Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Tomi Natri/All Over Press
Julkaistu 30.04.2019 15:06
Toimittajan kuva

Shahin Doagu

shahin.doagu@mtv.fi

Stockmann elää haastellisia aikoja verkkokaupan yleistymisen ja ihmisten muuttuneiden ostotottumusten myötä, sanoo työelämän professori Lasse Mitronen Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulusta.

Mitrosen mukaan syöksykierteeseen ovat vaikuttaneet tavaratalon rajattu valikoima premium-, eli hinnakkaisiin tuotteisiin ja verkkokaupan olematon rooli yhtiön liiketoiminnassa.

Lue myös: Stockmann aloittaa yt-neuvottelut – 160 voi menettää työnsä

– Tavaratalon tulisi tarjota erihintaisia tuotteita, jotta mahdollisimman monet ihmiset voisivat asioida siellä. Keskihintaiset tai edulliset tuotteet puuttuvat Stockmannin valikoimasta nyt liiaksi tai kokonaan ja se tarkoittaa sitä, että kaikilla asiakkailla ei ole asiaa sinne, Mitronen sanoo.

Mitronen muistuttaa, että useat verkkokaupat tarjoavat merkkituotteitakin edullisilla hinnoilla. Tavaratalon profiloituminen ainoastaan hintaviin tuotteisiin voi olla yhtiölle turmiollinen tie.

– Osa tavarataloista ei ole kyennyt uudistumaan ja kytkemään verkkokauppaa kiinteästi toimintaansa ja ovat siksi vaikeuksissa. Kilpailutilanne on muuttunut nopeasti viime vuosina – ei pelkästään Suomessa vaan siitä on esimerkkejä myös maailmalta. Samaan aikaan, kun verkkokaupan osuus on vahvistunut, markkinoille on tullut yksittäisiin tuotteisiin tai tuoteryhmiin keskittyviä liikkeitä.

Valtaisat yt-neuvottelut edessä

Onko Stockmannia lähivuosina enää olemassa? "Se on fifty-fifty, kaikilla asiakkailla ei ole asiaa sinne" – asiantuntija näkee kolme syytä kaupan tyrehtymiseen

Stockmann julkisti vappuaattona ensimmäisen neljänneksen tuloksensa ja ilmoitti samalla aloittavansa yhteistoimintaneuvottelut, jotka koskevat noin 1 600:aa työntekijää Suomessa. Tavoitteena on vähentää kustannuksia kevääseen 2021 mennessä vähintään 40 miljoonalla eurolla, josta merkittävä osa näkyisi jo vuoden 2020 tuloksessa.

Ensimmäisen kvartaalin tulos oli yhä selvästi tappiollinen. Tammi–maaliskuun oikaistu liiketulos oli alkuvuonna 20,6 miljoonaa euroa pakkasen puolella.

– Tavaratalokauppa näyttää sakkaavan. Viime kädessä ongelmat johtuvat siitä, että myynti ei riitä.

Mitrosen mukaan siihen on kolme syytä.

– Turistien osuus on vähentynyt. Venäläisturistit, joita oli Helsingissä aikanaan paljon, ovat vähentäneet ostoksiaan. Ne ovat olleet Stockmannille ilmeisen merkittävä asiakasryhmä. Nettikauppa muodin, pukeutumisen, kauneudenhoidon ja kodintavaroiden osalta on kasvanut merkittävästi esimerkiksi Amazonin ja Zalandon kautta. Ne ovat aina olleet Stockmannin ydinaluetta.

– Kolmas syy on kuluttajien muuttuneet ostotottumukset ja uudet erikoisliikkeet, jotka ovat pienentäneet Stockmannin markkina-aluetta.

Kilpailijat ovat kärppänä

Mitronen näkee, että myös ruoan myynnillä on olennainen rooli tavaratalon menestymiseen. Hänen mukaansa on tärkeää, että ruokakaupan tuomasta asiakasvirrasta pidetään tiukasti kiinni.

– On mahdollista, että Stockmann vielä nousee ja menestyy, mutta jos myyntiin ei saada ryhtiliikettä ja yhtiö joutuu jatkuvasti saneeraamaan, vähentämään valikoimaa, varastoa sekä henkilökuntaa, sitä on vaikea myöhemmin oikaista. Kilpailijat ovat kärppänä näillä markkinoilla.

Kysymykseen, onko Stockmannia enää olemassa kymmenen vuoden päästä, Mitronen ei osaa antaa yksiselitteistä vastausta.

– Se on fifty–fifty. Ehkä Stockmann-brändi jää, mutta liiketoimintamalli muuttuu. Semmoinen kauppiastavaratalo kuten NK Tukholmassa, on ollut pidemmän aikaa trendi maailmalla, ja se on yksi mahdollisuus myös Stockmannin kohdalla. Siinä tapauksessa entistä pienempi osa on Stockmannin omaa, mikä puolestaan vahingoittaisi yhtiön historiaa ja brändiä.

Lisää aiheesta:

Kaupan alalta on hävinnyt kahdessa vuodessa 25 000 työpaikkaa – osa kaupoista teki kovaa tulosta koronavuonna, osa oli ahtaallaStockmann hakeutuu yrityssaneeraukseen koronavirusepidemian seurauksenaYt-neuvottelut aloittanut Stockmann karsii tavarataloissaan kuluja neliö neliöltä – tavoitteena 40 miljoonan euron säästötStockmann irtisanoo 300, usko menestykseen hiipuu – "Osaavia asiantuntijoita laitetaan rajusti pihalle"Uutisextra: Näin salamyhkäisestä Lidlistä tuli ruokakaupan kova kasvajaStockmannin hullut vuodet jatkuvat: Liian suuri tavaratalo jatkaa ulkoistuksia
Talous

Tuoreimmat aiheesta

Talous
  • 08:31
    Kuluttaminen

    Kuluttajien luottamus talouteen heikkeni

  • 08:24
    Korot

    Palaavatko nollakorot vielä? Asiantuntijat kommentoivat

  • 05:33
    Raha

    Temuttajien saituudesta yllättävä havainto: "Perisuomalainen synti"

  • Eilen19:16
    Analyysi

    Analyysi: Yksi kuva kertoo karulla tavalla, kuinka Suomen lainamarkkinat poikkeavat muusta Euroopasta

  • Eilen06:54
    Ähtäri

    Ähtärin eläinpuisto tänään viimeistä päivää auki: Mahdollisuus jättää "heipat eläimille"