Yt-neuvottelut aloittanut Stockmann karsii tavarataloissaan kuluja neliö neliöltä – tavoitteena 40 miljoonan euron säästöt

Tavarataloyhtiö Stockmannin hallituksen toimeenpaneva puheenjohtaja Lauri Ratia ei aikaile yhtiön tervehdyttämisessä. Runsas kuukausi sitten Stockmannin pelastajaksi palkattu Ratia kertoi osavuosituloksen julkistamisen yhteydessä, että yhtiön liiketoimintamalliin tehdään merkittävä käännös.

–  Olemme aloittamassa kahden vuoden matkan, jonka aikana asiakkaat tulevat näkemään muutokset askel askeleelta, Ratia sanoo.

Osana uudistuksia Stockmann aloittaa yhteistoimintaneuvottelut, joiden arvioidaan johtavan enintään 160 työntekijän vähentämiseen Suomessa. Neuvottelujen piirissä on 1  600 työntekijää. Ratian mukaan yt-neuvottelut eivät koske tavaratalojen myyjiä.

Hän painottaa, että säästöt haetaan tukitoiminnoista ja monista muista lähteistä. Organisaatio mataloituu, ja osana säästöohjelmaa Stockmann suunnittelee yhdistävänsä tavaratalo- ja kiinteistöyksikkönsä. Yhtiön tervein osa, muotiketju Lindex säilyy ennallaan.

Tavoitteena 40 miljoonan säästöt

Ratia sanoo tavaratalo- ja kiinteistöyksiköiden yhdistämisen olevan luontevaa. Se yksinkertaistaa Stockmannin organisaatiota. Kiinteistömyyntien seurauksena Real Estate -liiketoimintayksikön liikevaihto ja liikevoitto ovat jo pienentyneet.

Tavoitteena on karsia kustannuksia vähintään 40 miljoonalla eurolla kevääseen 2021 mennessä. Työvoimaleikkausten osuus kustannussäästöistä on alle kolmannes.

Tavarataloista säästöjä kammataan neliö neliöltä. Ratian mukaan Stockmann käy tarkasti läpi tavaratalojensa sijainnit ja tilankäytön tehokkuuden. Hän ennakoi, että neliömetrit vähenevät.

Stockmannilla on nyt kuusi tavarataloa, kaksi Helsingissä ja yhdet Espoossa, Vantaalla, Tampereella ja Turussa.

Stockmann uskoo edelleen laatuun

Alkuvuonna toteutunut Pietarissa sijaitsevan Nevsky Centre -tavaratalon myynti lähes puolitti Stockmannin korolliset nettovelat 457 miljoonaan euroon. Yhtenä Stockmannin vaikeuksien syynä ovat olleet nimenomaan suuret velat.

Stockmann luottaa edelleen tavaratalokonseptiin kasvattaen samalla verkkomyyntiään. Yhtiö investoi laadukkuuteen erityisesti lippulaivatavaratalossaan Helsingin keskustassa. Ratia uskoo, että Suomessa riittää asiakkaita laatutavarataloille.

Hänen mukaansa Stockmann on verrannut tarkasti Suomen tilannetta muun muassa Ruotsiin ja Britanniaan.

Tappiot supistuivat hieman

Stockmannin tulos oli yhä selvästi tappiollinen vuoden alkuneljänneksellä. Tammi–maaliskuun oikaistu liiketulos oli alkuvuonna 20,6 miljoonaa euroa pakkasen puolella.

Tappiot kuitenkin pienenivät hieman vuoden takaisesta, jolloin vastaava tulos oli 24,8 miljoonaa miinuksella.

Tappioiden pieneneminen johtui siitä, että 17 maassa toimiva Lindex paransi juoksuaan ja Hullut Päivät -kampanja ajoittui maaliskuulle.

Lue myös:

    Uusimmat