Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Z-sukupolvi ei innostunut: Keltainen ei ole uusi pinkki!

3:422000-luvun alun muoti on jo vintagea – muistatko nämä vaatteet ja asusteet nuoruudestasi?KATSO MYÖS: 2000-luvun alun muoti on jo vintagea – muistatko nämä vaatteet ja asusteet nuoruudestasi?
Julkaistu 31.01.2023 16:30

Fanni Parma

fanni.parma@mtv.fi

Onko keltainen uusi pinkki? Z-sukupolven mukaan ei.

New York Post kertoo, että muodinluojat ovat jo pitkään yrittäneet jo saada keltaista väriä Z-sukupolven muotiväriksi. Kohdeyleisössä väriä ei kuitenkaan ole otettu täysin avosylin vastaan. Toisin kuin milleniaalien eli sukupolvi Y:n, kuuluisa "milleniumpinkki", ei keltainen ole yltänyt samanlaiseen milleniaaleja seuranneen sukupolven kulttisuosioon.

Pantone Color Instituten varatoimitusjohtaja Laurie Pressman kertoo syyn olevan varsin yksinkertainen. Pinkki saavutti kulttisuosionsa aikoinaan orgaanisesti, kun taas keltaista on yritetty pakkosyöttää yhteiskunnan kautta nuorille muotiväriksi.

shutterstock_1756219703Keltainen ei ole ainakaan vielä uusi pinkki.Atstock Productions/Shutterstock.

Näyttää siltä, että sukupolvi Z ei ole yhtä valmis hyväksymään vaikutteita mukisematta niin kuin edeltävät sukupolvet.

Semantiikka kuitenkin sikseen, keltainen ei ole värinä myöskään yhtä yleismaallisesti kovin pukeva väri pinkin eri sävyjen tavoin.

– Se voi kuulostaa simppeliltä, mutta rehellisesti sukupolvi Z:n keltainen ei ole kovin puettava väri. Sanoisin jopa, että se on aika uhkaava väri, trendejä työkseen ennustava Kendall Becker kertoo.

Beckerillä on TikTokissa yli 31 000 seuraajaa.

– Valtaosa pukeutujista tuskin suorilta valitsee vaatekaupan rekistä keltaista mekkoa. Värisävynä se vaatii harjoittelua ja sen stailaaminen pukeutumiseen on oma oppimiskokemuksensa, Becker kertoo.

Lue myös: Upeilla asukuvilla ihastuttavan valokuvaaja Eeva Rootsin vinkit oman tyylin löytämiseen: "Jos sinulla ei ole hyvä olla, niin..."

Vuoden väri

Jotkut ehkä muistavat milleniaalien pinkin, joka ujuttautui vaaleanpunaisilla verkoillaan kaikkialle, vaatemuodista aina ravintoloiden sisustukseen. Vaaleanpunainen oli värinä jopa Pantonen vuoden 2016 väri. Silloin väri nimettiin tosin "Rose Quartz" -nimellä.

Vielä vuonna 2017 kirjoitettiin, että banaaninkeltainen tulisi olemaan vuoteen 2018 mennessä kaikkialla siellä, missä nuoret ihmiset liikkuivat verkossa. Niin ei kuitenkaan käynyt.

Pinkki sen sijaan on ja pysyy. TikTokissa värin ikonisuus näkyy esimerkiksi Barbiecore-trendissä. Ensi kesänä valkokankaille ilmestyvä Barbie-elokuva tuskin vähentää värin mielekkyyttä ja trendikkyyttä. Julkkikset, kuten Lizzo ja Megan Fox ovat molemmat pukeutuneet villin pinkkeihin asuihin punaisella matolla viime vuoden aikana.

Jopa Pantone marinoituu nyt pinkissä. Vuoden 2023 virallinen väri on nimittäin Viva Magenta. Syvän magentan pinkkiä kuvataan rohkeaksi ja pelottomaksi.

shutterstock_2233130709

Ranskalaisen muotitrendejä ennustavan yrityksen Heuritechin keräämän datan mukaan keltaisen sijaan juuri pinkki tulee olemaan seuraavat 12 kuukautta muotia dominoiva väri.

