2000-luku

Mika Häkkinen ja Michael Schumacher, kuva: Mark Thompson/Getty Images
Mika Häkkinen ja Michael Schumacher, kuva: Mark Thompson/Getty Images
Julkaistu 17.05.2004 11:45(Päivitetty 23.02.2011 14:13)

Uusi vuosikymmen merkitsi uusia tuulia formula ykkösissä. Ferrarin Michael Schumacher oli täysin parantunut edelliskesän jalkavammastaan, ja italialaistalli lähti kauteen 2000 hallitsevana valmistajien maailmanmestarina. Kaksi edellistä mestaruutta voittanut McLarenin Mika Häkkinen taisteli tosissaan kolmannesta peräkkäisestä kruunusta, mutta Häkän mestaruustaisto päättyi savupilveen, jonka McLaren-auton Mercedes-moottori jätti kauden 2000 kolmanneksi viimeisen kisan näyttämölle Indianapolisiin. Ferrarin huikean suuret satsaukset kantoivat vihdoin hedelmää, kun Michael Schumacher kauden 2000 päätteeksi pääsi juhlimaan kuljettajien maailmanmestaruutta ensimmäisenä Ferrari-kuskina sitten Jody Scheckterin ja vuoden 1979.

Kun Ferrari oli kerran huipulle päässyt, ei se sieltä niin vain suostunutkaan putoamaan. Kun kaudella 2000 Schumi joutui vielä tiukoille Häkkisen kanssa, tuli vuoden 2001 mestaruus jo selvemmällä marginaalilla. Urallaan jo kaiken voittanut Häkkinen alkoi miettiä, olisiko elämää myös formularatojen ulkopuolella. Mika otti aluksi vuoden sapattivapaata, mutta teki sitten odotetun ilmoituksen siitä, ettei enää palaa ykkösiin. Häkkinen huipensi uransa voittamalla kaudella 2001 vielä kahdella perinteikkäällä areenalla Silverstonessa ja Indianapolisissa.

Suomalaisittain formulavuosikymmenen alun merkittävin asia oli Kimi Räikkösen loikkaus kuninkuusluokkaan lähes olemattomalla kilpa-autoilukokemuksella. Sauber-talli löysi huippulahjakkaan Räikkösen formula Renaulteista ja taisteli kansainvälisen autoliiton kanssa saadakseen Kimille F1-luokkaan vaadittavan superlisenssin.

Kimi Räikkönen Sauberin väreissä kaudella 2001Kimi Räikkönen Sauberin väreissä kaudella 2001

Puheet Räikkösen sopimattomuudesta ykkösiin loppuivat heti, kun nuorukainen pääsi auton rattiin. Kimi ajoi uransa ensimmäisessä F1-kisassa MM-pisteille. Räikkönen valittiin oikeutetusti vuoden tulokkaaksi, ja McLaren-talli osti uuden suomalaisen eläkkeelle vetäytyneen Häkkisen korvaajaksi. Räikkösen ensimmäinen McLaren-kausi tuotti 11 keskeytystä, mutta mies oli monien asiantuntijoiden mielestä kolmannen peräkkäisen maailmanmestaruutensa voittaneen Michael Schumacherin jälkeen kauden toiseksi paras kuljettaja.

Mika Salon F1-ura tuli viimeiselle pysäkilleen kaudella 2002. Salo oli toiminut Toyota-tallissa ensin vuoden verran testikuljettajana ja sen jälkeen japanilaistallin debyyttikaudella kilpakuljettajana. F1-tulokastallin alkutaival ei ollut erityisen ruusuinen, ja Salo antoi työnantajansa myös kuulla näistä puutteista. Suomalaisen alkukaudesta ajamat kaksi MM-pistettä eivät paljon painaneet, kun japanilaistalli päätti erottaa hyvän kauden ajaneen Salon tämän liiallisen negatiivisuuden takia.

Michael Schumacher voitti kauden 2002 mestaruuden, uransa viidennen, liian ylivoimaisesti. Tämän seurauksena katsojien mielenkiinto kisoja kohtaan alkoi vähentyä. Kun samaan aikaan vielä maailmantalous kääntyi laskusuhdanteeseen, oli yksi formula ykkösten historian pahimmista kriiseistä valmis. Kauden 2002 jälkeen kansainvälinen autoliitto FIA runnoi väkisin läpi suuren määrän sääntöuudistuksia, joista toiset pienensivät tallien kustannuksia ja toiset lisäsivät lajin yllätyksellisyyttä. F1-autoista karsittiin ylimääräistä elektroniikkaa.

