

– Silloisen hallituksen keskeinen tavoite oli koulutustakuu, eli haluttiin turvata koulutuspaikka koko ikäluokalle, Tammilehto sanoo.

Entiseen malliin oltaisiin nyt palaamassa lähihoitajakoulutuksen ja turvallisuusalan ohella muun muassa logistiikan koulutusohjelmissa.

Yhteistä kaikille asetusmuutoksen kohteena oleville koulutusaloille on se, että niiltä valmistuvat työntekijät voivat vaikuttaa ihmisten turvallisuuteen.

Ministeriö päättää

Opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen (kok.) kertoi lokakuussa pyrkivänsä viemään uudistuksen läpi loppumassa olevan hallituskauden aikana, eikä matkan varrella ministeriön mukaan pitäisi olla kompastuskiviä.

– Nyt se on lausuntokierroksella, ja koska se on ministeriön asetus, ministeri voi päättää siitä. Se ei edellytä hallituksen päätöstä tai eduskunnan käsittelyä, sanoo Tammilehto.

Ministeriö on varautunut siihen, että uusi asetus astuisi voimaan tammikuussa 2019. Tammilehdon mukaan kyseessä on kuitenkin vasta osittainen ratkaisu laajempaan ongelmaan.

Esimerkiksi alalle soveltuvuuteen vaikuttava opiskelijan päihdeongelma voi ilmetä tai alkaa vasta koulutuksen aikana.

– Soveltuvuus ja soveltumattomuus eivät ole pelkkä valintakysymys, se ongelma voi syntyä myös koulutuksen aikana. Tämä on yksi ratkaisu, mutta se ei kokonaisuutta ratkaise, Tammilehto sanoo.

Ammatillinen koulutus on tänä vuonna käynyt läpi suuria muutoksia. Uudet perustutkinto-opiskelijat opiskelevat tästä syksystä lähtien uuden lainsäädännön ja elokuun alussa voimaan tulleiden tutkinnon perusteiden mukaan.

Opiskelijalle oma kehittämissuunnitelma

Uuden ajan ammatillisessa koulutuksessa keskiössä on henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOKS), joka laaditaan jokaiselle opiskelijalle erikseen.

Ajatuksena on suunnitella, millaisella opetuksen, ohjauksen ja työpaikalla oppimisen yhdistelmällä opiskelija saavuttaa parhaiten tutkintonsa.

Koulutuksen järjestäjien parissa uutta mallia on arvosteltu. Ministeriön opettajilla ja oppilaitoksilla teettämässä byrokratiakyselyssä kehittämissuunnitelmaa pidettiin liian laajana, yksityiskohtaisena ja työläänä.

Marraskuussa teetetyssä kyselyssä lähes puolet vastaajista (44%) oli sitä mieltä, että turha byrokratia oli lisääntynyt.

Useampi kuin kaksi kolmesta vastaajasta oli sitä mieltä, että yksilöllisten opintopolkujen rakentaminen oli omassa oppilaitoksessa vielä kesken, vaikka hyvään alkuun onkin päästy. 

Lisää aiheesta:

MTV:n ja ammattikoulutuksen kyselyssä kylmää kyytiä oppivelvollisuuden laajentamiselle – "Pakko ei lisää motivaatiota, eikä tee opiskelijoista terveitä"Lähihoitajaksi voi vielä keväällä päästä ilman soveltuvuuskoetta – kaikki oppilaitokset eivät ota kokeita käyttöön Sosiaali- ja terveysalalle koulutettiin sopimattomia ihmisiä, kun soveltuvuuskokeet poistettiin – vuosien jälkeen kokeet tuodaan takaisin, vaikka se pahentanee hoitajapulaaKorkakouluille kaavailtu rahoitusmalli saa kritiikkiä henkilöstöjärjestöiltäKorkeakoulujen rahoitusmalli uusiksi: Suoritettujen tutkintojen määrä korostuu uudessa rahoitusmallissaUudistunut ammattikoulu ei välttämättä ole oikea tie nuorelle, joka vielä etsii omaa polkuaan
AmmattikouluTerveydenhuoltoTurvallisuusKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Ammattikoulu
  • 2.9.19:42
    Yksinäisyys

    Kysely: Joka neljännellä ammattikoululaisella ei ole kaveria – "Yksinäisyys on stressitila"

  • 28.5.19:02
    Lakkiaiset

    Mikä on hyvä lahja valmistuvalle ja entä kuinka paljon rahaa? Suomalaiset vastasivat

  • 1.4.01:00
    Ammattikorkeakoulu

    Kysely: Ammattiin opiskelevat tyytyväisiä koulutukseensa

  • 27.2.16:04
    Opiskelu

    Hallitus kaavailee muutoksia lukion ja ammattikoulun lukukausimaksuihin

  • 7.1.06:05
    Koulu

    "Jos tähtioppilas päätyy lukioon, jossain on mokattu" – näin toimii peruskoulujen yksilöllistäminen