Lue myös: Vintage-vaatteiden persoonallisuus kiehtoo: Asiantuntijat jakavat vinkit nettishoppailuun ja kertovat, mikä vintagessa on nyt pinnalla

Keltainen ei ole vielä saanut tilaisuutta loistaa

Väriasiantuntijat eivät kuitenkaan usko, että keltainen aalto olisi täysin hukutettu pinkillä hattaralla. Se on vain yksinkertaisesti ollut vähemmän onnistunut ja suosittu väri. Sen takia keltainen haalenee ainakin tässä kohtaa vielä pinkin varjossa.

On myös trendejä ennustavia tahoja, jotka eivät ole vielä valmiita luovuttamaan keltaisen värin kanssa. Muodin trendejä ennustava Mandy Lee uskoo, että keltaisella ei ole vain vielä ollut kunnon mahdollisuutta vallata yhteiskuntaa pinkin värin tavoin.

shutterstock_1336201277

– En ole nähnyt keltaista tekemässä vaikutusta muotilavoilla, enkä katumuodissa. En ainakaan niin, että voisi sanoa, että keltaisesta olisi tulossa yhtä suosittu kuin pinkistä, Lee toteaa.

Koska keltainen ei ole vielä saanut mahdollisuuttaan, on Leen mukaan liian aikaista sanoa, että sukupolvi Z vieroksuu tai hylkisi keltaista.

Voi olla myös vaikea valita yhtä tiettyä väriä kuvaamaan sukupolvi Z:ta, joka on tunnettu individualistisesta ajatusmallistaan.

Sukupolvi Z:tä on kutstuttu jopa "brändi-ateisteiksi", jotka etsivät heidän omaan tyyliinsä sopivia vaatekappaleita sen sijaan, että etsisivät jotain, mitä Vogue mainostaa muodikkaaksi.

shutterstock_646092520

Jos sukupolvi Z ei ole uskollinen millekään brändille, miten se voisi olla uskollinen vain yhdelle värille?

– Milleniaalit yrittivät sopia joukkoon ja yhdessä tehdä muutosta, sukupolvi Z on itsenäisempi ja individualistisempi tyyliltään. Elämme ajassa, jossa kaikkien uniikki persoona ja tyyli saa näkyä, Pressman kertoo.

Lue myös: Käytätkö peukkuemojia? Näin nuoret voivat tulkita sen – "Käytän sitä vain sarkastisesti"

Lue myös: Ensin sivujakaus, sitten pillifarkut – nyt Z-sukupolvi tyrmää vaaleat hiukset

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit

Lähteet: New York Post

Lisää aiheesta:

Milloin leggingsit korvasivat housut? Kymmenisen vuotta sitten tyylivalintaa vielä paheksuttiinKesän ehdoton trendiväri on tässä – näin käytät pukeutumisessaPiristysruiske vaatekaapista – tästä dopamiinipukeutumisessa on kyse: "Ei se ole vain lasten tai nuorten juttu"Matalavyötäröiset farkut ja läpinäkyviä kankaita: Stylisti vinkkaa, kuinka hurjaa paluuta tekevää 2000-luvun muotia voi soveltaa arjessaEnsin sivujakaus, sitten pillifarkut – nyt Z-sukupolvi tyrmää vaaleat hiuksetMuotibrändi toi 2000-luvun kenties vihatuimman trendin takaisin: "Takamuksen peittäminen ei enää ole pakollista"
MuotimaailmaKauneus ja tyyliShoppailuLifestyle
Vuoden 2023 väri on Viva Magenta.Copyright (c) 2022 Kira_Yan/Shutterstock. No use without permission.
Sukupolvi Z luottaa omaan tyyliinsä aiempia sukupolvia enemmän.New Africa/Shutterstock
Asiantuntijat uskovat, ettei keltainen ole vielä saanut ansaitsemaansa mahdollisuutta.SOK Studio/Shutterstock

Tuoreimmat aiheesta

Muotimaailma
  • ke09:15
    Vaatteet

    Heidi kertoo, miten kahdeksasta vaatteesta saa jopa 20 eri asua

  • 5.9.15:22
    Muotisuunnittelijat

    Donatella Versacelta koskettavat sanat edesmenneelle Giorgio Armanille

  • 2.9.19:11
    Anna Wintour

    Voguen uusi päätoimittaja on valittu

  • 30.8.11:00
    Anni Ihamäki

    Kuinka paljon törsäätte rahaa vaatteisiin, Anni Ihamäki, Matilda Wirtavuori ja Leena Harkimo?

  • 17.8.18:58
    Kauneus ja tyyli

    Oletko valmis? Takavuosien suosikkivaate tekee jälleen paluuta