Kaudesta 2003 tulikin eräs historian tasaisimpia, ja mestaruus ratkaistiin vasta päätöskisassa Japanin Suzukassa, jossa Michael Schumacher voitti kuudennen maailmanmestaruutensa. Saksalainen ohitti näin tilastoissa 50-luvun viisinkertaisen mestarin Juan Manuel Fangion. MM-sarjassa toiseksi sijoittuneesta Kimi Räikkösestä tuli Malesian GP:n ykkössijansa myötä lajin historian kolmas suomalainen osakilpailuvoittaja. Espanjalaisesta Fernando Alonsosta tuli puolestaan F1-historian nuorin osakilpailuvoittaja, kun hän ajoi ykkösenä ruutulipulle Unkarin Hungaroringillä 22 vuoden ja 26 päivän ikäisenä.

Michael Schumacher (Kuva: Mark Thompson/Getty Images)Kuva: Mark Thompson/Getty Images

Jos kausi 2003 oli tasainen, niin jo kauden 2004 alkukisoista lähtien oli selvää, että muiden tallien oli tyydyttävä taistelemaan sijoista Ferrarin takana. Italialaistallin Michael Schumacher varmisti uransa seitsemännen maailmanmestaruutensa kauden 2004 Belgian GP:ssä Spa-Francorchampsin radalla, kun kaudesta oli ajamatta vielä neljä osakilpailua. Schumacher voitti kauden 18 osakilpailusta 13.

Suomalaisittain kauden 2004 huippuhetki osui Belgiaan Span radalle, jossa Kimi Räikkönen ajoi uransa toisen GP-voiton. Kauden ensimmäinen puolikas oli aikaa, jota Räikkönen ei mieluusti muistele. McLaren-tallin ajokki oli lupaavista talvitesteistä huolimatta susi. Kauden seitsemästä ensimmäisestä GP-kilpailusta viisi päättyi keskeytykseen, mikä tarkoitti, että haaveet mestaruustaistelusta saattoi unohtaa.

Ennätyspitkä F1-kausi 2005 päättyi 19 osakilpailun jälkeen Fernando Alonson ja Renault-tallin juhliin. 24-vuotiaasta Alonsosta tuli F1-historian nuorin maailmanmestari. Ennen Alonsoa nuorimpana kuljettajana F1-maailmanmestariksi oli ajanut Brasilian Emerson Fittipaldi, joka voitti ensimmäisen tittelinsä 25-vuotiaana vuonna 1972. Suomalaisittain kauden 2005 kohokohta oli Monacon GP, jossa Räikkönen ajoi katuradan kolmanneksi suomalaisvoittajaksi johdettuaan lähdöstä maaliin. Mieleenpainuva oli myös Räikkösen voitto Japanissa: suomalainen teki 17. lähtöruudusta huikean nousun, joka huipentui viimeisen kierroksen ohitukseen Giancarlo Fisichellasta.

Suomen ja Saksan passit omaava Nico Rosberg teki Williamsin ratissa upean F1-debyytin kaudella 2006 saavuttamalla pistesijan (7:s) ja kilpailun nopeimman kierrosajan heti uransa avauskisassa. Kauden 2006 suurimmat uutiset tulivat Italian GP-viikonloppuna, jolloin Ferrari tiedotti Michael Schumacherin lopettavan ajouransa ja Kimi Räikkösen siirtyvän kaudella 2007 Schumin tilalle Ferrari-kuskiksi. Renault puolestaan kertoi ennen Italian GP-viikonlopun alkua palkanneensa suomalaisen Heikki Kovalaisen kilpakuljettajakseen kaudelle 2007.

Michael Schumacher ja Fernando Alonso paiskasivat kättä ennen vuoden 2006 päätöskisaa Brasiliassa.Michael Schumacher ja Fernando Alonso paiskasivat kättä ennen vuoden 2006 päätöskisaa Brasiliassa.

Vuoden 2006 mestaruus ratkottiin Alonson ja Schumacherin välillä. Alkukaudesta Alonso hankki tukevan johdon, jonka Schumi kuitenkin kuroi umpeen Renault'n menetettyä voittovireen sen jälkeen, kun autosta kiellettiin kesken kauden massavaimentimet. Kauden toiseksi viimeiseen kisaan Japaniin lähdettiin kärkikaksikon osalta tasapisteistä. Ferrari hallitsi Suzukan aika-ajoa valtaamalla eturivin, mutta GP:ssä tilanne kääntyi kuitenkin Alonson eduksi, kun johdossa ajaneen Schumacherin Ferrariin sattui ensimmäinen moottoririkko kilpailussa kuuteen vuoteen. Alonso siirtyi näin voitollaan MM-sarjassa 10 pisteen johtoon. Päätöskisassa Brasiliassa Schumi ajoi yhden uransa upeimmista kisoista taistelemalla rengasrikon jälkeen rohkeiden ohitusten myötä tiensä joukon hänniltä neljänneksi. Alonso varmisti mestaruuden ajamalla toiseksi.

