Stockmann elää haastellisia aikoja verkkokaupan yleistymisen ja ihmisten muuttuneiden ostotottumusten myötä, sanoo työelämän professori Lasse Mitronen Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulusta.
Mitrosen mukaan syöksykierteeseen ovat vaikuttaneet tavaratalon rajattu valikoima premium-, eli hinnakkaisiin tuotteisiin ja verkkokaupan olematon rooli yhtiön liiketoiminnassa.
Lue myös: Stockmann aloittaa yt-neuvottelut – 160 voi menettää työnsä
– Tavaratalon tulisi tarjota erihintaisia tuotteita, jotta mahdollisimman monet ihmiset voisivat asioida siellä. Keskihintaiset tai edulliset tuotteet puuttuvat Stockmannin valikoimasta nyt liiaksi tai kokonaan ja se tarkoittaa sitä, että kaikilla asiakkailla ei ole asiaa sinne, Mitronen sanoo.
Mitronen muistuttaa, että useat verkkokaupat tarjoavat merkkituotteitakin edullisilla hinnoilla. Tavaratalon profiloituminen ainoastaan hintaviin tuotteisiin voi olla yhtiölle turmiollinen tie.
– Osa tavarataloista ei ole kyennyt uudistumaan ja kytkemään verkkokauppaa kiinteästi toimintaansa ja ovat siksi vaikeuksissa. Kilpailutilanne on muuttunut nopeasti viime vuosina – ei pelkästään Suomessa vaan siitä on esimerkkejä myös maailmalta. Samaan aikaan, kun verkkokaupan osuus on vahvistunut, markkinoille on tullut yksittäisiin tuotteisiin tai tuoteryhmiin keskittyviä liikkeitä.