Ferrarille siirtynyt Kimi Räikkönen ajoi ylivoimaiseen voittoon kauden 2007 avausosakilpailussa Australian GP:ssä. Sen jälkeen Räikkösellä oli kuitenkin vaikeuksia Ferrari-autoon sopeutumisessa ja kaikkien aikojen upeimman tulokaskauden ajanut Lewis Hamilton nousi MM-sarjan kärkeen. Nuori englantilainen oli 26 pistettä Räikköstä edellä ennen suomalaisen loppukirin alkamista. Hamiltonilla oli mahdollisuus varmistaa mestaruus kauden toiseksi viimeisessä kisassa Kiinassa, mutta sen sijaan hän keskeytti ulosajoon varikolle vievässä mutkassa, kun McLarenin renkaat olivat kuluneet aivan loppuun eikä auto enää kääntynyt kunnolla mutkiin. Kauden dramaattisessa päätöskisassa Brasiliassa Räikkösen ajama voitto riitti mestaruuteen, kun Alonso jäi kolmanneksi ja Hamilton jäi vaihteistovian piinaamalla autollaan seitsemänneksi. Historian kolmas suomalainen F1-maailmanmestari Kimi Räikkönen päihitti sekä Hamiltonin että Alonson yhden pisteen erolla. Kauden 2007 aikana tehtiin suomalaista F1-historiaa, kun kaksi suomalaiskuljettajaa ylsi ensimmäistä kertaa samassa kisassa palkintosijoitukseen: Renault'lla debyyttivuottaan ajanut Heikki Kovalainen sijoittui Japanin GP:ssä toiseksi ja Räikkönen kolmanneksi.

Kimi Räikkönen (Photo: Paul Gilham / Getty Images)Maailmanmestari Kimi Räikkönen (Photo: Paul Gilham / Getty Images)Copyright Getty Images 2007

Kaudesta 2008 muistetaan etenkin sen päätösosakilpailu Brasilian GP. Siihen lähdettiin tilanteessa, jossa Lewis Hamilton johti Felipe Massaa 7 pisteellä kuljettajien MM-sarjassa. Massa voitti Brasilian GP:n ja Massan perhe ehti jo juhlimaan varikolla mestaruutta, sillä Hamilton ajoi viimeisellä kierroksella 6. sijalla, joka ei olisi riittänyt englantilaiselle mestaruuteen. Viimeisen kierroksen viimeisessä mutkayhdistelmässä tapahtunut ohitus Timo Glockista nosti Hamiltonin viidenneksi ja mestariksi. Kisa sai uskomattoman lopun, kun Interlagosin radalla saatiin sadekuuro viimeisillä kierroksilla. Lähes kaikki kuljettajat vaihtoivat välikelin renkaisiin, mutta Glock jatkoi kuivan kelin renkailla. Hänen vauhtinsa putosi kuitenkin sateen yltyessä viimeisellä kierroksella niin radikaalisti, että Hamilton pääsi lopulta edelle. Hetkeä aiemmin Toro Rosson Sebastian Vettel oli ohittanut Hamiltonin sysäten englantilaisen näin hetkellisesti kuudenneksi. Hamilton voitti maailmanmestaruuden ennen Massaa pistein 98-97. 23-vuotiaasta Hamiltonista tuli lajin historian nuorin maailmanmestari.

Maailmanmestaruutta puolustanut Ferrari-kuski Kimi Räikkönen jäi MM-sarjassa kolmanneksi. McLarenin Heikki Kovalainen saavutti ensimmäisen osakilpailuvoittonsa Unkarin GP:ssä ja koki rajun ulosajon Espanjan GP:ssä.

Kaudesta 2009 muodostui F1-historian erikoisempia. Autojen aerodynamiikan muuttaminen pakotti kaikki tallit suunnittelemaan autonsa puhtaalta pöydältä. Parhaiten tässä onnistui Hondan tilalle tullut uusi talli Brawn GP, joka hyödynsi sääntöjen harmaata aluetta rakentamalla autoonsa pitoa parantaneen tupladiffuusorin. Brawn otti kaksoisvoiton heti ensimmäisessä kisassaan ja teki lajin historiaan voittamalla valmistajien maailmanmestaruuden ensimmäisellä kaudellaan. Brawn-kuski Jenson Button voitti kuusi kauden seitsemästä ensimmäisestä osakilpailusta, mikä riitti antamaan hänelle niin vankan pistejohdon, etteivät haastajat saaneet sitä enää kiinni huolimatta englantilaiskuskin vaisusta loppukaudesta.

Suomalaisittain kausi 2009 oli pettymys, sillä Kimi Räikkönen joutui pitkällisen huhumyllyn jälkeen ulos Ferrarilta vuoden etuajassa. Heikki Kovalainen ei yltänyt McLarenin ratissa voittovauhtiin.

Teksti: Jani Merimaa

(MTV3)

Tuoreimmat aiheesta

F1